Voor een project ben ik op zoek hoe je software kunt laten schrijven.

Is het mogelijk om naar iemand toe te stappen met de vraag kunt u software schrijven voor dit idee.
Dat idee gaat over een projector. Die wil ik laten bedienen door middel van bepaalde sensoren. De projector moet reageren op die sensoren.

Naar mijn idee moet hier een printplaat voor worden ontworpen en bepaalde software voor geschreven worden.

Mijn vraag is of iemand weet hoe je dit het beste aan kunt pakken?

Er zijn vele bedrijven die dat kunnen doen. (zie o.a. link in mijn signature... ;) )

Vaak gaan software- en hardwareontwikkeling hand in hand. Je hebt een probleem waarvoor je een elektronische oplossing zoekt en dan heb je hardware (de printplaat en onderdelen) en eventueel software nodig.

Meestal is de vraag ook niet "ik wil software die dit of dat doet" maar zul je eerder praten over wat je hardware moet gaan doen. En het goed en helder vastleggen van de specificaties is vaak het meeste werk.

Als je hier je idee wat uit de doeken doet krijg je gratis advies. Als je naar de verkeerde persoon stapt met een pak geld op zak dan ben je alles kwijt en moet je maar hopen dat het ook echt nuttig en handig in elkaar is gezet.

(Bijvoorbeeld: een printplaat maken is onnodig als de sensoren direct op een Arduino of iets dergelijks worden geprikt)

Hangt er natuurlijk ook vanaf of het een professionele toepassing is of DIY...
(in professionele applicaties komt het gebruik van iets als een Arduino natuurlijk niet echt goed over...)

Een goede technicus kan een arduino prima in een professionele omgeving laten draaien volgens mij. Of de Arduino ook geschikt is voor de taak hangt er natuurlijk vanaf... Het straalt wellicht onprofessionaliteit uit omdat ook beginners er iets mee kunnen, maar dat zegt niets over of een Arduino slecht is.

Een aantal complexe projecten heb ik prima werkend gezien op een Arduino. Volgens mij is pragmatisme hierin ook gewenst: je wilt tenslotte een efficiente oplossing voor de klant.

Ik heb professionele modules gezien die op een atmel processor draaiden. Atmega8 toendertijd, zelfde als de eerste arduino.

maar die mensen hadden wel een magazijn, productielijn (uitbesteed) en voorraadbeheer.

dus er is een verschil tussen "koop ergens een arduino, schiet dit bestandje erin en hopen dat het werkt" en "hier heb je een vervangende module, stuur de oude maar terug"

wil je echt iets custom, dan kan je bijvoorbeeld 5 printjes laten maken en er 2 bestucken. zo heb je in redelijke tijd een spare.

Natuurlijk is het allemaal heel erg afhankelijk wat en hoe.
Moet je een of maar een paar van maken?
Hoe bedrijfszeker moet het zijn,
Hoe flexibel moet het zijn. Denk als je het laat programmeren het vaak lastig , lees duur, wat veranderd moet hebben.

Heb je al eens aan een micro PLC gedacht.
Zelf ben ik nogal weg van de Siemens LOGO!
Daar kun je al hele leuke besturingkjes of schakelvoorwaarden mee maken.

Een LOGO heb je voor de rond 150 euries incl.
Voor een paar 10tjes heb je een startersetje.

Let wel op welke versie je aanschaft, tm de 0BA6 serie programmeer je met een speciale Siemens kabel, duur dingetje, kost zowat 100 euries.
De 0BA8 is de nieuwste versie, en die programmer je met een standaard Ethernetkabeltje van een 10 tje.

De 0BA7 serie had Siemens nooit moeten maken........

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (25%)]