Reeds heb ik de logo v8 aangeschaft en ben een klein projectje aan het maken enkel met verlichting.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste een gewone drukknop programmeer om een lamp aan te laten gaan en terug uit te laten gaan met diezelfde drukknop.

Wat ik gevonden heb is in de Circuit Diagram een input I1 met een output Q1 te linken met een Multiple Function Switch ertussen. Als ik dan de TL tijd op 99 uur en 99 minuten zet dan werkt de schakelaar als een gewone drukknop die aan en uit kan. Mijn vraag is , is er geen gemakkelijkere manier om dit te bereiken ? lijkt me nogal omslachtig om het via deze weg te doen.
Als ik het gewoon op de sturing zelf programmeer dan werkt het perfect maar op de software moet je er precies veel moeite voor doen.

Ik doe dat gewoon met een "pulse relay"

Edit: "wiping relay" Heet dat in Logosoft.
Wel de r/s ingang gebruiken als je dezelfde pulsdrukker gebruikt voor het in- en uitschakelen.

Gr Frank

[Bericht gewijzigd door elektroscholier op (58%)]

Ja die had ik ook al gevonden maar dan zit je toch weer met het probleem
dat je bij "block priorities" de OFFtime (TL) op het maximum moet instellen
anders werkt het nog altijd niet. Dit lijkt me gewoon allemaal omslachtig

Je hebt het verkeerd block
Je moet een PULSE relay hebben.

Als ik de oefening maak exact zoals ze op jou tekening staat en ik dan de simulator gebruik. Dan gaat de lamp branden als ik op de drukknop duw.
En als ik nog eens duw gaat de lamp niet uit en dat is nu net het probleem.
probeer het maar eens met je simulator... zie je wat ik bedoel ?

Ik heb het zelf net ontdekt dat als ik mijn Input I1 simulation
verander van 'switch' naar 'momentary pushbutton (make)'
dan werkt het wel perfect. ik ga er vanuit dat dit de hele tijd de bedoeling was. Bedankt voor jullie hulp en snelle antwoorden !

Op 11 september 2015 06:45:05 schreef Merlinos:
Ik heb het zelf net ontdekt dat als ik mijn Input I1 simulation
verander van 'switch' naar 'momentary pushbutton (make)'
dan werkt het wel perfect. ik ga er vanuit dat dit de hele tijd de bedoeling was. Bedankt voor jullie hulp en snelle antwoorden !

Goed van je dat je het ontdekt hebt, maar ga nu eens terug naar de schakelaar, dan zul je zien dat het nog steeds werkt.
Alleen is het dan een schakelaar en zul je wat vaker moeten drukken.
Probeer maar, bij de 3e keer drukken gaat de uitgang UIT.

Heb je ook gezien dat je in dit block nog een instelling hebt, Regentivy?
Ala je deze aanzet dan blijft de waarde van de uitgang van het blok bewaard bij spanningsuitval. Als de spanning dan weer terug komt staat het block in de stand die het had voor dat de spanning uitvietl. Of je dat juist wel, of juist niet wil laat ik aan jou over, maar het is er.