Hallo,
Laat ik dan ook eens een kapotte TV hebben 
Eerst een vraag vooraf. Deze TV is 3 jaar ingebruik geweest, daarna begon het beeld te "knappen", een raar geluid wat UIT de beeldbuis kwam. Deze is terug geweest bij Siemens. Ze hebben de print achter op de buis vervangen, en het ding werkte weer. Twee jaar later had het ding het probleem dat ie steeds op zwart/wit sprong (alsof je de kleuren regelaar helemaal naar uit draait). Het maffe was dat de teletekst en OSD gewoon in kleur bleven. De scart konden we toen niet testen dus dat weet ik niet. Mijn ouders waren deze TV dusdanig beu dat ze hem op de zolder hebben gekegeld en daar staat ie nu al 6 jaar stof te happen.
Mijn vraag is de volgende:
1. Deze TV heeft 6 jaar uitgestaan, is het veilig om deze aan te zetten ? Of moet ik opletten voor rondvliegende ELCO's ?
2. Deze TV heeft een zwart/wit probleem. Mjin idee is dat het in de chroma regeling zit. Echter hoe dit te verhelpen ? Waarschijnlijk een beetje bijregelen ergens ?
3. Deze TV heeft plekken in de beeldbuis zitten. Dit komt omdat de demagnetisatie spoel niet lijkt aangesloten te zitten, volgens mij zit er ook geen connectortje waar dit op zou moeten zitten (?????), de PTC zit er wel.
4. Is het verstandig om deze TV nieuw leven in te blazen (ga binnenkort op mezelf dus...
).
Het is een Siemens 63cm Stereo TV, met volgens mij een grundig chassis erin. Als iemand mij wat tips kan vertellen, dan ga ik opzoek naar het exacte chassis nummer.
Groeten en alvast bedankt
Antoine
Even een foto van de achterkant van het ding. De foto is nogal wazig, dit omdat ik er niet goed bij kan en het er stik donker is 
Dat is een Grundig CUC5360 chassis.
Het schema is een aantal topics terug voorbij gekomen.
Opstarten zou ik met een variac doen. Als je die niet hebt een 100W gloeilamp in serie met de netstekker.
Brandt de lamp niet of zeer flauw gaat alles goed. Brandt ie fel heb je sluiting in de primaire kant van de voeding.
Nou toch eens een vraag, waar zie jij dat zo snel aan ? 
Ik ga dat topic eens zien (ben net terug van vakantie dus)
CS9106 is het Siemens chassisnummer. FF Google en je weet het vergelijkende type.
Anders mail ik hem wel staat hier ook op de HD.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Ik begon me al zorgen te maken dat 't parate kennis was..! 
http://www.compatibil.hu/elektro/Hanky/Grundig%20CUC5360.pdf
[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op ]
MNM, thnx voor de link !
Hopelijk kan iemand me dan nog misschien iets zinnigs melden, ik ben namelijk als de dood voor de HV van een CRT. Mar ik heb wel elektronica kennis, en meetapparatuur.
[edit]
Hmmmm, ik dacht aan de chroma regeling, maar zoals ik het zo bekijk dan moet ALLES toch z/w worden ook de teletekst en OSD ? OF zie ik het dan verkeerd ?
Die TV techniek valt toch ff tegen zo 
[/edit]
[edit2]
En service menu's ? Weet iemand daar de code's van ? Ik ben gek op verborgen menu's 
[/edit2]
[Bericht gewijzigd door Antoine op ]
Laat hem eerst minder vochtig worden. In een verwamde plaats zetten dus, alhoewel met dit weer...
Start hem op met een variac.
Werkt hij niet kijk dan: http://www.circuitsonline.net/forum/view/12115
Werkt hij nog wel maar in zwart/wit zoals vroeger, dan moet je de trimmer die in serie staat met het kristal vervangen: 7-22pF.
Succes.
Op 1 augustus 2004 21:24:09 schreef Antoine:
MNM, thnx voor de link !
y.w. 
Hmmmm, ik dacht aan de chroma regeling, maar zoals ik het zo bekijk dan moet ALLES toch z/w worden ook de teletekst en OSD ? OF zie ik het dan verkeerd ?
Inderdaad: dat zie je verkeerd. 
Zowel teletekst als OSD doen direct drive van de RGB-lijnen van de stuurlijnen naar de kleurversterkers/drivers op de print achterop de beeldbuis. Die gaan dus niet via de PAL kleurdecoder.
(Het composiet videosignaal van SCART trouwens wel, maar de RGB-ingangen op de SCART weer niet...)
Is het beeld altijd zwart-wit, of krijg je soms toch nog wel eens kleur? Ik denk dat het trimmertje van de 4,43MHz referentieoscillator (4,433619 MHz om precies te zijn) verlopen is en ff opnieuw afgeregeld moet worden. Even zoeken dus naar 't 4.43MHz kristal en dan het trimmertje dat er naast zit ff opnieuw afstellen.
Ow wacht, ik zie in het schema dat er hier een 8,867238MHz is toegepast [Zie PDF pagina 9, onder de IC5081, TDA4510 op pin 13]. Het trimmertje wat ik bedoel, staat op 't schema in serie met het kristal [C5071, 4p5~20p].
Trimmertje is mss rot, vervang deze voor de zekerheid. Is trouwens standaardfout bij die grundig-serie, dat ze kleurenblind worden, meestal te verhelpen door het trimmertje te vervangen, repareer ook gelijk even de solderingen op het chroma-insteekmoduul (koude lassen en rotte contacten kunnen ook wel eens roet in het eten gooien.)
Heren dank u, daar hebben we wat aan !
Een variac heb ik niet, ja, eentje die tot 45 volt gaat helaas......
Dat van dat kristal, die ga ik eens zoeken in het schema
. Het is zo dat hij ongeveer de helft van de tijd z/w is en de andere helft kleur. Echter ik heb nog geen idee wat ie gaat doen als ik hem aan zet.
Vervolgens moet ik nog de demagnetiseerspoel aansluiten 
[edit]
Evarist, heb jij toevallig de code's voor het service menu van deze TV ? M.a.w. hoe kom ik daar ?
[/edit]
[Bericht gewijzigd door Antoine op ]
Heren,
Ik heb even een nagezoht in de kast en gelukkig bewaren mijn ouders altijd ALLES. En waarempel wat zit er bij deze TV..... EEN SERVICE MANUAL
.
In het schema va nde "FARB/RGB 29504-105.50" zie ik een trimmertje in serie met een xtal bij IC5081 (TDA4510), echter dit Xtal is een 8.8MHz volgens het schema. Vervolgens staat er in het IC een blokje getekend met 2:1 erin. M.a.w. het is de eneige trimmer (C5071) op deze PCB. IS dit de goede gezien ik het 4.43MHz xtal niet kan vinden, maar 8.8 = 2x 4.4 dus zou best kunnen dunkt me..... toch ?
Evarist, gelukkig staat het ding op een geïsoleerde zolder, dus vochtig is ie niet.
Ik heb geen schema van de CUC3560!! Indien je het alsnog moest nodig hebben zal het trachten te versieren.
Edit ik heb wel de 5360!! Heeft geen service mode
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
Op 2 augustus 2004 22:23:04 schreef Antoine:
In het schema va nde "FARB/RGB 29504-105.50" zie ik een trimmertje in serie met een xtal bij IC5081 (TDA4510),
Dit trimmertje zit op een van de dwars geplaatste printjes.
Op 3 augustus 2004 00:38:28 schreef evarist:
Ik heb geen schema van de CUC3560!! Indien je het alsnog moest nodig hebben zal het trachten te versieren.
Edit ik heb wel de 5360!! Heeft geen service mode
Okee toch bedankt, ik heb hem inmiddels ook
.
Ik ga eens hobbien, jullie horen nog van mij
Mareh Evarist, kan dat, dat dat xtal een 8.8Mhz is i.p.v. een 4.4 ?
Jah, dat kan heel goed. Dan zit er ws. een 2-deler in het IC die er weer 4.43MHz van maakt.
Of het kristal heeft als eerst harmonische de 8.86MHz die erop staat en wordt het kristal toch op de grondtoon van 4.43MHz gebruikt.
Heel vaak wordt een kristal van 8.86 gebruikt ipv 4.43. Deze freq wordt in de chip gedeeld door 2. E wordt nl een bifaseclocksignaal gemaakt.Eigenaardig genoeg doet een 4.43 kistal het soms omdat het gedwongen wordt in tweede overtoon te oscilleren.
Maar terug naar je fout: als het een stenen trimmertje is , is het 99.9% zeker kapot, of 0.01% slechte contacten. Defect kristal nooit gehad in een Grundig.