Aangesloten op een menpaneeltje zitten een 6-tal apparaatstekkers, mono jack pluggen. Wanneer deze niet gebruikt worden, dus wanneer er geen muziekinstrument is aangesloten, kan dit vervelende ruis en brom veroorzaken. Nu was mijn idee om een chassisdeel te monteren op de stands van het instrument. Zodoende kan de kabel, wanneer niet gebruikt, hier worden ingestoken. Ik dacht deze ook af te sluiten met een 10k ohm weerstandje. Goed of slecht idee?
Zijn er betere oplossingen, wetende dat er liever niet aan het mengpaneeltje wordt geraakt...

Wat u stelt heb ik nog nooit gemerkt bij geen van mijn mengpanelen.

Geef eens een merk en type op van het mengpaneeltje, want ik begin toch wel heel erg benieuwd te worden. Zelfs mijn Samick ruist niet in dermate dat het hinderlijk is.

Overigens kan terminaten van ingangen geen kwaad.

Kijk eens naar naar de chassisdelen op je mengpaneel. Vaak sluiten de contacten automatisch kort als er geen steker ingestoken is.

Duidelijk hoorbare ruis of brom is toch wel een teken dat er iets mis is in het mengpaneel. (je moet natuurlijk niet gebruikte faders wel dicht zetten)

Misschien was ik niet duidelijk genoeg. De kabel blijft erin zitten, de schuif, in dit geval een draaipot, het is een studio mixer, wordt niet verzet. Het instrument (gitaar, keyboard, ...) is niet aangesloten waardoor de losse plug en kabel dus storingen oppikken. Het is niet echt storend of niet echt hard, maar toch liever een correcte stilte dan wat gezoem. Vooral als iemand de stekker vastpakt heb je dat natuurlijk of als deze ergens tegenaan komt, het metaal werkt dan als antenne.

De ingangen dicht zetten is niet gewenst (hoewel mss beter) omdat die juist voor dat muziekinstrument staan ingesteld. Het zijn ook telkens dezelfde instrumenten aan dezelfde kabel. Als het instrument aangesloten blijft maar niet ingeschakeld is er uiteraard geen probleem. De meesten nemen hun instrument mee naar huis. Omdat het over een oefenruimte gaat zouden we graag de mixer onaangeroerd laten. Maar als er dan iemand niet komt opdagen krijg je dit soort dingen. Het is dan ook de bedoeling om de losse jack, de kant van het muziekinstrument (aan de andere kant steekt die in de mixer) in een chassisdeel te steken en dat af te sluiten. Hierdoor slingert de kabel niet los rond en zijn alle stoorsignalen ook afgesloten.

Die silent plugs van neutrik zijn idd ook een leuke optie. Ik vraag me enkel af of ze niet gaan inschakelen als de plug op een staander gelegd wordt, bijvoorbeeld een keyboardstaander ofzo. En, dan liggen de kabels nog steeds los. Op 1 gitaar hebben we er zo eentje, denk ik, dat was een speciale kabel waarvoor er voor 6m ruim 50€ werd betaald.

[Bericht gewijzigd door Appel op (13%)]

Kun je er niet gewoon een female jack opklikken waarvan je de T en R intern naar de S hebt kortgesloten? Kost bijna niks...

Zoiets als dit:

Lijkt mij het makkelijkste om een plaat te maken met de andere stekkers erop en die afsluiten met eindweerstanden.
En elke niet gebruikte kabel moet dan op die plaat ingeplugd worden (tegen de muur bv).

2de optie is om aan het mengpaneel een soort schakelbord te hangen waar alle kabels toekomen en waarbij je die ene abel met 1 schakelaar afkloppeld/kortsluit. Dit heeft als voordeel dat diegene aan het mengpaneel de controle heeft.

Op 11 maart 2015 09:36:24 schreef Appel:
De ingangen dicht zetten is niet gewenst (hoewel mss beter) omdat die juist voor dat muziekinstrument staan ingesteld.

Zit er geen mute-knopje op elk kanaal?

Op 11 maart 2015 09:36:24 schreef Appel:
Het is dan ook de bedoeling om de losse jack, de kant van het muziekinstrument (aan de andere kant steekt die in de mixer) in een chassisdeel te steken en dat af te sluiten. Hierdoor slingert de kabel niet los rond en zijn alle stoorsignalen ook afgesloten.

Dat gaat niet werken. Omdat je kortsluitpluggen over de hele studio verspreid worden gebruikt, zijn ze, bij zoveel discipline en inzet, in no-time allemaal kwijt.
Hang een label aan de plug aan de mengtafel-zijde en trek dáár de plug eruit.

Ik ga voor de idee van fastfolkert maar zou werken met een chassisdeel zodat ze de kabel daar in steken. De kabels blijven toch liggen. Ze uittrekken aan de mixer is een optie maar de kans is vrij groot dat die dan weer vergeten worden in te steken. En het is een extra handeling. Beter, volgens mij, de kabel uit het instrument en meteen daarna in de 'houder', bevestigd aan de standaard of pepiter. Dan blijft alles op z'n plaats en bereiken we ons doel. Ook niet elk instrument heeft dat nodig, bv een elektrische gitaar waarvan de versterker of effectbox wordt uitgeschakeld heeft dat niet nodig.

We spreken over 12 kabels, als die mensen allemaal langs de mixer moeten wordt het daar te druk. Liever 'op hun plekje' de boel afsluiten. En nee, de mixer heeft geen mute-functie. Dat was mijn tweede keuze geweest.

Is 10K een goede keuze of? Het lijkt me dat 100K ook volstaat, even kijken wat er hier het meeste in de bakjes zit.

Op 11 maart 2015 12:31:31 schreef Appel:
Ik ga voor de idee van fastfolkert maar zou werken met een chassisdeel zodat ze de kabel daar in steken. [....]
Is 10K een goede keuze of? Het lijkt me dat 100K ook volstaat, even kijken wat er hier het meeste in de bakjes zit.

Het betreft uiteindelijk de INgang van je mixer en die mag je IMHO gewoon hard kortsluiten. Dat gebeurt vermoedlijk ook als je je kabel er bij de mixer uit zou trekken....

Inderdaad ja. Maar om de instrumenten te beschermen bij misbruik, you never know, wil ik er graag een weerstandje tussen.
Zo kan er eigenlijk nooit wat fout lopen.

Er liggen hier nog een paar honderden 12k weerstandjes, denk dat ik die ga gebruiken.
Normaal kan een kortgesloten intstrumentUITgang ook geen kwaad, maar toch. Al wat kapot kan gaat ook kapot, zeker als je geen extra maatregelen neemt.

De neutrik pluggen hebben er een echte schakelaar inzitten.
Plug eruit kabel kortgesloten waar je hem ook neerlegt.
Voordeel je hoeft niets meer te doen dan de plug eruit trekken.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (22%)]

Geen goed idee om de kabel te laten zitten, tenzij je de connectoren van pa3gws gebruikt. Ingangen zijn hoogohmig en kunnen vanalles oppikken. Je weet ook niet waar de kabel op komt te liggen. De afscherming kan op een metalendeel komen en een mooie aardlus maken.

Niet-gebruikte ingangen moet je afkoppelen of op zijn minst uitschakelen.

Als je dat alles niet wil én je hebt geen uitschakelknop op je mengpaneel (zit op elke fatsoenlijk mengpaneel, wij speelden met een Yamaha en die had dat zeker) dan kun je een tussenkabeltje maken met schakelaar.