Shock6805
Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Goede middag allen,
Ik ben een voorversterker/mixer aan het ontwerpen (meestal blijft het daar ook bij
)
De bedoeling van mijn bouwsel:
Omdat ik af en toe naar een plaatje luister terwijl ik een spelletje aan het spelen ben op mijn computer, moet ik een manier vinden om de platenspeler zijn uitgang te mixen met het geluid van mijn computer. Mijn vorige laptop had een line-in, zodat dat geen probleem was. Mijn nieuwe laptop heeft deze optie echter niet, dus ik moet manueel signalen gaan mixen. Verder heeft mijn stereotje maar ingang (tulp) terwijl ik af en toe van ingang wissel (platenspeler, computer, gsm of een combinatie van verschillende). Ik zou dit alles graag combineren in 1 apparaat. Voor de opbouw van dat apparaat had ik gedacht aan een soort bussysteem, zodat ik eventuele nieuwe modules (line-out, phones-versterker, phono-preamp, mixer ...) gewoon in het syteem kan prikken.
Mijn vraag dus:
Wat vinden jullie van het idee van een bussysteem dat alle audio draagt? zien jullie nadelen of dingen waar ik op moet letten?
Uiteraard heb ik al zelf aan enkele dingen gedacht. Om problemen te voorkomen, krijgt elke input een buffer die de bus stuurt. Verder heb ik ook al een selector ontworpen. Gaat dit werken? Of moet ik achter mijn selector telkens een buffer hangen alvorens enige bewerking te doen met het geluid?
%20(Small).jpg)
Het bolletje is de ingang voor het stuursignaal, dat van een shift-register komt.
Het doel is dus om aan de hand van een matrix verschillende inputs te kunnen verbinden met verschillende outputs. (een afbeelding van dat idee zal ik deze avond posten. Daar kan ik nu niet aan)
Alvast bedankt,
Shock6805
Voor een ander topic (over gitaareffecten schakelen) schetste ik ooit een 4x4 audio matrix schakelaar:
De hier geschetste stroom-optel bus naar een ingang van een verschilversterker die door terugkoppeling op 0V gehouden wordt is een heel gebruikelijke manier van werken. Je kunt zonder problemen meerdere ingangen naar één uitgang mengen.
CD4066's vervormen zo toegepast amper, goede, echt voor audio geschikte relais kunnen lastig te krijgen zijn en vrij duur.
Qua fysieke uitvoering van de bus tussen modules zijn flatcable en boxheaders een oplossing. Voor een goede scheiding houd je tussen het audio wat draden aan gnd.