Mijn wasmachine heeft het begeven, helemaal dood, alsof de stekker er uit is. AEG monteur zegt dat control unit defect is, reparatie minsten 300 euro.
ik wil kijken of control unit te repareren is, mogelijk is simpel de schakelaar in de unit defect.
Heeft iemand soortgelijk problem verholpen?
Heeft iemand service manual / schema's voor mij?
Erik
http://elektrotanya.com/aeg_electrolux_l76850.rar/download.html
Hier kan je service manual downloaden.
Gr.F_S
Hoi beste,
controleer op de print ditect onder de keuzeschakelaar de groene weerstand van 47 ohm, 3 watt.
Is deze defekt, dan het ic aan de andere kant van de print vervangen
7 pennen type: LKN304GN.
De machine moet dan weer werken, eventueel resetten.
Succes, groeten Ad
Hartelijk dank voor de tips.
Echter ik lees dit bericht te laat, ik dacht dat ik een email zou ontvangen van Circuitsonline bij een nieuwe reactive op mijn vraag, niet dus, blijkbaar alleen de eerste keer.
De groene weerstand was defect (soort zekering/weerstand) dat had ik zelf ook gevonden. Echter vaststellen wat de echte oorzaak was, is mij niet gelukt.
Oude machine is vandaag opgehaald en nieuwe afgeleverd.
Voor minder dan een tientje had ik kunnen repareren, balen!!
Ik zal de leverancier vragen of ik de oude nog terug kan krijgen, niet veel kans vrees ik ....
Je bent wel heel snel geweest met het weggooien van die machine.
Jouw eerste post staat op 18 maart.
Nog dezelfde dag krijg je al een tip waar je de service manual kan vinden. Een dag erna komt de gouden tip.
Op donderdag 19 maart 2015 22:23:16 schreef drukvaatje:
Hoi beste,controleer op de print ditect onder de keuzeschakelaar de groene weerstand van 47 ohm, 3 watt.
Is deze defekt, dan het ic aan de andere kant van de print vervangen
7 pennen type: LKN304GN.
De machine moet dan weer werken, eventueel resetten.Succes, groeten Ad
Dag allemaal,
Ruim 10 jaar later zit ik nu dus met hetzelfde probleem. De LKN304 heb ik gevonden op de achterkant van de printplaat. Alleen weet ik niet welke weerstand de juiste is die ik zou moeten vervangen. Kan iemand me helpen? Ik heb twee foto's van mijn printplaat.
Vriendelijke groet, Obi
Op dinsdag 10 februari 2026 20:25:43 schreef smd:
Weerstand R76 deze veranderen naar 100 Ohm. 2W
Ah top, dat vermoedde ik al. En moet ik de spoel L3 ook nog vervangen? Of maakt dat niet uit?
Meet de spoel onderbroken? dan ja.
Maar meestal mankeert de spoel niks.
In de normale gevallen zijn het de driver en weerstand.
Roland11
Golden Member
Ik repareer vaak 'LNK' voedingen waarbij ook de spoel defect is (vaak is dan zelfs 'prut' zichtbaar), de spoel zit daarbij in serie met de 47 Ohm veiligheidsweerstand.
Deze meet dan 0 Ohm in plaats van 12 Ohm die een nog goede spoel heeft bij deze printjes.
Dus "meet de spoel onderbroken" is niet per se een goede test...
Dat wat Roland bedoelt was een Whirlpool issue, niet bij AEG gezien. Dus nee, in theorie hoeft het niet vervangen te worden.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Bij mijn AEG wat het een LNK304, daar heb ik een LNK306 in gesoldeerd, voor de rest geen aanpassingen en een ALU koelblokje op de LNK. Dat doet het nu al weer 5 jaar goed zonder problemen. Die weerstand en spoel waren nog oké.
De LNK306 levert iets meer power dan die lichtere versie, en dat werkt goed bij mij.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
Op donderdag 12 februari 2026 09:42:34 schreef Roland11:
Ik repareer vaak 'LNK' voedingen waarbij ook de spoel defect is (vaak is dan zelfs 'prut' zichtbaar), de spoel zit daarbij in serie met de 47 Ohm veiligheidsweerstand.
Deze meet dan 0 Ohm in plaats van 12 Ohm die een nog goede spoel heeft bij deze printjes.
Dus "meet de spoel onderbroken" is niet per se een goede test...
Ik zou niet weten waarom niet ik gebruik hier een Lcr meter voor die verteld mij gewoon of de spoel onderbroken kortgesloten of de goede waarde is of niet..
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Volgens mij gaan ze zoals gewoonlijk allemaal stuk vanwege de hitte, als je dan ook nog eens een kookwas draait en in een gesloten box, kan je je inbeelden hoe heet die chip wordt. Dat koelblokje redt veel apparaten van een ongewisse dood, ik doe dat nu standaard overal. En dat schijnt goed te werken.
Anders kan je een klein zakje met LNK chips naast je wasmachine of apparaat hangen...
Het vervangen van de LNK en weerstand was voldoende. Dank voor jullie hulp, mijn wasmachine draait weer als vanouds!
Roland11
Golden Member
Op donderdag 12 februari 2026 20:59:03 schreef daandc:
[...]
ik gebruik hier een Lcr meter voor die verteld mij gewoon of de spoel onderbroken kortgesloten of de goede waarde is of niet..
Dat is natuurlijk mooi, maar meten of hij de goede waarde heeft, was iets wat je eerder niet meldde