Anoniem
Hallo
Ik heb een Siemens logo in me auto gebouwt voor het op afstandstarten via mijn afstandsbediening van de centrale deurvergrendeling.
Als ik de auto start krijgt de PLC een spannings dip (denk ik.. nog niet gemeten;)). De plc gaat ff uit tijdens het starten en gaat vervolgens weer aan (gebeurt heel snel).
Een oplossing lijkt mij een condensator tussen de voeding te monteren?
Zo ja.. Welke zou ik dan kunnen gebruiken?
Mochten jullie een ander idee hebben hoor ik t graag 
Vriendelijke Groet,
Jeffrey
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Dan de Logo via een diode ( 1N54** ) voeden, en een flinke Elco over de Logo.
Dan moet de dip wel weg zijn.
MVG Gerard.
Progger
GMT+1
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoe lang denk je dat die dip duurt? Als je auto vlot start, schakel je de startmotor zo'n 1 sec in, denk ik? Stel de accu houdt het de eerste 0.2s nog vol om meer dan 11V te leveren. Maar daarna zakt de spanning in (meestal rond de 8V). Dan is de "dip" dus 0.8s, laten we voor het gemak dat weer afronden naar 1s.
Ik weet niet wat een PLC trekt. Maar stel dat het 1A is. Een condensator wordt gekenmerkt door de formule: I = C dV/dt. Dan kunnen we als we I, C en dV weten dt uitrekenen: dt = C dV/I .
Als we hebben geconstateerd dat "dV" van 12V-8V = 4V al te veel is, dan is dV dus maximaal 4V. Stel je neemt een dikke condensator van 1000µF, dan krijg je: dt = 1000µF * 4V / 1A = 4ms. Nog een factor 250 bij de gewenste tijd van 1s.
Als ik op farnell zoek naar condensatoren[/url], kan je constateren dat je toch echt op ongeveer 1.30 euro per 10000uF moet rekenen. Dus gaat die condensator richting de 300 euro kosten.
Echt: een condensator is niet zo'n ideaal plan: d'r zitten wat haken en ogen aan.
250 x 1000uF is maar 0,25F
Die autoversterker condensators lopen in de farads, en die zijn echt geen 300 euro
Lomp en onhandig, ja dat wel
Edit: ergens hierboven zit een rekenfoutje, 250000 bij 1,30 per 10000 uF zou ook maar 32,5 euro zijn
[Bericht gewijzigd door DK op (27%)]
Progger
GMT+1
loopt je accu dan niet leeg? hoeveel trekt die logo?
zit die permanent aan de spanning, of schakel je hem ook in via de Centrale DV?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Goede vraag. Ik vind het wel een opmerkelijke oplossing met een logo.
Eerste vraag: is het een 12V logo? Ik denk het bijna wel, maar je weet het nooit natuurlijk.
Hoe loopt je voeding? Je kunt overwegen om hem (wel gezekerd) z'n eigen kabels naar de accu te geven. Dat scheelt al een hoop in de dip. Daarnaast kun je een buck-boost DC/DC er tussen zetten, waardoor je probleem misschien al opgelost is. En zo niet, dan kun je alsnog een diode en condensator bijplaatsen, die je dan nog optimaler kunt benutten door het grotere ingangsbereik van de DC/DC.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Eigen kabels naar de accu helpt niet...ik heb dit al vaker aan de hand gehad met generatoren die omgebouwd moesten worden naar automatische start in het vrije veld.
Het beste is een eigen (kleine hobby b.v.) accu met een diodebrug.
Net zoals bij boten gebeurt met tractie en start accu.
-edit-
Oja, er valt wel 0,7V over de diodebrug, maar dat maakt voor de LOGO niets uit.
[Bericht gewijzigd door chuckie op (14%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 27 augustus 2015 09:06:34 schreef DK:
Edit: ergens hierboven zit een rekenfoutje, 250000 bij 1,30 per 10000 uF zou ook maar 32,5 euro zijn
Je hebt gelijk. Rekenfoutje. Valt me enorm mee. Maarrrrr.... Bekend is dat ie het NIET doet bij 8V, dus of 4V spanningsval toelaatbaar is, blijft de vraag.
Anoniem
Hi allen,
Op de logo staat dat hij geschikt is voor 24/12v.
De logo zit permanent aan de 12v voeding. (Ik neem aan de de logo zoveel stroom gebruikt dat hij de 12v leegt trekt?) Ik heb een 4mm2 kwadraat getrokken voor de voeding van het contact, voeding logo en luchtbehandeling (De verwarming/luchtbehandeling loopt via een andere draad ipv met het contact mee). Een losse voedingsdraad naar de logo vanaf de accu helpt niet.
Ik heb nu wel geschreven dat de luchtbehandeling na het starten pas inschakelt, scheelt wat stroom natuurlijk.. Dit moet ik nog testen.
Ik zal het precieze type logo nog even opzoeken om de specs te bekijken..
Geeft dit jullie wat duidelijkheid voor een oplossing?
Ik herken dit probleem,
had namelijk een besturing op een agrarische mest uitrijder gemaakt.
daar gebeurde hetzelfde bij het inschakelen van een groot hydraulische klep.
zakte de spanning even weg en herstarte de logo .
12/24rc zo uit mijn hoofd.
heb het toen met een 2e kleine motor accu opgelost en een mastervolt laad omvormertje om de plc alleen te voeden.
allemaal ideeen en oplossingen, succes !