Hallo,

Bij mij is het volgende,

Mijn ouders hebben een Akai TV CT2564PNT.
Als deze wordt aangezet dan knettert de trafo.
Ik heb hem opengedraaid en een aantal soldeerverbindingen opnieuw vastgezet.

Na het solderen heb ik de tv getest maar na een paar seconden zag ik dat er vonken oversprongen vanuit de trafo.
Ik heb die locatie geïsoleerd en daarna weer getest, nu blijkt dat hij van binnenuit vonkt.

De trafo is dus kapot.
Ik wil nu de trafo gaan vervangen het gaat hier om de HR7253 Lijntrafo.

Heeft iemand goede tips voor het ontladen van de beeldbuis de tv staat nu 24 uur uit en zal waarschijnlijk vandaag de trafo binnen krijgen.

Ik weet dat er hoge spanningen op de beeldbuis staan en de risico's ervan, hoe lang duurt het ongeveer dat de beeldbuis vanzelf ontladen is?.
Ik werk zelf als maintenance technician en kom vaak met hoogspanning in aanraking dus de gevaren ken ik wel.

Mijn vraag is dus hoe je de beeldbuis op een makkelijke manier kan ontladen zodat de zuignop eraf kan?

Zou iemand mij verder willen helpen?

Met vriendelijke groet,

Pascal Fermont
E-mail: pfermont@home.nl

2 schroevedraaiers, maar waarschijnlijk heb je geen hsp meer op de plaat staan. neem 2 platte schreovedraaiers van ca. 30 cm lang en hou ze zo vast dat ze een kruis vormen, de metalen delen moeten elkaar raken. De ene schroevedraaier leg je op de achterkant van de BB (niet bang zijn voor krassen, en beetje voorzichtig zijn. de tweede schuif je onder de zuignap, tot-ie het metalen veertje raakt wat er in zit. Nu hoor je een tik als er nog lading aanwezig was.

Let op dat je bij het inbouwen van de nieuwe trafo de aansluitdraden van de schermroosterspanning en de FOCUS niet verwisselt.

Vervang eventueel ook de BU- transistor voor de zekerheid.

Houdt er rekening mee dat je de schermroosterspannings- en focusregelaars op de trafo(de 2 draaiknopjes) opnieuw moet instellen.

wil je direkt verderkijken (als het je eigen TV is natuurlijk :-) , dan is er een quick-n-dirty oplossing...

Je kan die plaats, waar er doorslag is (als er een bartsje is), afdekken met betumen (asfalt).. smelten op een vuurtje, mooi dikke laag erop en de doorslag is voorlopig weg, dat geeft je nog even tijd om een nieuwe gaan te halen ...

Dit even terzijde ;-)

Op 10 augustus 2004 13:20:50 schreef olvaar:
wil je direkt verderkijken (als het je eigen TV is natuurlijk :-) , dan is er een quick-n-dirty oplossing...

Je kan die plaats, waar er doorslag is (als er een bartsje is), afdekken met betumen (asfalt).. smelten op een vuurtje, mooi dikke laag erop en de doorslag is voorlopig weg, dat geeft je nog even tijd om een nieuwe gaan te halen ...

Dit even terzijde ;-)

tenzij de trafo van binnen ook beschadigd is door de overslag en er inten een kortsluiting ontstaat, dan mag je daarna lijntransistor, oost-west-dioden en -eindtrap etc. mee gaan vervangen.

Bedankt voor jullie reactie,

Waarschijnlijk komt de trafo morgen pas dus dan zal ik dit gaan proberen.

Ik laat jullie weten hoe het vergaan is.

m.vr.gr.

Pascal.

TV is gemaakt.

Heb de Lijntrafo uitgebouwd en een nieuwe erin gesoldeerd.
TV helemaal gereinigd en focus nog afgesteld.

Zo'n beeld heeft de tv nog nooit gehad zo helder.
Wat de trafo betreft , hier zat een haarscheurtje aan de buitenkant van het huis, en de kern was heet geworden.

Zo nu zijn mijn ouders ook weer blij.

In ieder geval bedankt voor de ondersteuning voor het ontladen van de beeldbuis.

Groetjes, Pascal.