Ik heb een tweedehandse Smeg gasfornuis SNL90D7 gekocht. Het kook gedeelte werkt perfect alleen de oven doet raar.

Wanneer ik laatst de oven gebruikte hoorde ik na ongeveer 10 minuten (hete lucht ventilator) een knetterend stroom geluid zoals een taser. Ik liep naar de keuken en zag dat er stroom van de oven naar het aanrechtblad sprong. Kort daarna sprong het display uit en deed de oven niks meer.

Ik heb de achterkant verwijderd van de oven en zie dat een component is weg gesmolten.

Hoe kan dit gebeuren? En kan de oven weer werken als ik het onderdeel vervang? Wie weet welk onderdeel het was en waarvoor het dient?

Dat is (was) een klixon temperatuurbeveiliging. De contacten daarvan willen wel eens verbranden.
Kan ook veroorzaakt worden door slecht contact van de faston stekers, maar dat lijkt me in dit geval niet.
Als je hem vervangt zal de boel wel weer werken. (je moet alleen de temperatuur weten waarop 'ie schakelt.)
Zou deze kunnen zijn?: http://www.onderdelenwebshop.be/thermostaat-vast-190graden-magnetron-o…

[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]

Zoow dat kan er dus fout gaan en moet aardig branderig geroken hebben. Aan de hand van de positietekening is de juiste wel te achterhalen en IDD zal de oven weer snel beter zijn!!!

Zou deze kunnen zijn?: http://www.onderdelenwebshop.be/thermostaat-vast-190graden-m...10007.h…

Hmm, de meeste bakovens gaan tot 250°C, met 190°C kun je geen appeltaart bakken dat kan dus wel, maar iets anders vast niet ;-)

[Bericht gewijzigd door JvdBe op (11%)]

een vonk springen naar de aanrecht? zou ook de aarding eens nazien van dat wcd waar de oven opzit. als de aanrecht van rvs is, zal de vonk van de ovenkast naar de aanrecht over zijn gesprongen omdat de aarding van de oven zelf slecht is. wil zeggen dat je met een gaar element zelf een behoorlijke optater kunt krijgen van dat ding..

Bedankt voor de reacties!

@testman Ik zit in een huurhuis en de elektra is van het jaar 0. De keuken zit niet aangesloten op de aarde en de woningcorporatie wil het niet aanpassen..

@Arco Thx! Ziet er inderdaad uit dat dat het onderdeel was. Alleen zoals JvdBe aangeeft lijkt mij dit niet de juiste waarde voor mijn oven.

Voor de goede orde, ik heb een Smeg oven + gasfornuis zoals op de foto. Mijn ovenknop gaat tot 260 graden. Moet ik niet een klixon temperatuurbeveiliging voor 260 graden hebben dan?

Ik vermoed dat die clixon dan op een plek zit die niet heter dan 190 graden (*) hoort te komen, ook als het in het "oven gedeelte" 260 graden is.

Ik vraag me af: Heb je een aardlekschakelaar? Ik heb vaag het vermoeden dat er een aardlek plaats aan het vinden is, die eea dat niet onder stroom hoort onder spanning zet. Met een aardlek schakelt die uit. Met een goede aarde en een dikke kortsluiting vliegt je stop er uit. Maar dat gebeurt alletwee niet. Raar.

Dat van "geen aarde" lijkt me een zeer kwalijke zaak. Deze oven heeft een metalen buitenkant en MOET dus in een geaard stopkontact. Het lijkt me redelijker dat ze die aardleiding moeten aanleggen dan dat ze mogen zeggen: Mijnheer, dan kunt u die oven niet gebruiken.

(temeer omdat een oven in een keuken een redelijk "normale" gebruiks gewoonte is, en dat je geen oven zult kunnen vinden die geen aarde wil).

(*) Op basis van Arco's statement.

Mijn SMEG (SNL90MFX7) maakte de afgelopen maanden af en toe ook een knetterend geluid, met gelijktijdig aan het knetterende geluid het flikkeren van de display. Nu heb ik geen vonken zien vliegen, mar ik heb hem wel geaard aangesloten. Eergisteren heeft hij voor het laatst geknetterd. De oven reageert nu geheel niet meer. Gas werkt prima.

Ik ben zelf niet technisch onderbouwd, maar heb wel iemand die dat is die voor mij onderdelen kan vervangen als dat zin heeft. Maar als ik zelf het mankement kan vinden dan vraagt dat heel wat makkelijker dan als ze helemaal blind moeten gaan zoeken.

Ik vroeg me af of ik hetzelfde euvel zou kunnen hebben als hierboven genoemd.

De beste manier om dat na te gaan is natuurlijk om de clixon te bekijken.

Weet iemand waar je bouwtekeningen o.i.d. kan vinden zodat ik kan ontdekken waar dat ding zit op mijn model. Of zit dat altijd achterop? Het scheelt allicht weer onnodig schroefwerk als ik weet waar ik zoeken moet. Het is bij mijn type als het goed is wel hetzelfde onderdeel, mijn type SMEG staat namelijk in de lijst vermeld bij de onderdelenwinkel.

Alvast bedankt als iemand de moeite wil nemen mee te denken en te reageren.

EDIT:

Ik heb de achterkant en zijkant open geschroefd. De clixon kan ik niet vinden (of ik herken hem niet). Wel vind ik een soort kroonsteen (bij gebrek aan een beter woord) die er deels gesmolten uit ziet. De afknipte draadeinden waren al zo. De draden die uit deze 'kroonsteen' komen gaan naar de knoppen van de oven en het display. Dus een verband zou er zomaar kunnen zijn. Want: bij het knetteren knipperden de ovenverlichting en het display.

De vraag spreekt voor zich: is dit het probleem, en zo ja, hoe los ik dit op?

EDIT:

Power connector vervangen. Geen resultaat.

Huidige verdachte: power relay in de oven klok. Zie nieuwe foto.
Als iemand dit ziet en input heeft waar ik wat aan zou kunnen hebben dan blijf ik me aanbevolen houden.

EDIT:

Het rechtstreeks verbinden van de draden die naar de power relay gaan herstelt de funcionaliteit van de oven, maar dan zonder de automatisch in- en uitschakeling daarvan. De oven heeft een 0-stand.

Nu op zoek naar de voordeligste optie om de power relay te vervangen. Het hele klokje is volgens mij nogal duur, maar het vervangen van het onderdeelte lijkt me ook niet simpel.

(voorlopig laatste) EDIT:

Het power relay is de boosdoener. We hebben de draden die daarop zaten rechtstreeks met elkaar verbonden. Nu kunnen we niet meer op tijd schakelen met de oven, maar omdat de oven een nul stand heeft is dat geen probleem. Hiermee kunnen we de oven weer gebruiken.

Nu overwegen we nog om de power relay te proberen te vervangen, of desnoods het hele klokje. Maar die laatste optie is nogal prijzig.

Beste Frank_mp,

Ik heb hetzelfde probleem en heb inmiddels de stappen doorlopen en de timer uitgebouwd.
Dank voor de bijdrage van iedereen trouwens!

Kun je aangeven wat je met elkaar hebt verbonden en of het vervangen van de timer/power relay geholpen heeft?

Alvast bedankt!

Ben

1 van de thermostaten is defect van onze Smeg oven SNL90D7 . Er zitten er twee, beide met omschrijving/artikelnummer: Campini Ty60 T210. De ene heeft zwarte bovenkant en de andere licht bruin. Bij die van licht bruin zijn de stekkertjes aan weerskanten doorgebrand .
Vragen:
Zit er verschil in de zwarte en lichtbruine?
Waar kan ik de lichtbruine bestellen? Op internet alleen de zwarte te vinden
Betreft de lichtbruine de veiligheidsthermostaat met artikelnummer 818730424?

De thermostaat toch wel doorgemeten? Want dat de stekkertjes zwart zijn zegt niets over de thermostaat.

Nog niet doorgemeten, maar omhulsel is ook heel klein beetje gesmolten. Inmiddels een nieuwe besteld ( Smeg Thermostaat-vast Oven 190graden klein 818731588 ) Kosten zijn het niet. Hoop dat dit het is. Uiteraard nieuwe stekkertjes erop.

Tsja, als de thermostaat gewoon nul Ohm meet dan zal vervangen echt niet het probleem oplossen...
Degene die je noemt schakelt bij 190 gr.C, terwijl de opdruk van de oude thermostaat (T210) doet vermoeden dat die schakelt bij 210 gr.C.

[Trouwens, ik zie dat er in deze oven volgens Aswo ook nog een "NO" (normally open) thermostaat zit, art.nr. 818731188. Dus die werkt omgekeerd aan een 'normale' thermostaat.]

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (31%)]