ief
Weet veel meer niet dan wel.
Ben bezig met bovengenoemde receiver en ik heb het idee dat er mogelijk iets fout gaat in het audio bord. Nu wilde ik deze verwijderen maar dat wil niet, ben ik te voorzichtig of is deze versterker niet zo modulair opgebouwd als het lijkt? (ik kan het echt niet zien, het lijkt alsof de print zo uit de connector zou oeten kunnen schuiven maar dat wil niet en wil em niet verder slopen)
Het probleem is overgins dat ie op zich prima werkt maar alleen op de externe 5.1 ingang, Dus geen cd, tuner, tape, video in, ook geen digitaal trouwens voor zover ik kon nagaan, dat lijkt dan weer niet in het audiobord te zitten (?)
edit: bij nader inzien kom ik toch weer tot de conclusie dat het in het ac3 bord moet zitten, dacht dat ik dat uitgesloten had door de in en uitgang daarvan door te verbinden, wat niet werkte, toch nog is beter testen...
Via tape out heb ik wel gewoon alles (tuner, video, cd)
Ik vind het best een knap ingewikkeld ding 
ief
Hmm, ik denk dat de gedachte aan ik, gewapend met scoop voor een eerste scoop poging het ding te veel werd. Werkt best mooi trouwens (signaal volgen)
Ac3 print beetje omhoog gehaald, proben en het bleef maar goed, ik denk, ding zou gewoon moeten werken! Dat bleek ie dus ook in eens te doen. Ergo, er moet ergens een los contact zitten, dat vind ik wel.
Ik merkte wel iets vreemds op, in mijn ogen. In het volgende circuit komt het ingangssignaal binnen op pootje 2 van de opamp, de - ingang. Daar meet ik niets (ten minste, zo lijkt het) Voor de 22K weerstand wel en op de uitgang 1 ook, hoe kan dat of meet ik gewoon niet goed?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Een opamp versterkt het verschil tussen de plus en min ingang. Dus de uitgang verandert als er verschil is. Door die weerstand van de uitgang naar de ingang wordt er dus signaal terug gevoerd. Daardoor wordt het verschil kleiner, dit gaat zo op en neer (klinkt traag maar gaat natuurlijk bloedsnel) tot ze gelijk zijn. Nu is je plus ingang 0V want die hangt aan gnd, dat kan niet veranderen dus wordt je min ingang ook nul volt.
ief
Dank je wel Fred, er zou dus wel iets te meten moeten zijn maar dat gaat dan om een heel klein signaal als ik je verhaal goed begrijp.
Het klopt dus iig redelijk wat ik zag, mooi.
Ding weer in elkaar gezet, komt er weer niets uit de speakers, zo blijven we nog even bezig 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je wel de voeding voor de opamps aangesloten. Die wordt vaak niet getekend maar is wel noodzakelijk. En dan in dit geval een symmetrische voeding dus positieve, nul en negatieve rail.
ief
Dat hadden ze bij nad al voor me gedaan 
Geen idee of en wat er gisteren fout ging maar hij speelt vandaag al weer de hele dag inmiddels dus ik denk dat ie wel ok is.
Bedankt voor het mee kijken Fred!
fred101
Golden Member
Kan zijn dat je nu per ongeluk een vies of los contact / connector hebt verholpen. Ik heb dat ooit gehad bij een pulser. Zodra ik aan het meten was werkte het soms ineens weer een tijdje, Dat bleek een rotte soldering van een tor te zijn. Door het inbouwen en vast schroeven maakte hij weer tijdelijk contact. Vorige week met een oscillator in een LCR meter. Die sloeg niet aan maar soms ineens wel als ik op de print duwde. Bleek een afgebroken pootje van een elco te zijn. Dit soort dingen zijn soms lastig te vinden.
Was even vergeten dat je een versterker repareerde. Mijn NAD vertikte het gisteren ook. Zat er aan te komen want hij viel soms uit en ging niet altijd gelijk aan. Die moet maar even zijn beurt afwachten.
ief
Ja, best een leuk merk maar de kwaliteit is niet altijd je van het ben ik bang. Ik verdenk de ribbon van ac3 bord naar main en/ of de speaker relais maar so far so good.