Ervaringen gevraagd/advies Mechatronica opleiding.

Hallo forummers,

Ik ben mij aan het oriënteren voor omscholing naar de Mechatronica sector. Graag zou ik willen weten of er iemand ervaring heeft met de studie MBO Technicus Mechatronicasystemen niveau 4 van de NCOI of de korte opleiding Mechatronica van Dirksen?
De eerste is af te ronden met diploma de laatste met getuigschrift.

Mochten er nog andere opleidingen/opties zijn hoor ik dit graag.
Aangezien ik mijn leeftijd niet echt meer mee heb en fulltime werk. Zou het een studie moeten zijn die of van thuis uit, 1 dag/avond(en)in de week of op zaterdag te volgen is. Mijn doel is service technicus (engineer) internationaal.

Al wat mee gedaan ondertussen? Ik zit zelf ook aan te denken. Ik hoor graag je mening.

mel

Golden Member

Je hebt meer aan een gedegen electronica cursus.
Meestal kunnen elektronici mechanisch wel iets maken, maar andersom is meestal niet het geval.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Antiek topic. TS is nooit meer teruggeweest.
Beter gewoon je eigen topic openen.

Edit:
TS leeft nog :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 4 mei 2020 10:06:20 (14%)

Jazeker, Inmiddels een MBO-4 diploma technicus service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie behaald bij de ROVC. Begonnen in 2016 en behaald in 2019. Voor veel werkgevers telt het papiertje en dit speelt ook mee met het salaris.
Om eerlijk te zijn zegt dit niks over je skills vind ik.

De opleiding zelf:
Lesstof is wat verouderd en veel overlapt elkaar.
De opleiding is zeker nuttig en ik heb er ook veel nieuwe dingen geleerd, niet alleen op het vlak van elektronica.
In combinatie met een buitendienst baan waarbij ik in de meeste gevallen in het buitenland was is het niet altijd makkelijk.

Conclusie: Het is zeker de moeite waard. Om echt goed in elektronica te worden is het zelf "doen" het beste om ervaring op te doen. Ervaring is toch de beste leermeester. Beetje het zelfde als met een rijbewijs, als je hem behaald heb wil nog niet zeggen dat je echt kunt rijden.

Afhankelijk van je achtergrond en wat je doel is kan een EVC procedure ook interessant zijn. EVC staat voor Erkenning van eerder Verworven Competenties.

Wat wil je precies en wat is je achtergrond?

Mijn advies:

Pas op voor de diplomaindustrie. Ja veel bedrijven vragen erom, ja het is prima om kinderen tot 20-25 jaar van straat te houden, maar voor een 25 plusser is het véél geld en tijd. Ik zie hier bij NCOI €8000 ex BTW voorbij komen!! Dat zijn horrorinvesteringen voor iemand met een MBO salaris en de twijfelachtige toepasbaarheid en salarisverhoging.

Als je bij de grote zaken aan de slag wil heb je vaak een papiertje nodig. Maar wat denk je? Niemand neemt mensen in dienst, ze huren in. Als je via dat traject een gaatje vindt en bijvoorbeeld als ZZP'er voor het bedrijf vrij risicoloos je kunnen demonstreert scheelt het je zeker 75% van je 4 jaar avondstudie omdat opleidingen nooit perfect aansluiten bij de hedendaagse techniek.

Hoe leer je het dan wel: Rondbellen voor snuffelstages, vragen of je iets kan doen zonder papieren, zelfstudie, misschien vanuit die snuffelstage eens een productspecifieke training etc.

Aanvulling: opleiding is volledig vergoed door de werkgever.

Op 5 mei 2020 10:53:43 schreef Optimus-Prime:
Jazeker, Inmiddels een MBO-4 diploma technicus service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie behaald bij de ROVC. Begonnen in 2016 en behaald in 2019. Voor veel werkgevers telt het papiertje en dit speelt ook mee met het salaris.
Om eerlijk te zijn zegt dit niks over je skills vind ik.

De opleiding zelf:
Lesstof is wat verouderd en veel overlapt elkaar.
De opleiding is zeker nuttig en ik heb er ook veel nieuwe dingen geleerd, niet alleen op het vlak van elektronica.
In combinatie met een buitendienst baan waarbij ik in de meeste gevallen in het buitenland was is het niet altijd makkelijk.

Conclusie: Het is zeker de moeite waard. Om echt goed in elektronica te worden is het zelf "doen" het beste om ervaring op te doen. Ervaring is toch de beste leermeester. Beetje het zelfde als met een rijbewijs, als je hem behaald heb wil nog niet zeggen dat je echt kunt rijden.

Afhankelijk van je achtergrond en wat je doel is kan een EVC procedure ook interessant zijn. EVC staat voor Erkenning van eerder Verworven Competenties.

Wat wil je precies en wat is je achtergrond?

Mooi om te horen dat het de moeite waard is. Ik twijfel nog om voor elektrotechniek of mechatronic te gaan. Ik vervang regelmatig lagers, ketting-aandrijving, lassen, monteren, afstellen etc. Dit is overigens niet mijn dagelijkse werkzaamheden. Dit doe ik erbij op me werk. Ik werk met een machine die bestaat uit PLC, grote schakelkast met contactors en motorbeveiligingen etc en de machine bestaat uit lager, aandrijvingen, motoren, transportband etc.

Ik wil me graag ook verdiepen in PLC programmeren, onderhoud/service van installaties, systemen, machines etc. Hier ben ik wat minder in thuis op een cursus elektriche schakelen na. Wat betreft PLC/besturingstechniek (heb ik me wel kort in verdiept zoals: simpel ladderdiagram programmeren, hardware etc)

Wat is jullie advies? Voor elektrotechniek gaan of mechatronic?

Lambiek

Special Member

Mechatronica komt wel dichter bij wat jij wil, daar zit veel mechanica bij.

Maar je zal toch echt zelf een keuze moeten maken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.