ik wil graag mijn studio apparatuur aan extra aarde leggen
De Stroomvoorziening loopt wel over een geaard stopkontakt
Extra aarde aan de verwarmingsbuizen maken lijkt mij niks .
Nu lees ik dat er vaak vanaf de groene gele aarde draad vanaf een bestaande wandstopkontakt word
afgehaald en daarmee de aarde naar rand apparatuur word gemaakt .
Is dit een goede oplossing ?
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Dat geeft weinig toegevoegde waarde.
Wat is het probleem ?
Waarom zou je je apparatuur willen aarden ?
Nagenoeg alles is dubbel geisoleerd uitgevoerd.
Extra effect met nog een extra groundloop erbij, geen idee waarom je het zou willen, klok klepel en bar verhalen ?
Je wilt juist een steraarding voor de minste problemen.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (21%)]
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
De rand-aarde uit het stopcontact (geel/gr draad) is al verbonden met de CV instalatie en dus de verwarming. Kijk het maar na in de CV instalatie.
Diezelfde aarde is dus ook verbonden met het chachi van de audio apparatuur indien er netstekkers met aarde worden gebruikt.
Wat wel een vaker gebruikte optie is, is om een eigen 'schone' groep vanaf de meterkast te trekken en hierop alleen je audioapparatuur aansluiten.
Dus een directe kabelverbinding van meterkast naar audio wandcontactdozen, afgezekerd op een eigen zekering in de groepenkast.
Audiofielen doen hier nog een schepje bovenop: zij zien het liefst een 3 aderige grondkabel van de meterkast naar de audioinstallatie, waarbij twee aders Fase en Nul zijn en de derde ader vanzelf sprekend de Aarde. Het aardscherm van de grondkabel wordt alleen aan de kant van de meterkast verbonden met de Aarde ader uit de grondkabel en gezamelijk verbonden met de aarde aansluiting van de groepenkast. Op deze manier moeten storingsinvloeden van buitenaf op de kabel richting meterkast worden afgevoerd en zouden deze de audioinstallatie niet bereiken.
Als kers op de taart natuurlijk wel een conventionele patroonhouder met porceleinen zekeringpatroon voor deze groep, want zekeringautomaten zouden maar storingsbronnen zijn.
Ik lees op forums regelmatig over dat er dubbel geaard word en als ik dit zo lees hier is het dus eigenlijk pure onzin om dit te doen .
De reden dat ik het wilde doen is dat ik met mijn pc naar mijn mengtafel heel in de verte een lichte brom hoor en zocht het eigelijk daarin , en omdat ik hoorde dat veel mensen extra aarde aanliggen aan de apparatuur zelf .. maar dat heeft dus geen zin verder begrijp ik
iedereen bedankt voor de snelel reacties !
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
PC sowieso voeden met een contactdoos met aarde Anders staat de halve voedingsspanning op de kast via de filters
Op 16 februari 2015 22:21:25 schreef boot63:
Ik lees op forums regelmatig over dat er dubbel geaard word en als ik dit zo lees hier is het dus eigenlijk pure onzin om dit te doen .
De reden dat ik het wilde doen is dat ik met mijn pc naar mijn mengtafel heel in de verte een lichte brom hoor en zocht het eigelijk daarin , en omdat ik hoorde dat veel mensen extra aarde aanliggen aan de apparatuur zelf .. maar dat heeft dus geen zin verder begrijp ik
iedereen bedankt voor de snelel reacties !
Misschien heb je wat op het andere forum werd bedoeld misbegrepen. Een extra aarddraad van de PC naar de mengtafel kan de brom doen verdwijnen (of althans sterk doen afnemen) als er nogal wat stroom door de massageleider loopt. Deze draad leg je dus rechtstreeks tussen pc en de tafel en heeft niets met de randaarde vandoen. Je legt deze extra aardraad samen met de signaaldraden.
Op 16 februari 2015 22:21:25 schreef boot63:
De reden dat ik het wilde doen is dat ik met mijn pc naar mijn mengtafel heel in de verte een lichte brom hoor en zocht het eigelijk daarin
Ik heb in het verleden brom gehad als ik mijn PC op mijn versterker aansloot.
De oorzaak daar was dat de PC welliswaar geaard was, maar de versterker (dubbel geisoleerd zonder randaarde aansluiting) niet. Alleen was de versterker ook aan de tuner verbonden (via tulp-snoertje), en de tuner hing via de (CAI) antenne aansluiting wel aan aarde.
En zo had ik een aardlus via het casema distributie-kastje verderop in de straat.
Oplossing (voor mij) was het losmaken van de afscherming op de antenne-connector. Het (HF) kabelsignaal fietst er (capacitief) wel doorheen, en de 50Hz brom niet.
Uiteraard is dit geen oplossing voor de serieuze audiofool, maarja, die luistert vast niet naar de "gewone" FM-radio:-)
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Anders een setje mantelstroom filters tusse PC en mengtafel steken?
Dat zijn 1-op-1 transfootjes speciaal in het gebied van de audiofrequenties.
Die zorgen ervoor dat je geen vereffeningsstromen kan krijgen tussen computer / laptop en mengtafel.
Wel merk ik dat je wat diepgang (HiFi / Bass) verliest door dergelijke inductieve overbrengingen.
Ligt denk ik vooral aan de kwaliteit van die dingen, want ze zijn er in verschillende prijsklasses.
Neovo.