Hallo,
Een vriend van me bracht een mengpaneel, Soundlab GIO4s, naar me omdat 1 kanaal het niet meer deed. Na hem open te hebben gemaakt zag ik een kapot onderdeel wat lijkt op een transistor. Dit component zit dicht bij de outputs van de mixer en is 'ontploft'. Dus duidelijk kapot.
Nou wil ik hem vervangen maar krijg het component niet gevonden. De tekst die erop staat is:
DI 468
S.RR. Die tweede R heeft het streepje eigenlijk erboven i.p.v. eronder. Dus zal wel de geïnverteerde van R zijn.
In totaal zie ik 4 dezelfde componenten bij elkaar zitten op de printplaat dus het lijkt me dat deze het output signaal een ietwat hoger voltage geven? Dus vandaar dat ik dacht, transistor.
Kunnen jullie mij wellicht helpen met de zoektocht naar dit onderdeel? Wellicht is een heel standaard ding wat jullie al vaak tegen zijn gekomen ofzo
.
Ik weet het, het ding is geen drol waard maar het is leuk om te repareren en zonde om weg te gooien en een nieuwe te kopen als ie voor een paar euro weer werkt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is een (2S)D1468S: http://www.secosgmbh.com/datasheet/products/SSMPTransistor/TO-92/2SD14…
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Mocht die slecht verkrijgbaar zijn, dan vermoed ik dat een andere NPN waarvan de specs een beetje in de buurt komen (een BC337 ofzo?) ook wel volstaat.
Ik heb hem inderdaad tot dusver nog niet gevonden. Wilde al opzoek naar iets vergelijkbaars vanmiddag. Zal wel is naar de BC337 kijken vanmiddag!
Jochem
Ik weet niet hoe kritisch de hFE is, maar pak voor de zekerheid een BC337-25 of een BC337-40. Verder roep ik het type BC337 een beetje in het wilde weg, maar je kunt het voor die paar centen proberen natuurlijk.
Enig idee hoe die transistor ontploft is?
Er moet dan eigenlijk iets verkeerd aangesloten zijn geweest. Netspanning op de uitgang, of zo. 
Ik vermoed 1/2 Netspanning 
Of wel, ingestoken in een apparaat met een niet aangesloten randaarde ( PC in niet geaard stopcontact)
Ik vroeg me inderdaad ook al af waardoor hij kapot was gegaan. Ik weet dat die vriend van me vrij 'lomp' is. En ik denk dat hij de gain gewoon altijd vol open had staan. Dacht zelf dat het wellicht daar door kwam.
De stekker van het mengpaneel is sowieso niet geaard volgens mij. Het is een ac adapter met 2 pinnen.
Als ik naar een vergelijkbare transistor ga zoeken. Wat zijn dan dingen waarin de vergelijkbare transistor overeen moet komen met de oude?
Naast de collector-, emitter- en basespanningen en collector stroom.
De DC current gain lijkt me ook belangrijk naast de transition frequency?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ze zijn nog wel te vinden: http://www.ebay.de/itm/2SD1468-Original-ROHM-Transistor-5-pcs-/2910883…
En de versterkingsfactor, anders kan 1 kanaal in de mixer afwijken. De originele tor met suffix 'S' heeft de voorkeur, daarvan is de hfe 270~560.
Product-Rank 2SD1468-Q 2SD1468-R 2SD1468-S
Range 120~270 180~390 270~560
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
ik vond ze inderdaad ook op ebay maar aangezien het mengpaneeltje het liefst volgend weekend weer gerepareerd moet zijn weet ik niet of ebay qua levertijd dan op tijd is. Liever dan via een andere site.
Ik had gedacht om er 4+ te kopen en gewoon alle 4 de transistoren te vervangen om zo links en rechts gelijk te houden.
Ook dacht ik dat ik misschien de transistoren die nog heel waren door te meten. Aan een myDaq hangen ofzo en er een signaaltje opzetten. Om zo te kijken of de transistors zich ongeveer hetzelfde gedragen. Heb er op school niet veel over gehad dus kan me voorstellen dat dit geen beginnen aan is haha.
Lijkt me overigens wel interessant om een keertje mee te experimenteren. Heb aan de andere kant wel tentamens volgende week dus kan zoiets beter maar in de zomervakantie gaan doen 
Arco
Special Member
Ik zie bij rs online verschillende varianten van de BC337-40 waarbij ze voornamelijk verschillen qua Minimum DC Current Gain en Maximum Operating Frequency.
De Maximum Operating Frequency is altijd prima omdat ze sowieso allemaal boven de 20.000 Hz zitten neem ik aan.
De Hfe mag minimaal ook 170 of 60 zijn? Weet namelijk niet goed wat voor invloed een andere minimale Hfe heeft. De minimale Hfe van de originele is 120.
Want dan zouden ze allemaal gewoon geschikt zijn en ga ik voor de goedkoopste.
Arco
Special Member
http://nl.rs-online.com/web/p/products/6711119/
Dit is hem geworden 
Ik zal laten weten als ze erin zitten en het weer fatsoenlijk werkt.
Bedankt voor het snelle reageren en de goede hulp!
Check wel even of de BC337 dezelfde pin volgorde heeft als die 2SD1468, meestal is de volgorde van japanse transistoren anders namelijk.
Jochem
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb vorige week dit topic niet gezien. Maar wat me op de lippen lag is: Vaak gaan componenten niet zomaar kapot. Zelfs een tor niet. Maar juist bij zo'n ding wat direct aan de uitganag ligt kan een externe invloed natuurlijk een tijdelijk probleem gevormd hebben waardoor ie overleden is. Dus je hebt kans, en dat blijkt dus het geval, dat ie het na het vervangen gewoon weer doet. 
je bedoelt dat hij na het vervangen weer kapot zal gaan? Ik kan me niet voorstellen wat een externe invloed zou moeten zijn die op de output dan zou moeten zitten. De output is tulp en de voeding krijgt hij dmv zon dun pinnetje. Zo een die de oude nokia's nog hadden. Dus de voeding per ongeluk op de output zetten is niet gebeurd (denk ik)..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ben kennelijk niet duidelijk geweest.... Sorry.
VAAK is het zo dat mensen hier komen met "m'n zekering is kapot, welke zekering moet hier in?" Die zekering is niet vanzelf kapot gegaan. Er is iets in dat apparaat kapot waardoor de zekering er uit vliegt.
In de eerste instantie had ik de neiging om te proberen je hiervoor te waarschuwen: "die gaat vast meteen weer stuk". Maar JUIST bij een tor die direct aan de uitgang zit, is er de mogelijkheid dat er iets van buitenaf het torretje heeft opgeblazen. Nu dat ding-van-buitenaf er niet meer is, zal ie het blijven doen.