Hallo,
Even voorstellen, ik ben Steve Vandenbussche ingenieur student aan de Universiteit Gent in het vakgebied elektronica/ICT. Als thesis probeer ik een prototype te ontwerpen van een 6DOF (degree of freedom) robotarm die kan ingezet worden als 3D printer. Na 2 jaar intensief werk ben ik uiteindelijk maar geraakt tot een prototype van de eerste joint, zie foto's. Het prototype is echter niet af maar werd stopgezet wegens een gebrek aan tijd. Voor de realisatie heb ik een Ultimaker2, Stepcraft CNC machine en een digital mixed signal oscilloscope aangekocht, een serieuze investering dus. Momenteel ben ik bezig mijn thesis aan het uitschrijven mits de verdediging plaatsvindt begin september. Het bouwen van een robotarm die over dezelfde nauwkeurigheid en resolutie beschikt als een klassieke instap 3D printer is aartsmoeilijk maar voor "ruwere" prints moet het wel lukken. Daarnaast zou de robotarm ook kunnen gebruikt worden als educatief hulpmiddel bv.: pick and place toepassingen, machine learning,... .
Binnenkort behaal ik dus mijn diploma en moet ik de keuze maken tussen werk of de robotarm. Als ik verder doe dan zal het onder de vorm van een kleine start-up met een team zijn. Het probleem is dat ik gewoon niet weet wat te doen. Werk biedt zekerheid en een vast inkomen terwijl de robotarm uitbouwen van idee tot product en dit in teamverband een geweldig avontuur moet zijn. Er hangt echter wel een financieel risico aan vast, laat staan dat het financieel mogelijk is. Een team kost geld en een budget vinden zonder eigen middel wordt geen gemakkelijke opdracht. Vandaar dat ik hoop bij de community raad te vinden. Stel dat een dergelijke robotarm op de markt komt aan ongeveer de prijs van een instap 3D printer (€1000 - €2000) zou daar dan interesse voor zijn ? Biedt de robotarm effectief een meerwaarde, kan het met andere woorden de creativiteit van de "maker" verruimen ? Ik ben overtuigd van wel maar wat is jullie mening, welke toepassingen hebben jullie voor ogen ?
Groeten,
Steve.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Was het niet handiger geweest om te beginnen met een bestaande robotarm, daar wat experimenten mee te doen, en op die manier vast te stellen of het hele concept haalbaar is?
Als je zelf al hebt vastgesteld dat het moeilijk is om de nauwkeurigheid van de "traditionele" cartesiaanse of recentelijk in opmars zijnde Delta printers te evenaren, hoe denk je dan zo'n robotarm voor dezelfde prijs te kunnen bouwen?
Wat is uberhaupt het voordeel ten opzichte van de bestaande constructies? Goedkoper wordt het sowieso niet, maar kun je er iets mee wat met meer gangbare printers niet kan? Is de enige reden "omdat het kan" (of beter, "omdat ik wil weten of het kan"), of zit er nog meer achter?
Kun je ook onderbouwen waarom dat prototype het enige is dat je in 2 jaar hebt opgeleverd? Als dat al zolang heeft geduurd, hoe lang denk je dan dat het gaat duren om de rest nog te ontwerpen en bouwen, alle benodigde hard- en software ervoor te maken, testen en debuggen (motion controller, closed-loop regelingen, etc.), EN het geheel productieklaar te maken? En dan moet je nog maar zien of er een markt voor is...
Het lijkt me een bijzonder slecht idee om dit door te zetten met het bedoeling er je brood mee te gaan verdienen. Je kunt het natuurlijk best al hobbyproject doen, naast een gewone baan. Bedenk ook dat het belangrijk is om nu praktijkervaring op te doen, als je hier eerst jaren in steekt, en er niets zinnigs uitkomt, kom je daarna mogelijk nog veel moeilijker aan een baan.
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Hoe aanlokkelijk het avontuur ook is, ik zou voor de werkgelegenheid gaan. Zoals je zelf al aangeeft, zijn er de nodige valkuilen met het robot-arm project.
Meerwaarde zie ik er namelijk niet echt in t.o.v. de standaard 3D printers. Met de nodige hulpstukken (die je zelf kan printen), is het mogelijk om daar ook een PCB freesmachientje en pick-and-place machine van te maken. De nauwkeurigheid van die X-/Y-/Z-as dingen lijkt me nog altijd nauwkeuriger dan zo'n robot-geval ...
Ikzelf heb ooit een project gedaan met 3 mini robot-armen, om een ball-clock aan te sturen. Als je die industrie-robotarmen bekijkt, en ziet hoe die aangestuurd worden voor hoge nauwkeurigheid, denk ik niet dat je met een budget van 1000 euro, precisie & meerwaarde kan creëren. Een instap 3D printer heb je al voor de helft trouwens, het gaat loeiend hard in die wereld ... En met de komst van SLA-printers is nauwkeurigheid zeker een must ! "ruwe prints", die tijd ligt al ver achter ons !
En als je de evolutie bekijkt van het laatste jaar (ik ben nu zelf anderhalf jaar bezig met 3D printen), dan mag je wel verwachten dat je met je robot-arm achterop gaat hinken als je hier nog een jaar moet bijtellen bij de huidige technologie ...
Just my 2cents ...
Wat je keuze ook is, veel succes in elk geval 
groeten,
Kris
ik zou zelf begonnen zijn met een bestaande robotarm... Zoals al eerder geopperd.
dan misschien wat grondstoffelijker, maar kun je wel je PoC alvast doen en je software schrijven. Vanaf daar verder vertrekken.
Op de TU Delft is hier iemand ook al mee bezig geweest:
http://www.3me.tudelft.nl/nl/actueel/agenda/event/detail/afstudeerpres…
Ze had een Universal Robots arm gebruikt.
Hoe groot is het volume wat jij maximaal kan printen?
[Bericht gewijzigd door Da_Vinci op (12%)]
Was het niet handiger geweest om te beginnen met een bestaande robotarm, daar wat experimenten mee te doen, en op die manier vast te stellen of het hele concept haalbaar is?
Heb ik in zekere mate kunnen doen maar niet uitvoerig genoeg. Ik kreeg enkel maar een speelgoed dingetje (Arexx robotarm) ter beschikking. Uit mijn latere onderzoek heb vastgesteld dat het aartsmoeilijk ging worden.
Wat is uberhaupt het voordeel ten opzichte van de bestaande constructies? Goedkoper wordt het sowieso niet, maar kun je er iets mee wat met meer gangbare printers niet kan? Is de enige reden "omdat het kan" (of beter, "omdat ik wil weten of het kan"), of zit er nog meer achter?
- Je zit niet vast aan horizontale gelaagde prints waardoor stevigere prints mogelijk zijn
- Meer vrijheid dan met een traditionele of delta printer
- Kan ook uitgebreid worden naar andere toepassingen, in principe afhankelijk van de toegepaste tool
- ...
Ik moet toegeven dat deze voordelen niet bepaald doorwegen op de ondertussen gevestigde waarden van de reeds beschikbare 3D printers.
Kun je ook onderbouwen waarom dat prototype het enige is dat je in 2 jaar hebt opgeleverd?
Ik heb mezelf leren werken met een CAD programma, daarnaast had ik geen enkele ervaring met een CNC-machine en CAM software. Dit heb ik allemaal aangekocht en mijzelf erin wegwijs gemaakt. Heel wat research gedaan: forward - inverse kinematics, dynamica, Matlab/Simulink simulaties gemaakt, algoritmes bestudeerd voor het genereren van snelheidsprofielen,ROS,... . Tot slot ook heel wat gewerkt aan de sturing van de Maxon DC motoren die zoals de rest nog niet af is.
Het lijkt me een bijzonder slecht idee om dit door te zetten met het bedoeling er je brood mee te gaan verdienen. Je kunt het natuurlijk best al hobbyproject doen, naast een gewone baan. Bedenk ook dat het belangrijk is om nu praktijkervaring op te doen, als je hier eerst jaren in steekt, en er niets zinnigs uitkomt, kom je daarna mogelijk nog veel moeilijker aan een baan.
Daar sluit ik mij bij aan. Ik hoopte alleen ergens een nieuw insteek te vinden waardoor mijn project nog enigszins kans had, maar dat gaat dus niet gebeuren.
hex173
alles wat ik maak, kan beter.
bij de 3D printers speelt de zwaartekracht een belangrijke rol. Ga je aan de zijkant kant opbouwen dan krijgt de druppel een kogelbaan, is natuurlijk te berekenen enz...
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Je zou het parttime kunnen doen naast een wat meer relaxte baan.
Dat zou ik ik alleen doen als je er een kans van slagen in ziet.
Als het realiseerbaar is en commerciëel haalbaar, kán het echter ook tot een carrièresprong leiden.
Die arexx leek mij een goede optie om te beginnen
Ook op die robot had u uw poc kunnen uitvoeren... Dan voor het grotere en betere werk een financier zoeken...
Nu zit je met hoop uitzoekwerk wat gedaan is, maar minimaal iets werkends
In andere weg had je iok veel uitzoekwerk, maar meer en idd slechter resultaat. Als jij dan aannkan geven waarom het niet goed is, maar dat je alleen concept laat zien, is investeerders vinden veel makkelijker, want je hebt een slecht werkend cincept, maar weet de problemen.
Het feit dat je nu nog niet zeker bent en de problemen niet kent maakt investeerders bang. Die willen dingen zien, hoe slecht ze ook werken, als er iets werkt en jij hebt iets om het goed te laten werken...
Op 17 juli 2015 10:00:02 schreef steve04:
Binnenkort behaal ik dus mijn diploma en moet ik de keuze maken tussen werk of de robotarm.
Persoonlijk zou ik voor werk gaan, dan kan je eventueel in je vrije tijd de arm verder ontwikkelen.
..terwijl de robotarm uitbouwen van idee tot product en dit in teamverband een geweldig avontuur moet zijn. Er hangt echter wel een financieel risico aan vast, laat staan dat het financieel mogelijk is.
Vergis je niet in de kosten van zoiets, en natuurlijk is het mooi om zoiets te ontwikkelen. Maar denk goed na wat je doet, na de ontwikkeling ben je er nog niet.
Stel dat een dergelijke robotarm op de markt komt aan ongeveer de prijs van een instap 3D printer (€1000 - €2000) zou daar dan interesse voor zijn ?
Eigenlijk zou je dat nu al moeten peilen, maar bedenk ook dat andere er met het idee vandoor kunnen gaan.
Biedt de robotarm effectief een meerwaarde, kan het met andere woorden de creativiteit van de "maker" verruimen ?
Dat ligt er denk aan hoe flexibel het ingezet kan worden, bedien gemak, grotere reikwijdte dan bestaande 3D printers.
Ik ga eerst en vooral mijn thesis afwerken zodat ik mijn diploma haal en daarna ga ik gewoon werk zoeken. Dit lijkt mij ook de verstandigste keuze. In mijn vrije tijd kan ik dan verder werken aan een tweede prototype van de robotarm. In eerste instantie gewoon uit de passie voor ontwerpen, bouwen, elektronica, software,... . Wie weet zit er later misschien toch genoeg potentieel in om het door te drijven naar een product.
[Bericht gewijzigd door steve04 op (17%)]
Op 17 juli 2015 20:00:01 schreef steve04:
Ik ga eerst en vooral mijn thesis afwerken zodat ik mijn diploma haal en daarna ga ik gewoon werk zoeken.
Wat? "Gewoon" werk zoeken? waarom zou je dat doen? Zoek speciaal werk, fascinerend werk.
Ooit al bij Unisign geweest? Daar staan CNC machines (2,3,4,5,8000- axis) die 3 verdiepen hoog zijn, met een werkblad dat lijkt op een volleybalveld.
Nauwkeurig tot op enkele honderdsten natuurlijk.
Op 17 juli 2015 20:00:01 schreef steve04:
gewoon uit de passie voor ontwerpen, bouwen, elektronica, software,... .
dit kan je ook uitleven in je job, als je de juiste kiest.
Je CNC project kan nu interessant lijken, maar zo'n speelgoed ken ik nog vanuit reclamefolders in de jaren 70 en 80. Waarom niet voor iets echts gaan? De robots van Boston engineering of aan de slag bij Google, die maken ook robots.
Met het woordje "gewoon" bedoel ik doen wat de meerderheid doet: hogere studies en dan werk zoeken in plaats van studeren en dan onmiddellijk zelfstandig te beginnen.
Ben dit zonet tegengekomen, een start-up die een low cost robot arm op de markt wil brengen dat in eerste instantie geschikt is voor educatieve doeleinden, kostprijs zou beneden €2000 liggen.
Artikel op 3Ders.org: Automata's low cost 3D printed Eva arm hopes to bring robotics to the masses
Website: automata technologies