Op 5 mei 2020 10:53:43 schreef Optimus-Prime:
Jazeker, Inmiddels een MBO-4 diploma technicus service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie behaald bij de ROVC. Begonnen in 2016 en behaald in 2019. Voor veel werkgevers telt het papiertje en dit speelt ook mee met het salaris.
Om eerlijk te zijn zegt dit niks over je skills vind ik.
De opleiding zelf:
Lesstof is wat verouderd en veel overlapt elkaar.
De opleiding is zeker nuttig en ik heb er ook veel nieuwe dingen geleerd, niet alleen op het vlak van elektronica.
In combinatie met een buitendienst baan waarbij ik in de meeste gevallen in het buitenland was is het niet altijd makkelijk.
Conclusie: Het is zeker de moeite waard. Om echt goed in elektronica te worden is het zelf "doen" het beste om ervaring op te doen. Ervaring is toch de beste leermeester. Beetje het zelfde als met een rijbewijs, als je hem behaald heb wil nog niet zeggen dat je echt kunt rijden.
Afhankelijk van je achtergrond en wat je doel is kan een EVC procedure ook interessant zijn. EVC staat voor Erkenning van eerder Verworven Competenties.
Wat wil je precies en wat is je achtergrond?
Mooi om te horen dat het de moeite waard is. Ik twijfel nog om voor elektrotechniek of mechatronic te gaan. Ik vervang regelmatig lagers, ketting-aandrijving, lassen, monteren, afstellen etc. Dit is overigens niet mijn dagelijkse werkzaamheden. Dit doe ik erbij op me werk. Ik werk met een machine die bestaat uit PLC, grote schakelkast met contactors en motorbeveiligingen etc en de machine bestaat uit lager, aandrijvingen, motoren, transportband etc.
Ik wil me graag ook verdiepen in PLC programmeren, onderhoud/service van installaties, systemen, machines etc. Hier ben ik wat minder in thuis op een cursus elektriche schakelen na. Wat betreft PLC/besturingstechniek (heb ik me wel kort in verdiept zoals: simpel ladderdiagram programmeren, hardware etc)
Wat is jullie advies? Voor elektrotechniek gaan of mechatronic?