Hallo allemaal,
Ik heb kortgeleden een kofferplatenspelertje gekocht. Nu werkt het spelertje wel maar ik begin pas geluid te krijgen als de volumeknop meer dan half open staat. Als ik dus plaatjes wil draaien moet het volume vol open staan om redelijk geluid te hebben. Er zit een aansluiting op om een andere speler aan de versterker te hangen en dat heb ik geprobeerd maar dat geeft geen verbetering. Iemand ervaring met zo'n apparaat.
Ondertussen bedenk ik me iets anders.
Het tesla vk4302 element dat op de speler zit is een kristal element.
De speler die ik gebruikt heb om te testen is een Marantz tt2200 en daar zit een veel moderner element op. ik weet niet of er veel verschil in output van die elementen zit. Zo ja is waarschijnlijk gewoon mijn elementje slecht.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Een kristal element heeft een nominale output van een paar honderd mV en kun je met een beetje goede wil op een line-in aansluiten.
Een "modern" MM of MC element heeft een output van ca. 5mV en vereist een preamp.
In beide gevallen heb je ook de RIAA correctie nodig om voor de niet lineaire frequentiekarakteristiek van een plaat te compenseren.
YMMV
Dank je wel.
Dan is waarschijnlijk mijn elementje dus slecht.
Het ingebouwde versterkertje geeft met de marantz er aan bijna net zoveel geluid als met het tesla element. Dat klopt dus niet.
Heb er een nieuw elementje in gezet en hij speelt weer als nieuw.
Ik had het oude element nog even gemeten en daar kwam niet meer dan 35mV uit.
Anoniem
Soms (her) activeert zo'n kristal element zichzelf.
Door een tijdje te gebruiken. probeer een L.P.tje of wat
Een L.P. heb ik nog niet gedraaid.
Zal het nog eens proberen maar ik denk niet dat het helpt bij dit elementje.
Hij had al weer heel wat singles achter zijn kiezen en het werd er niet beter op.
Bedankt voor het meedenken.