Het ontwerpen van een schema

Beste mensen,

Ik heb wat moeite om een bepaald schema te ontwerpen. Als ik het doorlees begrijp ik de werking wel maar het zelf ontwerpen zit bij mij de strop.

Hebben jullie wat tips / aandachtspunten voor me?

Alvast bedankt ;)

pa3gws

Golden Member

Iets meer info misschien?
Als je wat doorleest, wat moet het doen?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Welkom op het forum..

er zitten hier mensen met vele jaren ervaring, en die krijg je door te doen.
mijn advies is, lees heel veel datasheets, daar staan voorbeeldschema's in. maar ook hoe bijvoorbeeld een output van een IC werkt.

bedenk zelf wat er moet gebeuren als bijvoorbeeld de uitgang hoog is. wat gebeurd er dan? hoe loopt de stroom?

verder is het gewoon een kwestie van een breadboard en proberen. als je vragen hebt over een specifieke schakeling kun je dat hier vragen, geef zoveel mogelijk info.

GMT+1

Je zult eerst van de gangbare componenten (weerstanden, condensators, spoelen, diodes, bipolaire transistors, MOSFETs, en generieke IC's zoals comparators en opamps) moeten begrijpen hoe ze werken. Vervolgens helpt het als je wat standaard constructies, die vaak maar een paar componenten bevatten, leert door het lezen van datasheets en bekijken van schema's van anderen.

Ik vind het erg handig om concepten eerst te simuleren voordat ik iets ga bouwen; in de loop der tijd ben ik erg handig geworden met LTspice, waardoor het heel gemakkelijk is geworden om snel een concept in de simulatie te zetten, zodat je kunt zien of het doet wat het moet doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken