Wasmachine/droger

Goedendag allemaal,
kan ik met een gerust hart een wasmachine en droger op èèn stopcontact, en groep aansluiten? De zekeringen zijn 16 ampère de bedrading is 2,5m2 (1,8 mm).
16A bij 230V is 3680 Watt. moet toch voldoende zijn voor twee apparaten?
Groet(je)

Jan.

een droger doet een 3000W en een wasmachine een 2200-2800watt. dat gaat dus niet samen. echter trekt de wasmachine maar een 20 minuten veel stroom, dus als je er een wasmachine combibox tussenzet kan het wel. deze schakelt tijdens het opwarmen van de wasmachine de droger uit.

ook kun je een 16A trage zekering proberen. dat gaat vaak ook goed. de wasmachine verwarmt in het begin, de vorige lading was gaat dan in de droger, welke langzaam met steeds meer vermogen gaat verwarmen, hangt van het moment van samen aanzetten af eigenlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

een droger doet een 3000W en een wasmachine een 2200-2800watt.

Mijn wasmachine doet 3500W en de droger 2000W (volgens type plaatje)

dat gaat dus niet samen. echter trekt de wasmachine maar een 20 minuten veel stroom, dus als je er een wasmachine combibox tussenzet kan het wel. deze schakelt tijdens het opwarmen van de wasmachine de droger uit.

Ja... nou... Tot je een 'electronische' droger hebt. Dan reset (afhankelijk van de uitvoering) de boel en moet je die weer opnieuw aan zetten...

welke langzaam met steeds meer vermogen gaat verwarmen, hangt van het moment van samen aanzetten af eigenlijk..

Huh? Er zijn vast drogers die het anders doen, maar alles wat ik ken zet gewoon het element aan of uit. En dan zonder PWM...

Hoe dan ook: het is (te) krap om het netjes te doen. Ook als de zekering 'er in' blijft, dan zit je continu tegen trippen aan als de boel staat op te warmen.

Groepje erbij, een 'energie verdeler' (ja, zo heeft een of andere malloot het ding genoemd) als de droger dat lust of gewoon zelf timen (ik weet wel min of meer wanneer mijn wasmachine klaar is met verwarmen...) is de oplossing.

maartenbakker

Golden Member

De traditionele aansluiting bestaat uit een trekschakelaar met 3 standen: wassen-uit-drogen. Dan voorkom je sowieso alle problemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Probleem is dat de wasmachine naar boven (zolder) verhuisd is waar 1 groep aanwezig is en waar de droger al stond. Dat ging goed samen. In de bad kamer was inderdaad een speciale aansluiting dubbel aan uit en apart gezekerd in de meterkast. Vrouwen willen alles tegelijk!!

Het kan wel, maar dan zou je een warmtepomp droger moeten aanschaffen, deze gebruiken max 800 a 1000 Watt. Kan gelijktijdig dan. Anders een duo trekschakelaar zoals testman zegt.

vrijwel elke droger heeft niet 1 element, maar 2 of 3 gedeelde elementen. als je het ding aanzet begint hij met element 1 van een 1000W en schakelt naargelang de was op temperatuur komt steeds een element bij. is de was eenmaal droog dan schakelen ze ook zo weer terug.

ik kan dat hier zo zien, als ik de droger aanzet geeft het display totaalverbruik niet 20A aan meteen. het eerste kwartier blijft de totaalstroom onder de 10A nog. dwz de machine gaat niet volle bak verwarmen meteen.

ik ken meerdere mensen waar de droger en wasmachine op 1 groepe zitten. dat gaat jaren goed, tot er 1 apparaat wordt vervangen en het ineens net teveel is bijelkaar..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 oktober 2015 16:18:49 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Trek er een leiding bij op een andere groep, wil geen risico.

Dat is zeer zeker het beste. Succes!!

Ik heb een wasmachine 2400W en een warmtepompdroger van 1000W. Nu kan dit samen op 1 groep draaien van 16A, maar mag dat ook.

- Wat zijn de huidige bouwvoorschriften?
- Moeten wasmachine en droger ongeacht max wattage op aparte groepen of geld dat alleen als de kans bestaat dat je over het maximale verbruik gaat van (16Ax230V=3680W) wanneer je beide op 1 groep aansluit?

Op 20 oktober 2015 19:17:27 schreef testman:

ook kun je een 16A trage zekering proberen.

Dacht dat een c karakteristiek niet is toegestaan in de huisinstallatie. Iemand die het zeker weet ?

Het mag wel, is geen punt. Wasmachine verwarmt hoogop 20 minuten en dat is niet zo'n probleem

Blijft een kwestie van hoe makkelijk het is, ik heb op een plek waar ik een droger+wasmachine-aansluiting heb gemaakt ook de keuze gemaakt tussen 1 of 2 groepen. In mijn geval hoefde ik maar 8 meter kabel te leggen en dan is de keus snel gemaakt...