Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en een echte nono.

Ik wil eigenlijk iets heel simpels doen maar weet niet hoe ik dit correct moet aansluiten en/of het überhaupt mogelijk is.

Normaal gesproken wordt een axiaal ventilator (in een pc bijv.) aangedreven door stroom, ik wil echter de ventilator laten draaien en daarmee stroom genereren om bijvoorbeeld een lamp te laten branden.
De stroom werkt, neem ik aan, een bepaalde kant op en hiervan zou ik dus (lijkt mij) de richting moeten omdraaien.

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!

Ten eerste welkom.

Daar kan je misschien beter een stappenmotor voor gebruiken, of gewoon een kleine DC motor en die als generator gebruiken.

Of moet het door wind aangedreven worden?

Het is heel erg afhankelijk van het type motor, of dit plan überhaupt zin heeft. Probeer dat eerst eens uit te zoeken. Een paar foto's (liefst buiten genomen) kunnen daarbij erg helpen.

De meeste DC fans, draaien eigenlijk eigenlijk op 3 fase asynchrone motortjes.
Die kunnen veel compacter uitgevoerd worden dan om het even welke andere motor. Doordat er geen borstels zijn, is de levensduur veel groter en wordt bepaald door de lagering. Via een intern printje wordt driesfasen wisselspanning opgewekt uit de DC spanning die je aanlegt.
Helaas kun je dit soort ventilatortjes niet omgekeerd als generator gebruiken. De motor zal dan wel spanning opwekken, maar de elektronica aan boord werkt niet omgekeerd.
Sommige AC 230V fans zijn nog wel als enkelfasige motor uitgevoerd, maar ook deze werken meer en meer met een interne omvormer.
Met een antieke jaren 80 ventilator of zo'n ventilator op voet of uit een dampkap lukt het soms wel. Met PC ventilatoren en consoorten niet, of je zou ze moeten kunnen open prutsen zonder te beschadigen.

oa papst ventilatoren op 230v hebben nog een gewikkelde motor. de 12v fans uit een pc kun je wel gebruiken, maar zonder de elektronica. dan wekt de vaste magneet miss spanning op vanuit de spoelen..

bedankt allemaal voor de reacties!

Dus Testman, als ik het goed begrijp zou een 12V fan uit een pc misschien stroom op kunnen wekken en zou ik daarvoor dan niet de plus en min anders moeten aansluiten?

nee, de elektronica uit de fan halen, en de afgaande draden op de spoelen solderen. als je tussen die 3 draden spanning DC krijgt als je met perslucht erop blaast werkt het.

Nee, dergelijke ventilatoren zijn brushless.
Ze wekken dus driefasen wisselspanning op als je ze ronddraait.
Er komt dus na verwijdering van de elektronica wat vaak tricky is,zeker voor een beginner, geen DC uit! Dat zul je met een driefasengelijkrichter zelf moeten produceren. Niet dat dit zo moeilijk is. 3 of 6 diodes en je bent vertrokken.
Dergelijke ventilatoren werken aan een redelijk hoog toerental.
Je zult dus veel wind nodig hebben om de verwachte 12 of 24V uit je generatortje te krijgen. weinig toeren zal resulteren in slechts enkele volts. De spanning die je aan de uitgang krijgt zal sterk afhankelijk zijn van het toerental. Niet ideaal voor een lampje, tenzij met weeral flink wat elektronica.

Kuch alternator van een wagen :) je hebt wel iets meer draden nodig en een lampje + schakelaar.

Maar ook flinke wieken om dat ding aan te drijven. Alles is in verhouding.
@Tinus, lees eens alle reacties en probeer ze te begrijpen, en niet enkel de posts die je graag leest omdat ze je eigen idee lijken te bevestigen. Ik zal het maar vlakaf zeggen, niet wenen hoor: met een pc ventilator zal het je niet lukken. Punt uit.

een minuscuul stroompje hooguit. heb dit weleens getest met een 230V 400W dakfan die intern ook een omvormer naar 3 fasen had. die leverde wel 60W driefasen 230V mechanisch aangedreven. echter wel met een stofzuiger motor ervoor. dat was wel een professionele fan, een pc fan van 130ma bij 12vdc is nogal een prulding..

edit: net even getest, met een 80mm fan zonder de print 2 gloeilampjes 24V 50MA op de spoelen gezet en deze lichten een beetje op met perslucht door de fan, op nogal overtoeren dus, iets van 10Krpm. hetzelfde met 2 groene leds direct op de spoelen, echter lichten deze wel goed op bij 10Krpm. er komt dan 4,2VAC af en 1,5VDC met de last van die 2 50ma groene leds..

echter heb je zoveel toeren nodig om dat te halen dat de lagers er snel zat uit zouden liggen..

[Bericht gewijzigd door testman op (42%)]

Op 20 augustus 2015 20:26:04 schreef grotedikken:
Maar ook flinke wieken om dat ding aan te drijven. Alles is in verhouding.
@Tinus, lees eens alle reacties en probeer ze te begrijpen, en niet enkel de posts die je graag leest omdat ze je eigen idee lijken te bevestigen. Ik zal het maar vlakaf zeggen, niet wenen hoor: met een pc ventilator zal het je niet lukken. Punt uit.

Nee een fiets heb je nodig :D

Testman, zoals ik al schreef, met een pc ventilator zal het niet lukken zoals je net bewezen hebt.En die leds lichten dan nog enkel op omdat de spanning zo laag is. Er komt namelijk wisselspanning uit.
Met 12V zou de led vermoedelijk stuk gaan, omdat de reverse spanning voor de meeste leds max 5V is en bij 12V krijg je inverse piekwaarden van 17V.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]

GD, leds branden ook op ac, je ziet de leds ook licht knipperen op de fanmotor net als dat ik ze aan m'n ac voeding hang..

LEDS gedragen zich als slechte zenerdiodes en hebben doorgaans een maximale inverse spanning van 5V, in principe gaan ze gewoon stuk als je ze op een wisselspanning van meer dan 3V aansluit.
Maar ik begin te twijfelen.
Misschien daarover eens een apart topic opstarten?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (35%)]