Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Ik heb hier een portable radio-cassette. Daarvan staat het volume op max. en laat zich niet regelen. Op de potmeter meet ik wel variatie, maar verder gebeurt er niets. Lijkt een soort van lineaire spannings regeling, maar ik kan zo even snel niet vinden hoe het werkt. Service manual is er wel, maar overal tegen betaling. Een free download had meer dan 38000 treffers, maar niet gesorteerd of op alphbet of typenummer, begin maar te zoeken! Wie heeft voor mij het ei van Columbus?
Groetjes Hans.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem
Contactspray in de potmeter?
De potmeter is een normale spanningsdeler, het weerstandsverloop is alleen logaritmisch. Als je met een scoop gaat kijken moet je op het uiteinde het normale audio signaal zien. Op de loper moet je dit van nul naar maximaal kunnen regelen.
Anoniem
Shiptronic, bij een portable radio-cassette heb ik dat nog niet meegemaakt, maar het zou kunnen
.
De spanningsdeler blijft dan het zelfde alleen staat het audiosignaal er dan niet op maar een gelijkspanning en is hij lineair.
Zoef de Haas.
Natuurlijk mag men het merk en type weten, sorry ik was het vergeten te vermelden. Philips D7180/00. Hoe een potmeter werkt hoeft men mij echt niet uit te leggen, en contactspray daar gaat hij echt stuk van. Bovendien werkt hij goed, alleen regelt de schakeling daar niet op.
Zover ik de regeling op de print heb kunnen volgen, gaat er een aansluiting van de potmeter naar een 8 potig chipje, waarschijnlijk een opamp. Kan dus zijn dat een spanningsregeling voor het volume in die chip zit. Er staat op, TFK752 U420B. Ook daar heb ik niets van gevonden.
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (32%)]
Anoniem
Volgens jouw profiel ben je zeker geen leek
. Mijn reacties waren ook niet zo bedoelt, ik probeer alleen maar mee te denken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem
@ Zoef,
Wanneer je denkt dat het ic'tje stuk is, en je heb er een nodig kan ik er nog eentje naar je versturen,
Zoef de Haas.
Dat is mooi, ik ga vanmiddag eerst nog even verder meten en mocht ik het nodig hebben, dan hoor je dat nog wel.
Groetjes Hans.
Zoef de Haas.
Het lek is boven. Het is een schuifpotmeter die gaar is. Ik had gemeten en op de potmeter werkt alles, dat wil zeggen aan de bovenkant. Is een gewone simpele LF regeling, dus geen spannings regeling. Het probleem zat aan de onderkant, daar zit ook een koolbaan waar ik niet op had gerekend. Deze koolbaan behoort een verbinding te hebben met massa, en die is zoek. De contactlip zit wel op de koolbaan, maar heeft geen verbinding, dus met wat electrisch geleidende verf is dat op te lossen.
Groetjes Hans.
Anoniem
Dat is nog eens een reparatie op componentniveau. Het defecte component niet vervangen maar gerepareerd. 
Kun je die verf nog steeds kopen? Ik heb wel eens een achterruitverwarming van een auto gerepareerd met geleidende lijm van Bison, maar ik zou niet weten wanneer ik dat voor het laatst in een winkel heb gezien.
Zoef de Haas.