Hallo,
Even voorstellen, ik ben Steve Vandenbussche ingenieur student aan de Universiteit Gent in het vakgebied elektronica/ICT. Als thesis probeer ik een prototype te ontwerpen van een 6DOF (degree of freedom) robotarm die kan ingezet worden als 3D printer. Na 2 jaar intensief werk ben ik uiteindelijk maar geraakt tot een prototype van de eerste joint, zie foto's. Het prototype is echter niet af maar werd stopgezet wegens een gebrek aan tijd. Voor de realisatie heb ik een Ultimaker2, Stepcraft CNC machine en een digital mixed signal oscilloscope aangekocht, een serieuze investering dus. Momenteel ben ik bezig mijn thesis aan het uitschrijven mits de verdediging plaatsvindt begin september. Het bouwen van een robotarm die over dezelfde nauwkeurigheid en resolutie beschikt als een klassieke instap 3D printer is aartsmoeilijk maar voor "ruwere" prints moet het wel lukken. Daarnaast zou de robotarm ook kunnen gebruikt worden als educatief hulpmiddel bv.: pick and place toepassingen, machine learning,... .
Binnenkort behaal ik dus mijn diploma en moet ik de keuze maken tussen werk of de robotarm. Als ik verder doe dan zal het onder de vorm van een kleine start-up met een team zijn. Het probleem is dat ik gewoon niet weet wat te doen. Werk biedt zekerheid en een vast inkomen terwijl de robotarm uitbouwen van idee tot product en dit in teamverband een geweldig avontuur moet zijn. Er hangt echter wel een financieel risico aan vast, laat staan dat het financieel mogelijk is. Een team kost geld en een budget vinden zonder eigen middel wordt geen gemakkelijke opdracht. Vandaar dat ik hoop bij de community raad te vinden. Stel dat een dergelijke robotarm op de markt komt aan ongeveer de prijs van een instap 3D printer (€1000 - €2000) zou daar dan interesse voor zijn ? Biedt de robotarm effectief een meerwaarde, kan het met andere woorden de creativiteit van de "maker" verruimen ? Ik ben overtuigd van wel maar wat is jullie mening, welke toepassingen hebben jullie voor ogen ?