Nou al weer een vraagje want kom er niet uit met de wasmachine.
Deze draait z'n programma af tot deze weer water wil nemen er gaat dan een rode led branden bij het symbool waterkraan.
De manual zegt dan kijk waterslang na op knikken en het zeefje , maak het filter schoon enz . afwaterslang inlaat slang de 2 watersloten voor eht inlaten van water .
Alles is schoon ook het niveau slangetje .
Als je op reset drukt gaat de machine door maar heeft het water niet afgepompt vandaar ook die rode led waarschuwing want hij kan geen water laden omdat het niet weg is gepompt.
Je kan gewoon centrufigeren en afpompen enz .
Het probleem is dus dat de machine steeds stopt tijdens de was beurt. bij de 2 e keer waterinnemen cq afpompen
Heb de print eruit gehaald bij de programma klok echter ook niks zo te zien.
Wie o wie heeft het zelfde euvel gehad en een oplossing .
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de machine blijft hangen op pompen, is dit vaak bij het wegpompen van heet waswater. als de pomp gaar aan het worden is, wil deze wel koud water wegpompen maar geen warm water. de magneetpomp gaat door uitzetten vastzitten. je zet hem dan met de hand aan, als het water weer is afgekoeld en dan werkt het wel..
Testman bedankt voor de reaktie , er zit ook geen ( mechanische ) klok in dat dacht ik eerst omdat je die rondom klik geluiden krijgt tijdens het was programma maar er zitten enkele relais in en ic besturing dus geen koperen plaatjes die ingebrand zijn want dat kwam wel eens voor met die mechanische klokken.
Pompje zit zwart schoepen radje op maar kan ik wel met de hand draaien omdat het ,, filter,, gewoon een open buisje is dacht ik misschien vuil erop maar ja ook niet.
En ja ik ga niet voor 1 machine van 7 jaar een nieuwe print moduke kopen als dat er al is en weet ook niet of het aan de print ligt.
Ik kijk nogmaals naar het pompje binnenkort .
Volgende test:
De waterpomp-draden losmaken.
Zelf een stekker met draden vastmaken aan de pomp.
Een grote emmer plaatsen (op 1 meter hoogte) om te kijken of er water uit de afvoerslang komt.
Koud water in de trommel doen (met een gieter desnoods).
Stekker in stopkontakt en kijken of het water uit de machine wordt gepompt.
Heet water in de machine doen.
Zelfde procedure.
Werkt die pomp?
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Is het niet gewoon een ventiel dat niet open wil? Dit kan een ander ventiel zijn dan waarmee de machine zijn eerste spoelbeurt, bijvoorbeeld het ventiel voor de wasverzachter.
jerome
Golden Member
Ik ga ook voor een gare pomp. 7 jaar is al heel wat voor een magneetpomp. Test eens of je het schroefje van de pomp met een vork od. in hoogte kan bewegen. 1mm speling is voldoende om het magneetanker te doen vastplakken aan de kunststof behuizing. Als de kunststof heet is heeft deze nog meer grip om dat ankertje vast te houden.
Nou ik lees dit net en ga met intresse die pomp eraf halen en wat testjes doen .
Ben verder helemaal niet meer achter die pomp of zo gaan denken . wist niet eens wat dat is een magneet pompje .
Dacht gewoon een motertje met schoepenradje eraan.
En de wasmachine heeft 2 waterslotjes een voor voorwas en een voor hoofdwas .
Ik laat nog wat weten als ik deze er even afhaal want hij is wel 7 jaar maar maar m/n nichtje heeft niet veel geld.
En ja hij draait elke dag met 2 kleine kinderen in huis dus zal de Ignis wel lijden eronder.
Pomp kun je het beste laten zitten, en mijn voorgeschreven test doen.
Mogelijk is de pomp geblokkeerd (of raakt soms geblokkeerd) door vuil. Kan ook nog.
Ik ken TIG verhalen over problemen met die moderne klote pompen.
Dat je ze hoort brommen wil niet zeggen dat ze ook pompen.
Het opnieuw plaatsen van een defecte pomp is door elke beun wel te doen.
Volgens mij zijn die pompen ook niet zoo heel duur.
Maar eerst 100% zeker vaststellen dat het ook de pomp IS.
Anders gooi je zo 45 euro weg.
We horen wel hoe het is gegaan.
Wat ik een keer per jaar doe:
schepje VAATWASPOEDER in de trommel doen , en dan kookwas doen.
Geen was in de machine dan natuurlijk.
Het vaatwaspoeder vreet aangekoekt vuil uit de trommel en pompsysteem.
Vuil water opvangen in een grote emmer en kijken hoe vuil het is.
Dikke grijze brei?--> nog een keer met vaatwaspoeder.
Na afloop machine twee maal spoelwas koud.
Als je vaak op 40 graden wast krijg je vuil-ophoping in de machine.
Dit zorgt voor allerlei problemen.
Vloeibaar wasmiddel is ook een probleem. Ik gebruik poeder (met mate).
jerome
Golden Member
Op 27 augustus 2015 19:27:55 schreef hobby-ist:
Anders gooi je zo 45 euro weg.
Met een universeel pompje zonder het pomphuis ben je voor ong 20€ al gediend. Vaak past het stekkerblokje niet, maar met 2 losse faston krimpstekkers is dat zo gefikst.