Hallo, wij hebben sinds 2006 een Aritech alarm centrale in huis. Ik denk rond 2011 dat de installateur de eerste keer de accu vervangen heeft. Ik had graag zelf eens geprobeerd de accu te vervangen.

Wat is de juiste procedure? Deze zou ik volgen, goed idee?
1. Ik ga in installateurs menu (heb de code, en heb ze hier ook al op forum zien rond gaan)
2. Ik open de alarm behuizing, opletten voor het sabotage veertje (ofzoiets)
3. Koppel batterij los
4. Plaats nieuwe batterij
5. Sluit alarm behuizing.
6. Ga opnieuw uit installateurs menu.

Mis ik ergens een stap? Ik ben van het principe "beter voorkomen dan genezen".

Dank u

tja, wat er fout kan gaan is plus en min verkeerdom aansluiten wat een duur grapje zal worden. of je opent het kastje en de boel begint te bleren vanwege sabotage melding. als het nog een model met modem is, is het kastje open halen, accu los en zekering uit de kroonsteen trekken waar de voeding het kastje binnenkomt. dan is het iig weer stil :) deze info is meer als je zo'n kast snel eraf wilt hebben zonder herrie :) in een gebouw wat gestript werd hing nog zo'n kast in stby, dus moest dat ding ook snel uit zonder doormelding.. normaal worden accu's vervangen na 3 jaar en onder netspanning.

doorgaans wordt de centrale in onderhoud gezet, dan kun je eraan werken. tijdje terug moest op een klus een kast verzet worden waar een pir in de weg zat. deze zat door het plafondwerk heen en moest er dus helemaal af. kapje eraf en de alrmcentrale belt meteen op dat er een sabotage melding is, als je doorgeeft dat het nog een uur kan duren zetten ze de centrale in ouderhoud en kan de melder omgezet worden. draadje voor draadje afgeknipt en nadien 1 voor 1 weer teruggezet.

Ik zal de centrale eerst dan in onderhoud zetten, want wil verhinderen dat alarm af gaat. De polariteit omdraaien, nu dat zal niet gebeuren hoop ik.

Het veertje van het sabotageknopje zou je ook nog kunnen controleren/uit voorzorg iets oprekken, omdat ze na verloop van tijd hun kracht verliezen.

Heb afgelopen jaar bij een buurvrouw de batterijen van 2 PIR sensors en een magneetcontact vervangen, toen was er regelmatig een sabotagemelding, na alles 3 keer (of zo) gecontroleerd te hebben bleek het veertje in het magneetcontact niet sterk genoeg meer te zijn, veertje een beetje opgerekt en het was verholpen.

Niet doen wat Testman zegt!

Centrale in onderhoudsmode zetten
Behuizing openen
Oude accu eruit
Nieuwe erin

Dus niet de 230V uitschakelen en hopen dat tijdens batterij wissel dit ook niet uitvalt.
Ik ben al een keer alle instellingen en sensor aanmelding kwijt geraakt.

Bedankt Peter112. Ik zal het zo uitvoeren, ik wil inderdaad niet opnieuw alles moeten instellen. Netspanning aan laten: Check!
Tip van het veertje is ook nuttig. Zal het wat rekken :-)

[Bericht gewijzigd door Pauwris op (19%)]

Hoi,
Ik heb een Cs275 met het volgende probleem we zijn over gestapt van kpn naar vodafone thuis.
Nu kan ik het alarm melding niet meer uitzetten via mijn smart telefoon.
Weet iemand hier een oplossing voor.
Alvast bedankt.