Ik ben op zoek naar een module/relais met een wisselcontact die schakelt als een signaal van 5,4 Volt zakt naar 2,1 Volt. Het liefst geen zelfbouw printje of oplossing maar ik zoek iets bedrijfszeker met een mooie behuizing. Hier de uitleg:
Vanwege het milieu moeten we bij een aantal nieuwe traktoren van een klant iets opbouwen dat zodra de stoel x minuten is verlaten de dieselmotor automatisch uit gaat.
Dit is het plan:
Een landbouwtrekker heeft tegenwoordig een magneet stoelschakelaar voor de veiligheid. Deze wordt gevoed met iets van 6.2 Volt. Door een weerstand van 510 Ohm wordt dit direct naar 3.8 Volt omlaag getrokken. Als je gaat zitten komt de magneet voor de schakelaar en wordt de Rv 121 Ohm en kom je op een 1.8 Volt. Op het moment dat de voeding boven de 2.5 á 3 Volt komt wil ik een relais schakelen zodat er een timer gaat lopen die vervolgens de dieselmotor uit zet. Bij Finder en nog een aantal relais fabrikanten heb ik alles doorgespit maar ik kan zo niets vinden. Veel besturing is ook 24 of 230 Volt en ik heb te maken met 12 Volt voeding, laag ingangssignaal en er moet een relais op zitten met potentiaal vrije contacten. Ook heb ik zitten denken aan een 12 Volt temperatuur bewakingrelais, die moet toch ook overweg kunnen met een Voltage wat zak waarna er geschakeld wordt? Heeft iemand tips/zoektermen of suggesties?
Beste Paul, gaat het over Fendt tractoren? Deze beschikken over een can bus waar je dat signaal kan op opvangen. Maar misschien is dat te ingewikkeld...
Google eens op comparator, daar vindt je vast voldoende informatie. De spanning aanbieden aan een comparator die schakelt op 2,7V. Maak er best wel een override switch op, de stoelschakelaar wil al eens stuk gaan door het veel bewegen van de bedrading, ergens na de 10.000uur. Wij hebben dit al met enkele tractoren aan de hand gehad.
Electronisch oplossen? Comparator, NE555 als timer, de reset stuur je dan met je comparator, na de timer een transistor die je relais schakelt. Het is ook altijd leuk ergens een ledje te monteren om te zien of je relais aan of uit staat, liefst na het relais zelf, zo zie je als gebruiker meteen als daar wat fout gaat of de motor om een andere reden is gestopt.
Succes!
Appel, inderdaad Fendt ja. Ik had al wel wat schema's gevonden die gaan werken maar het liefst hebben we een kant en klaar component/apparaat/schakelmodule.
Bedrading in stoelen is wel eens wat mee ja, meestal is de stoel zelf dan ook wel aan het eind van z'n leven 
PTO: Als de trekker wordt ingezet om bijvoorbeeld 3 dagen continu met de PTO een pomp aan te drijven dan gaat de overrule schakelaar aan, deze schakelt de in te bouwen veiligheid weer uit... Is niet anders. Als we de PTO ook mee zouden nemen in de schakeling moet de hydrauliek ook... En als een chauffeur weet dat de motor aan blijft als de PTO aan is dan is het simpel, trekker starten, PTO aan (veiligheid uit..) en je kunt van de stoel af.
Deze dingen zouden het kunnen op de voedingsspanning na:
https://www.conrad.nl/nl/drempelwaardeschakelaar-hiquel-sw2-24-vacdc-5…
Een vraagje, wat doet die schakelaar onder normale omstandigheden?
Verder moet die schakeling die je nodig hebt niet schakelen als spanning boven 2.5 tot 3 V ligt?
Is een beetje lullig als je gaat zitten en wegrijd na een aantal minuten de motor afslaat.
Gr.F_S
Normaal schakelt het onderste gedeelte (draad 3 en 4) in de elektronica een functie vrij die gevaarlijk kan zijn als je niet op de stoel zit. Hier wil ik de spanning van "lenen". De bovenste 2 draden van de schakelaar met de 3.9 Ohm weerstand is voor een functie van de stoel zelf, hier kunnen we niks mee. Het betreft een Grammer Evolution stoel.
510 Ohm => geen persoon op de stoel => 3.8 Volt
121 Ohm => wel persoon op de stoel => 1.8 Volt
Klopt helemaal F_S, theoretisch idd bij 3,8 Volt, mag dus boven de 3 Volt. Ik pas de originele tekst even aan om verwarring te voorkomen.
Ik ga het toch oplossen met een Siemen Logo.
We willen ook het motortoerental meenemen in de beveiliging. We willen natuurlijk niet dat de motor uitgeschakeld wordt terwijl deze met 2200 omwentelingen per minuut loopt. Ik wil de analoge ingang I7 gebruiken, maar de sensor geeft een inductie, wisselspanning. Zie bijlage. Kan dit op I7? Of moet er een condensator overheen wat ik elders las? Ik heb totaal geen ervaring met wisselspanning meten met een Logo.
Beste Paul, kan je niet werken met de can-bus? Dat maakt alles een stuk simpeler om te realiseren. Maar wel een stuk ingewikkelder om te bouwen eigenlijk. Met de logo zal het moeilijk worden. De sensor zit, zoals ik al zei, in de can bus. Je kan werkelijk alles uitlezen via de stekker aan de computer. Is het een 400, 500, 700 of 800 serie?
Neem eens contact op met Vanderhaeghe, die helpen je graag verder. Ze hebben mij toch snel geholpen met een achteruitrijsignaal, iets wat ook niet zo eenvoudig is bij een vario.
Ik zou ook nog rekening houden met een vertraging, dat doet de software van de trekker ook. Je zou zelfs de trekker zichzelf volledig via de software kunnen laten stilleggen. Maar of je dat wil is een andere zaak.
Hier op de zaak was er een zwarte 210 met motorproblemen, de brandstofdruk daalde en de motor ging in noodloop. Bijna alle onderdelen (lagedruk en hogedruk pomp, injecteurs,...) werden gewisseld maar dat gaf geen oplossing. Uiteindelijk gewoon een software update gedaan (na 4000 uren) en wat bleek, alles dik in orde. Wat de dealer niet wist, op 4000 uren, zonder de trekker aan de pc te koppelen, gaat er een veiligheid in werking. Is zoiets als geen onderhoud, dus hou ik er mee op. Terwijl de trekker om de 1000uren volledig onderhoud krijgt. Je moet dat echter ook instellen in de computer. De machine presteert wel bijna 2500 uren per jaar...
Vergeet de logo, gaat nooit lang goed gaan in een trekker. Wil je het toch doen, speciale ingang die de frequentie kan meten, niet de spanning. Het toerental is geen spanningsuitgang. Let ook op met extra metingen aan het signaal, je zou de tms sturing wel in de war kunnen sturen.
Appel, we houden de Logo achter de hand en zijn nu bezig om het via de bus te laten verlopen met een Ifm controller. Het is alleen wel even een heel zoekwerk om te achterhalen wat welke functie of signaal is... Wordt vervolgd.
Beste Paul,
misschien kan je best eens contact opnemen met de invoerder van Fendt in Nederland. Hier in België waren ze heel erg behulpzaam. Bij ons wordt oa de druk van het hydraulisch systeem gebruikt voor een regeling van de armmaaier voor de bermen te maaien. Ook de motortemperatuur wordt gebruikt en de afgelegde weg wordt gebruikt. Dit om bv het maaien rondom obstakels te vergemakkelijken. Het was enkele dagen samenwerken, niet gratis uiteraard, met de invoerder. Maar intussen hebben we heel veel informatie.
Waar haal je het signaal van de bus? In de communicatie stekker in de cabine, de iso stekker? Of elders, aan de ecu van de trekker zelf?
Zo wordt bij ons bv bij een plotse sterke daling van het motortoerental de maaier wat geheft en de rijsnelheid vermindert teneinde de machine niet te laten vastlopen. Vroeger hadden we vaak last van een verstopte zuigslang als er teveel grond werd opgezogen samen met nat gras. Vandaar die regeling.
Succes!
Bij de Vor maken ze het met een simpele plc direct op de signalen. Maar op de bus werkt veel mooier. We zijn van plan een stekker direct op de k-bus programmeer aansluiting te zetten. Ook hebben we een verloop naar de Deutz Serdia interface stekker en kunnen we ook daar op de bus. Mooie toepassing heb je met die maaiarm. In België blijkt al wel aardig meer ervaring te zitten dan hier...
Appel, we hebben al wel het motortoerental uit kunnen lezen, maar kunnen wij ook een bericht sturen om de motor uit te zetten? Het gaat om het PGM nummer. We werken via de j1939 met een ifm controller. En weet je misschien ook wat adres van de stoelschakeaar en van de handremschakelaar is? Daar komen we niet helemaal uit.
Misschien kan Drieske of Henk nog een tip geven?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
Henk is ff druk met de start van het schooljaar dus volgt alleen lopende topics waar hij zelf in gereageerd heeft. daarbij heb ik op dit moment 2 projecten die ff beetje tegenzitten...
Ja we zijn op de goede weg. Wel kwam Erik erachter dan op zijn trekker het stoel signaal op een bus mist terwijl hij er bij die 718 wel op zit. Ze zijn bezig met programmeren, Denk dat we de stoel anders toch eff op een analoge ingang gaan doen ivm de tijd.
toch een kleine moeite om die ook even mee te vatten als je de handrem al hebt....
probleem alleen is dat je al die berichten binnen moet halen en dan moet filteren.
Zonde geweest van al die moeite om het nu niet te gebruiken.. En elektrisch zit het er ook allemaal al.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (24%)]
Erik wil het nog wel even proberen aangezien hij er bij de nieuwere wel in moet zitten. Maar bij zijn eigen zit hij op een andere plek lijkt het wel. Komende week wordt de eerste opgebouwd zodat die net ma het weekend op een Duitse beurs kan staan. Voor de 2e en de 3e hebben we iets meer tijd.
Anders een keer een vervolg afspraak maken? Kunnen we ook die toeren nog uit die bus halen en een scan van Eric zijn trekker maken.
EDIT: ik denk dat Eric die scan ook wel zelf kan maken natuurlijk, maar als hij hem even doorstuurt kan ik er wel even naar kijken. Als hij het patroon van zijn sta zit combi doorgeeft filter ik hem er wel uit.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (45%)]
Goeden middag ik ook hier
Ik kan wel de berichten loggen en opslaan alleen de lawicel zet er geen tijd bij en dat is toch vrij lastig zoeken.
Maar wij hebben nog een probleempje om de berichten van de K bus in de IFM controller uit te lezen wat op de ISOBUS en de G bus wel wil
De IFM Controller maakt wel goede connectie met de bus en leest geen enkel ID in ook niet de langere IDs
Wij doen dit in de IFM controller (CR0403) met een J1939 library
Dat probleem met de IFM controller zag ik helaas al aankomen...
Heeft te maken met die rare berichten structuur die erop zit.
Hij slaat alle berichten op van het geslecteerde adres... Probleem is dat die berichten ZO SNEL komen en telkens wisselende informatie bevatten. En er is geen buffer.... hij pakt 1 bericht, die ga je lezen. Nadeel is dat je intussen de rest mist...
En je weet vrijwel niet of je de goede nu hebt.