joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Hallo mensen.

Ik ben met een nieuw project bezig.
Het gaat om een synchronisatie systeem voor mijn 6 cilinder motor.
Natuurlijk met 6 druksensors.
Het geheel moet via een USB kabel het resultaat op een laptop laten zien.
De 6 sensor signalen gaan gemultiplext naar een USB scoop.
Als de scoop een rechte lijn laat zien, is het goed.
Als er trapjes in zitten moet er afgeregeld worden.

Zo moet het eruit gaan zien:
http://www.joopangelier.nl/download/Carb%20sync/carb%20sync%20principe…

De sensor is de MPXV6115V

Ik ben nu bezig met het schema.

Groeten Joop.

Ik heb even geprobeerd de sensor op te zoeken maar kom buiten dit topic om niets tegen? Ben benieuwd of je dit een beetje nauwkeurig kunt krijgen, zeker als je ziet hoe de naalden van een vacuummeter staan te trillen tijdens het afstellen.

Ben blij dat ik maar een twee cilinder heb, dan is het afstellen altijd zo gebeurd ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zes cylinders - maar hoeveel carburators?

Op 18 maart 2015 19:35:56 schreef big_fat_mama:
Zes cylinders - maar hoeveel carburators?

Over het algemeen zijn "modernere" motoren uitgerust met 1 carburateur per cilinder, volgens z'n site rijdt hij een Honda Valkery en die is voorzien van een zestal keihin 28mm carburateurs.

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Ja, zes carburateurs.....

Er komen hardware filters in,
maar de USB scoop heeft ook nog software filters.
Ik verwacht geen problemen.

Deze USB scoop ga ik gebruiken: http://www.picaxe.com/Hardware/Add-on-Modules/PCB-scope/

[Bericht gewijzigd door joopoldenzaal op donderdag 19 maart 2015 07:42:53 (25%)]

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb je al geschikte druk sensoren? Mocht je nog in Rosmalen komen kan ik er evt. 6 voor je mee nemen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 19 maart 2015 08:44:05 (50%)]

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik vraag me af of alleen druk genoeg is om synchroon te stellen....

het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid lucht en de bijbehorende hoeveelheid brandstof.

Als er druk gemeten wordt in een inlaat is het zo dat de inlaatlucht overal dezelfde temperatuur moet hebben of je moet met temperatuur gaan corrigeren. (per inlaat)

dat is om de hoeveelheid brandstof te weten. Maar als het alleen om synchroon te stellen zou je wellicht inderdaad genoeg kunnen hebben aan de druk...

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Hallo Shiptronic.

Ik wil deze sensors gebruiken:
http://nl.farnell.com/freescale-semiconductor/mpxv6115vc6u/pressure-se…

Heb jij andere?
Ik heb er 6 nodig dus goedkoop gaat het niet worden.

Hallo High met Henk
Het is de normale manier om het met een onder druk meting te doen.
Meestal gebruiken ze vier analoge mechanische druk meters.
zoiets: http://www.saber-cycle.com/store/media/parts/08-030.jpg

Met druk sensors zou het beter moeten werken.

[Bericht gewijzigd door joopoldenzaal op donderdag 19 maart 2015 15:51:54 (10%)]

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/S5UAAMXQROxReqVZ/$T2eC16V,!yUE9s6NEld+BReqVYddnQ~~60_35.JPG

dit is de vorm waarin ik ze heb liggen automotive grade , ze gaan alleen iets verder door ook geschikt voor tubo's tot 2,5 bar
voeding 5V analoog uit. exacte sepcs moet ik even zoeken,

incl. waterdichte stekker en kabelboom +/- 80CM

voor prijs stuur maar PM

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Een analoge mechanische meter heeft als voordeel dat ze een flinke demping hebben door de eigen massatraagheid. Als je met kwikkolommen werkt (deed ik vroeger) heb je in iedere leiding een nauwkeurige demper (restrictie) nodig om te voorkomen dat je kolommen superblij op en neer gaan staan springen.

Met elektronische sensoren zul je er dus ook rekening mee moeten houden dat je een flink schommelend signaal gaat krijgen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Daar heeft Joop al een filter voor getekend :)

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Hier staat het schema:
http://www.joopangelier.nl/download/Carb%20sync/schema.png

Er zitten voor de demping RC filters in, maar de USB scoop heeft ook nog een instelbare software uitmiddeling.

Hallo Shiptronic:
Kan de sensor ook een negatieve druk aan?
Bij het zoeken naar een sensor bleek dat de meeste sensors overdruk of onderdruk mogen hebben maar niet voor beide geschikt zijn.
Wat zijn de spec's van je sensors?

Groeten Joop.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja ze kunnen zeker onderdruk aan, daar zijn ze voor bedoeld ;) het zijn MAP-sensoren Manifold Absolute Pressure, exacte specs zoek ik nog even naar, het zijn sensoren van BRC de: DE802060

Alvast :

MAP MANIFOLD PRESSURE SENSOR
Weight: 17 grams
Overall dimensions: ø= 22 mm, h= 63 mm with pipe-holder
Pressure Range: 0 ÷ 2,5 bar
Integrated connector
Precision 1,5 % F.S.
Operating temperature -40 °C ÷ 125 °C
Outlet 0 ÷ 5 V

maar daar staat niet in wat je zoekt waarschijnlijk ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 19 maart 2015 16:34:10 (45%)]

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ben bekend met kwikkolommen en heb ze zelf ook

ik heb ook mechanische MAF meters en dat stelt VEEL beter af.

Zeker voor langzaamlopende motoren,w aar een kwikkolom gewoon slecht afstelt wegens de schommelingen.

En bedenk je ook dat je wel op de juiste plek moet meten. wij hebben ook motoren die geen aansluitingen hebben voor een kwikkolom. sommige andere mensen proberen ze erin te boren en dat werkt iig voor geen meter bij deze motoren. (overigens ook boxers)

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Zo ziet de test opstelling eruit:

Nu nog met 6 potmeters.

[Bericht gewijzigd door joopoldenzaal op vrijdag 20 maart 2015 16:56:15 (36%)]

Paul Welther

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Leuk project!
Ik gebruik de niet smd versie de mpx4115 voor mijn ontsteking projecten.
Ik heb vacuüm meters met de originel weber restrictors dan heb je een mooie stabiele meting.
Als je een niet gefilterde uitgang gebruikt kun je zelfs het dynamisch gedrag van de poort meten, cq de poort of nokkenas timing zien.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 19 maart 2015 16:44:00 schreef High met Henk: (overigens ook boxers)

Bij m'n boxer doe ik het op gehoor, eventueel onder het rijden, bij m'n voormalige "V" had ik maar 1 dikke carburateur.
Ik gebruikte de kwikkolommen bij m'n vroegere driecilinder tweetakten, dat danste minder dan een viertakt en was niet echt langzaamlopend.

Ik heb ook ooit een hele lange waterkolom gemaakt. Ook dat ging heel best tot ie omviel en m'n motor zich verslikte. :-)

Er waren vroeger ook nog een soort meters die je aan de ingaande kant tegen je carburateurs hield trouwens, hoe goed dat werkte weet ik niet.

Heb een 2 kanaals vacuummeter gebouwd met de sensors BMP180 van Bosch.
Deze sensor is uit te lezen via I2c door een ATmega32.
Het bereik van de sensor is 300 tot 1100 hPa.

Gerrit

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@GJ, dat is wat HmH ook bedoeld :
http://i.ebayimg.com/00/s/MTEwNlgxNjAw/$(KGrHqJ,!i!F!OoM0TNiBQSYdLU+m!…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 maart 2015 19:37:53 (5%)]

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Ja, maar de bedoeling is alle 6 onderdrukken tegelijk te laten zien.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik mis nog de gemiddelde waarde ;)

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Zo ziet de print eruit: http://www.joopangelier.nl/download/Carb%20sync/pcb.png

Maar de sensor van Shiptronic ga ik zeker ook nog testen.

Joop,

Heb je er rekening mee gehouden dat elke cillinder op een ander tijdstip z'n maximale onderdruk (vacuum) heeft ?

joopoldenzaal

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Iedere 12ms wordt de onderdruk van elke van de zes carburateurs 1,5ms lang gemeten.
Dat signaal kan met hardware uit gemiddeld worden,
maar ook met de software van het scoop programma.
Ik verwacht geen problemen met variaties op de druk.

Groeten Joop.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Joop je pakketje is onderweg ;)