Beste iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum maar kom al regelmatig een kijkje nemen via de Google zoekresultaten. Mooi forum en voor informatie!

Ik heb nu een probleem waarvan ik hoop dat iemand mij daarmee op weg kan helpen.
Ik heb twee JBL/UREI 5547A EQ's. Bij beide bromt de trafo nogal (niet in het signaal). Ik had al gelezen dat je dit op kunt lossen met lijm als het gaat om een laag die is losgelaten maar deze trafo's zijn helemaal ''ingepakt''. Ik kan niet ontdekken waar ik dat in zou moeten gieten.

Mijn gedachte: vervangen die dingen. Ik heb het type trafo kunnen vinden maar helaas zijn deze onderdelen via de Nederlandse importeur niet meer op te vragen.
Er zit in: 16-14973 voor zover dat van belang kan zijn.
Ik meet bij de trafo 28,3V wisselspanning (op de twee R punten in de afbeelding) en er gaat vanaf de trafo nog een middelste draad naar een relais (K1) toe via een schakeling. (R/Y punt op de afbeelding)

Heeft iemand een idee wat voor of welke trafo een goede vervanger zou kunnen zijn?

Ik meet bij de trafo 28,3V wisselspanning (op de twee R punten in de afbeelding)

Je bedoelt waarschijnlijk tussen (een van) de R aansluitingen en R/Y ? (tussen R en R lijkt me wat weinig...)
Je kunt er een ringkern in zetten. Type x8017 (2x30v, en 'x' is het aantal VA's). http://www.amplimo.nl/index.php/producten/ringkerntrafo-230v

Ja ik had het fout. Ik meet tussen de R punten en het R/Y punt.

Ik krijg als ik nu nog een keer meet:

26,9V tussen de ene R en R/Y en 27,4V tussen de andere R en R/Y

Dat zou dan beide 30V moeten zijn? (heb geen ervaring met meten op trafo's)

Gr,

Robert

Kan 25v of 28v zijn, ik denk dat een 30v trafo weinig uitmaakt...

Bedankt tot zover!

De kleinste met 30V 15VA zou goed passen op de plek van de huidige trafo. Hoeveel VA de huidige trafo is weet ik niet maar er staat op het apparaat dat deze max 30watt trekt bij 120V netspanning (heel vreemd dat er 120V staat, het is echt het 220V model)

In de specs staat 20W max bij 120V netspanning en vermogen bij 220V staat er niet bij. Toch maar uitgaan van 30W? Klopt het als ik zeg dat het vermogen hetzelfde blijft bij andere spanning maar alleen de stroomsterkte veranderd?

Als dat klopt zou dat betekenen dat ik bij 30V max 1A trek van de trafo. Dan zou de 18017 30VA voldoen met 2x 0,5A. Of heb ik dit helemaal mis?

Ik denk dat een 15VA wel genoeg zou zijn, maar je zou dan de stroom op moeten meten om zeker te zijn. (een 30VA is altijd goed)

@Rakett
Er zijn diverse methoden om het vermogen van een trafo te schatten.
O.a. de afmetingen van het blikpakket of het gewicht. Een 50VA trafo weegt ongeveer 1kg.

Ik was nog eens aan het kijken en zag dat ik nooit het resultaat heb laten zien.

Hier dan het resultaat voor degene die dat leuk vinden. Er zit een 30VA in. Paste maar net maar gaat prima.

Er bleek toen ik de trafo weghaalde nog een kapotte diode onder te zitten. Die was door midden en onderdeel van de gelijkrichter. Maar het vreemde was dat het apparaat gewoon werkte.... Wel vervangen natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door Rakett op (34%)]