Wat voor type box is het?
En misschien kun je er een draadloze afstandsbediening bij bestellen.
Het zou kunnen zijn dat de vorige eigenaar die kwijt is geraakt of weg heeft gegooid.

Op 3 oktober 2015 13:28:04 schreef testman:
zitten deze ruimten op dezelfde groep of niet? het maakt niet heel veel uit op deze manier. zet een relais met de spoel parallel aan de badkamer lamp, het contact laat je de ventilatiebox aanschakelen. het badkamerlicht direct de ventilatie laten schakelen werkt niet, want dan gaat het licht op de badkamer ook aan als er gekookt wordt..

Dubbelpolige schakelaar een oplossing? moet het wel dezelfde groep zijn en dat is hier niet het geval.

Ik zou gewoon de afzuigkap zo laten en vanaf de badkamer een relais met afvalvertraging plaatsen.

[Bericht gewijzigd door jeroen Appelman op zondag 4 oktober 2015 10:05:03 (11%)]

Het type nr weet ik zo niet, maar heb ze wel eens zien hangen bij een bouwmarkt, zal vanmiddag via de pc een plaatje plaatsen :)

Maar hij kan iig alleen aan en uit,

[Bericht gewijzigd door befje op zondag 4 oktober 2015 10:32:32 (18%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een klein hulprelais is al genoeg om de ventilatie te schakelen. aan of uit zal het niet zijn, wrs stand 1 is laag en stand 2 gaat pas lopen als de afzuiger aanstaat. stand 1 loopt altijd, anders heb je snel muffe lucht in goed geisoleerde panden en schimmel op de badkamer..

even een paar fotootjes ter verduidelijking.

de afzuiging. de perilex stekker rechts op de foto zit geschakeld op de afzuigkap,

de grijze kabel komt vanaf de badkamer lamp, inclusief afvalvertraging ( wat wss een hygrostaat gaat worden)

en zo zit de afzuiging aangesloten, de 2 losse draden zijn een schakel en een witte draad, maar zover ik kan zien is de afzuiging niet in 2 standen aan te sluiten

type nr van de afzuiging.

dus, hoe maak ik dit werkend ?

testman

ik zou beginnen met de kabel aan te passen. nu loopt dat ding idd niet continu op laag. dat zou wel moeten als je schimmel en muffe lucht wilt voorkomen. hoe oud is je huis overigens? ( ik zou denken aan de 80's want de fanbox is al ooit vervangen )

je sluit het beste zwart aan als zijnde stand 2 (hoog) dat is dus bruin ruilen voor zwart van de aansluitkabel.

raar is wel dat de motor randaarde vereist, maar is hier niet aanwezig. je kunt de grijze draad ervoor gebruiken ( en op aarde aansluiten in de perilex stekker! ), maar beter was een kabel met geel/groen er al in.

de kabel vanuit de badkamer op een ruime lasdoos laten uitkomen, daar het relais inzetten, relais spoel 230v aansluiten op de badkamerlamp/ hygrostaat. dus de stugge ymvk kabel gaat de groep van de badkamer voeren tot in de doos. je sluit vanuit die doos een soepele kabel aan naar de fanbox en koppelt daar bruin en zwart van de perilex kabel aan het relais contact. is de stekker van de fanbox dan uit het wcd voor onderhoud staat er ook geen vreemde spanning op de fanbox, spoel van het relais en het contact zijn gescheiden.

je kunt de box een lage stand geven door een condensator in serie te zetten met de motor en zo een lage stand te maken ( tussen de motor en bruin dus, dat wordt de normale lage stand dan). dat zal een 2 of 3uf condensator moeten zijn. de condensator die er al zit niet daarvoor gebruiken, die is voor het aanlopen van de motor.

het huis is uit 1980.

bedankt voor de uitleg, maar dit is toch niet echt mijn vak gebied,heb wel vaker een relais aangesloten, maar dat is ondertussen 15 jaar geleden ofzo,dit krijg ik zelf niet aangesloten, zat eigenlijk meer te denken aan dit :

badkamer lamp aan, ventilator aan, spanning van afzuigkap zit niet aangesloten, dus gebeurd niks als ik die aanzet.

afzuigkap aan, ventilator aan, en dat dan de badkamer lamp afgesloten zit.

maar zo makkelijk is het dus niet :P

dus denk dat ik er iemand voor moet laten komen :)

bedankt allemaal voor het meedenken :)

Stef

Hoi befje.

Zou als jij het bedacht hebt gaat inderdaad niet lukken nee.
Omdat je dan ook 2 groepen door elkaar gooit, maar om deze schakeling te laten bouwen door een elektricien word ook wel een dure oplossing.

Ik zou dan zeggen zet er een betere ventilator in.
https://www.elektroshop.nl/itho-cve-woonhuisventilator-eco-fan-cve-2h-…

Ik zat meer te denken aan dit schema.
Maar dan heb je een nadraaitijd en zuigt hij niet continue af.
Lijkt mij ook niet echt nodig om hem 24 uur per dag te laten draaien.

mvdk

Golden Member

Is het niet zo dat de afzuigmotor oorspronkelijk continu draaide ? En dat er naderhand een schakelaar in gemaakt is die er bij oplevering niet in zat ?
Volgens mij hoort zo'n afzuigsysteem continu te lopen, maar ja, energiebesparing enzo...

Mijn broer heeft in de keuken een schakelaar in de muur waarmee hij zijn "centrale" afzuigsysteem kan aanslingeren. Er zit een afzuigopening zowel in badkamer als keuken. Ik ga er wel van uit dat hij inderdaad handmatig kan in- en uitschakelen, het systeem hoeft dus niet altijd te draaien.

zover ik weet heeft deze afzuiging nooit continue gedraaid mvdk.

@jeroen Appelman zelfs dat schema zal ik dan iemand anders moeten laten doen.

ander idee : in de doos van mijn badkamer lamp heb ik continue spanning, is het geen idee om daar draadloos schakelmateriaal tussen te zetten (bovenop het verlaagd plafond) en dan een afstandsbediening in de badkamer en in de keuken ? dan heb ik nog steeds geen naloop tijd, maar ik kan hem wel na een bepaalde tijd beneden uitzetten :)

Draadloze schakelaar kan natuurlijk ook.
Maar dan hoef je niet in de plafond van de badkamer te klooien.
Je zet de ontvanger gewoon bij de box, als het goed is heb je ook een vaste spanning in de perilex aansluiting.

Misschien dat hij ook zelfs in de ventilatiebox past.
Maar je kan hem dan niet schakelen met je afzuigkap, daar zou je een draadloze zender moeten plaatsen.

http://www.elektratotaal.nl/catalogsearch/result/?q=draadloos+schakela…

Deze heeft zelfs een nalooptijd.

Heb het nog ff gechecked, maar ik heb geen vaste spanning op de perilex aansluiting

Denk dat het kwa bereik wel beter is om de ontvanger in het plafond te plaatsen, de keuken helemaal naar zolder is een stuk verder dan naar de badkamer.
Ik had dezelfde ontvanger in gedachten en daarbij 2x awst-8800 te plaatsen :)

Dat is in principe ook geen ding voor centrale afzuiging.

Die hebben typisch drie standen, waarvan de laagste eigenlijk altijd in bedrijf is. ( of tegenwoordig elektronisch geregelde met wat spannendere opties timers en sensors )

Google maar eens op "centrale ventilatie unit" dat zijn iets andere apparaten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 4 oktober 2015 19:02:56 (16%)]

Nee inderdaad bij een ventilatie unit word ook lucht aangezogen vanaf buiten,en die lucht word weer verwarmd door ee uitgaande lucht.

Dit is alleen afzuiging :) maar als de specificaties kloppen, dan heb ik in ongeveer een uur alle lucht ververst :)

Heb net 1 ontvanger en 2 zenders van klikaanklikuit besteld :)

Stijnos

Golden Member

enkel balans ventilatie / warmte terug win units zuigen lucht aan van buiten.
Dit ding op de foto is niet geschikt voor mechanische ventilatie. Om een afzuigkap af te zuigen op het moment dat die gebruikt wordt ok.
Maar zo te zien is dit gewoon ene AC fan en die wil je qua verbuik echt niet continu aan hebben. Als je enkel badkamer en enkel afzuigkap af wil zuigen is een afzuigbox van Itho Daalderop / Solar en Palau / Storkair etc ook niet handig. Wel als je nog extra afzuigpunten zou hebben in woonkamer/keuken of toilet.

Als er een nieuwe keuken komt, wil ik een afzuigkap direct naar buiten.

Dan word deze ventilator alleen nog gebruikt voor de badkamer, en het toilet beneden, dan moet dit goed genoeg werken :)

Op 4 oktober 2015 19:34:35 schreef befje:
Nee inderdaad bij een ventilatie unit word ook lucht aangezogen vanaf buiten,en die lucht word weer verwarmd door ee uitgaande lucht.

Nein, dat is zoals stijnos al opmerkt een WTW.

Het ding wat jij hebt is geen WTW of CVE.

Ahaa! Ik snap, maar uiteindelijk word het alleen nog gebruikt voor de badkamer en toilet beneden, dus dan hoeft ie ook alleen maar aan als de badkamer gebruikt word :)

je kan hierna ook een afzuigkap nemen met koolfilter.
Dan heb je in ieder geval niet die herrie om je heen als je staat te koken.

Hunebedbouwer

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Aangezien er een perilex wcd zit heeft ooit een echte box ventilator gezeten die geschakeld werd met de 3standen schakelaar in de motorloze afzuigkap. Een woning met een centraal afzuigsysteem is zo ontworpen met vento,s en afzuigventielen dat het systeem geen uit stand mag hebben. Dit is omdat de af te zuigen ruimten dan geen uitzet ramen hebben en er een ongezond leefklimaat ontstaat en geuren uit de wc in keuken of badkamer kunnen komen of omgekeerd, bovendien is er ontstaat de kans op schimmelgroei zo je zelf ondervonden hebt. Is je perilex aangesloten met groen-geel; blauw; bruin en 2xzwart?

testman

wrs is de keuken verbouwd ooit, en is daar de wand schakelaar vervallen die de fanbox schakelde. normaal is bruin fase, maar de voeding kan ook in de afzuigkap worden betrokken van de bruine draad, daar schakelt het ding wel tenslotte. kwestie van zwart laten schakelen via de kap en bruin voor de schakelaar in de kap aansluiten zodat deze continu voeding heeft.

heb je de lasdoos onder de perilex al eens open gehad, kan zijn dat daar de las al zit..

@ jeroen appelman: Koolfilter zou ook kunnen, hoor daar alleen veel negatieve verhalen over, dat de geurtjes toch verspreid worden in de kamer + de keuken staat tegen een buitenmuur, dus ik maak liever een gat naar buiten.

@hunebedbouwer: ik weet niet of ik echt een centraal afzuigsysteem heb, de vento's zitten alleen in de badkamer en toilet beneden, niet in de andere ruimtes.

@testman: onder de perilex zitten: 3 fases bij elkaar, 3 aardes en 3 keer een nuldraad, ook lopen er 2 schakeldraden doorheen (zonder las, meteen naar de perilex)

Op 5 oktober 2015 17:46:24 schreef befje:
@testman: onder de perilex zitten: 3 fases bij elkaar, 3 aardes en 3 keer een nuldraad, ook lopen er 2 schakeldraden doorheen (zonder las, meteen naar de perilex)

Dan zou je haast denken dat de bruine toch naar de perilex wcd moet lopen.
Anders hadden er maar 2 fases bij elkaar gezeten, misschien dat er een draad los zit.

En anders de zwarte draad doorknippen en aan de bruine knopen.
(officieel gezien moet je een bruine draad trekken).

Dan krijg je continue spanning op de perilex waar je later die draadloze schakelaar op kan zetten.

Zal morgen ff kijken :)

alles zit vast, dan zit het denk ik bij de afzuigkap verkeerd ?

[Bericht gewijzigd door befje op dinsdag 6 oktober 2015 18:55:46 (59%)]

eind vorige week kwam m'n bestelling binnen, maar nu pas tijd gehad om alles aan te sluiten.

heb vanaf de badkamer lamp continue spanning gelegd naar de afzuiging,daar heb ik een klikaanklikuit ontvanger zitten, beneden bij de afzuigkap zit nu een schakelaar, en op de badkamer zit een schakelaar die na 30 min automatisch een signaal uit geeft :)

denk dat dit voor mij de makkelijkste oplossing is.
ik was eigenlijk bang dat ik problemen zou krijgen met de ontvangst, van de keuken naar zolder, maar dit gaat eigenlijk best prima :)

Stef