Dag iedereen,

ik ben nieuw hier en dit is dan ook mijn eerste post. Als ik dus een oude topic opnieuw oprakel, mijn excuses ervoor.

Sinds kort ben ik in het bezit van een oude Belgische lampenradio/buizenradio. namelijk de Radio Bell RB511
http://www.radiomuseum.org/r/bell_511_am_fm.html#b

maar ik krijg niet al te veel bijster geluid uit de radio (platenspeler loopt lekker). enkele vage posten her en der maar verder niks.
om dit te verhelpen neem ik volgende initialtieven voor ogen:
1) alle buizen vernieuwen
2) AM naar AM-FM brengen door 4x EF80 buizen toe te voegen
3) de wisselaar van de pickup lijkt het niet te doen --> weer werkend krijgen of uitzoeken hoe die werkt

echter heb ik geen achtergrond of knowhow van zulke radio's. Er staat veel geschreven op internet dat me kan helpen maar over dit model valt weinig te vinden.
dus alle hulp/ raad zou welkom zijn, liefst raad van mensen die zulk project al es gedaan hebben.

bij voorbaat dank,
ritsed

Is er een antenne aangesloten?

er is een antenne aangesloten

Lukraak buizen vernieuwen is meestal niet de oplossing. Vaak verkeren de buizen ook na 50 jaar nog een conditie dat de radio goed werkt.

AM naar AM-FM brengen door 4x EF80 buizen toe te voegen

Je wil extra buizen in het apparaat gaan bouwen? Waarom?
Je kan er vanuit gaan dat het apparaat ooit goed heeft gewerkt. Met een paar kleine reparaties is het ook weer in die toestand terug te brengen.

Een uitgebreide bron van informatie is de website Tips & Trucs van het Nederlands Forum over Oude Radio's.

De belangrijkste regels voor het opstarten van een oude radio staan in deze hoofdstukken van Tips & Trucs.

Toevoeging:
Door de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio http://www.nvhr.nl/ worden geregeld reparatiedagen gehouden, ook toegankelijk voor niet-leden.
Morgen, zaterdag 7 maart in Deventer. Zie de agenda op de website van de NVHR.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (14%)]

het lijkt mij dat het apparaat naar behoren werkt
ik krijg immers hier en daar wel een beetje een post in AM

echter is dit een AM versie (geen FM) maar is eenvoudig om te zetten naar AM-FM door 4 lampen toe te voegen
omdat FM meer ingeburgerd is wil ik graag de module toevoegen om het toestel volledig tot zijn recht te laten komen

Toevoeging:
Door de Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio http://www.nvhr.nl/ worden geregeld reparatiedagen gehouden, ook toegankelijk voor niet-leden.
Morgen, zaterdag 7 maart in Deventer. Zie de agenda op de website van de NVHR.

bedankt voor de tip!
ik heb geen auto en woon in Belgie :-/

Ik kan het hier even niet goed volgen. Enerzijds geef je aan niet thuis te zijn in dit soort toestellen, maar je wil er even vier EF80's gaan bijplaatsen in de hoop dat er dan FM uitkomt?

Je hebt ook nog een FM tuner+ FM demodulator nodig om het geheel compleet te maken+ een hoop MF spoelen en een zak passieve componenten op de zaak aan de gang te krijgen. Echt niet eenvoudig, of ga je uit van een bestaande kit?

Op het transistorformum wordt ene heel klein FM tunertje aangeboden, speciaal voor dit doel (inbouw in oude AM radio's)

groeten

Kris

Ritsed, je moet goed lezen wat er staat op de link die je geeft. Je kan een complete fm unit inbouwen die 4 extra buizen heeft. De betreffende unit zul je slechts zeer moeilijk kunnen vinden. Zelf bouwen is nagenoeg onmogelijk voor een onervaren persoon. Ik ben zelf al jaren bezig met buizenradio's repareren, maar ik betwijfel ten zeerste of ik het wel zou kunnen.

Je kunt wel gemakkelijk een klein FM tunertje op de grammofoonaansluiting aansluiten, of zo'n inbouwprintje inbouwen wat op het transistorforum werd aangeboden. Dat printje meet de capaciteit van de afstemcondensator en stemt daarmee een klein voorzetontvangertje af voor zover ik weet.

Verder moeten er mogelijk de nodige condensatoren worden vervangen om de veiligheid te vergroten en prestaties te verbeteren. Op een draadantenne van een paar meter moet je al 5-10 zenders kunnen horen overdag, en 's nachts tientallen zenders. Het geluid moet zo hard kunnen (zonder vervorming) dat je je stem moet verheffen om nog een gesprek te kunnen voeren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (32%)]

Op 6 maart 2015 23:08:31 schreef kris van damme:
Ik kan het hier even niet goed volgen. Enerzijds geef je aan niet thuis te zijn in dit soort toestellen, maar je wil er even vier EF80's gaan bijplaatsen in de hoop dat er dan FM uitkomt?

naar hetgeen ik heb begrepen is dit toestel erop voorzien.
http://www.radiomuseum.org/r/bell_511_am.html

ook op het "display" staat FM aangegeven, de bandbreedte wordt aangegeven en er is een keuzeschakelaar voor de verschillende AM-banden, de pickup én FM
maar in stand FM komt er geen geluid uit
bij nazicht in de behuizing, zijn er aansluitingen vrij en zijn er geen FM lampen te bespeuren

ik heb hier geen ervaring mee en net daarom kom ik eerst mijn licht opsteken alvorens er zelf zomaar aan te prutsen en dit pareltje (wss) omzeep helpen.

Op 6 maart 2015 23:16:31 schreef Ledlover:
Ritsed, je moet goed lezen wat er staat. Je kan een complete fm unit inbouwen die 4 extra buizen heeft. De betreffende unit zul je slechts zeer moeilijk kunnen vinden. Zelf bouwen is nagenoeg onmogelijk voor een onervaren persoon.

inderdaad dat heb ik verkeerd geinterpreteerd.

ik ben zeker niet van zin dit even zelf in elkaar te knoeien! dat levert alleen maar catastrofen op.

het gaat niet enkel over 4 x EF80 maar over een complete inbouwmodule die 4 zulke buizen bevat. En die module heb je waarschijnlijk niet?

groeten

kris

naar ik heb begrepen heb je op de foto van links naar rechts:

MF1, MFversterker en MF2
eaf42 am
el84 LF
ez41 gelijkrichter
voeding

de module moet dus links gefit worden maar die is er dus niet

Maak vooral foto's, dan kunnen we beoordelen of er dingen vervangen moeten worden. Als je kan solderen, zul je het best tot een goed einde kunnen brengen als je het stap voor stap doet. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

De module zal wel flink opvallen als ie er in zit. Dit is zo'n inbouwmodule met 2 buizen (dus kleiner) van Philips: http://www.radiomuseum.org/r/philips_ukw_vorsatz_776812.html

Het plannetje op de achterkant even beter bestudeerd
Nu zie ik ook de externe module

Ook nog foto achter de lampen

De FM-unit is dus niet aanwezig.
Te proberen zo'n unit te vinden is moeilijker dan het zoeken van een speld in een hooiberg.

Er zijn wat alternatieven:
- Niets doen en accepteren dat de radio alleen AM ontvangt.
- Op de pickup-ingang een FM-radiootje aansluiten.
- Een module inbouwen zoals die op het Nederlands Transistor Forum wordt aangeboden.

Nog een advies: Ga niet aan al die leuke schroefjes, trimmers en spoelkernen draaien.
Daarmee is al menig radio veel slechter geworden. Er zijn meetinstrumenten voor nodig om iets af te regelen en meestal is dat afregelen ook niet noodzakelijk.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (23%)]