Hallo
Ik ben vandaag bezig geweest met mijn laptop toen heb ik een voorbeeld programmaatje overgetypt en de setting goed gezet volgen picbasic, daarna gecompileerd en dan krijg ik een bestand maar als ik deze weer ga openen krijg ik nog geen hexfile, en wat is nou de volgende stap, ik heb mijn pickit besteld maar is het nu raad om mplab te downloaden of standalone met een mapnaam pkcmd 2??
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Maar wat raden jullie aan.
Bij standalone kun je de vdd niet uit zetten toch als je externe voeding gebruikt.
En als ik compileer met proton heb nog geen hex file als ik deze later opnieuw open.
ik gebruik proton, als je dat compileert krijg je een hex-file
de pic zelf programmeer ik met een wisp van voti, werkt al jaren naar tevredenheid.
gr A
Deze bladzijde op picbasic.nl goed doorlezen, dan zie je hoe je strakjes je pickit moet aansluiten en in kan stellen.
Dan kan je met proton alles doen wat er nodig is.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Als je met de standalone GUI van een PicKit werkt kun je de Vdd wel degelijk uitzetten en dus een externe voeding gebruiken.
De schakeling van de PicKit bevat electronica om te detecteren of de PIC die moet worden geprogrammeerd onder spanning staat. Als dat zo ia wordt die voedingsspanning gebruikt, niet die van de PicKit.
[Bericht gewijzigd door hadv op (62%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Staat op de CD die bij de pickit zit... (iedere pc heeft toch een cd speler?)
Onderaan deze pagina staan alle versies: http://www.microchip.com/pagehandler/en-us/devtools/dev-tools-parts.ht…
[Bericht gewijzigd door Arco op (43%)]
Ik heb nou dit programma zie foto
Maar als ik bij de device family de 16f628 wil opzoeken staat hij er niet tussen of vind hij hem automatisch als er een pic aan de pickit 3 zit.
Hoop dat het in dit topic nog mag
Arco
Special Member
Dit programma kan deze informatie automatisch vinden aan de hand van of de aangesloten pic of het ingeladen hex programma. (Het programma checkt deze twee ook aan elkaar en geeft een foutmelding indien dit niet gelijk is.) Aangezien je een van beide (nog) niet gedaan hebt, kan het programma dus niet automatisch ontdekken welke pic je gebruikt. Handmatig invoeren kan maar is eigenlijk een forceer middel en zou niet nodig moeten zijn, zolang je aan bovenstaande voorwaarden hebt voldaan.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Arco
Special Member
Je moet wel eerst een pic aansluiten. De standalone GUI wil alleen een hexfile laden, als 'ie weet waarvoor hij bedoeld is. (type pic)
Hallo
Ik ben de pic nu aan het aansluiten op een breadbord
Maar hoe zit het met de poort lvp/pgm deze kan ik niet aansluiten op pickit 3
Arco
Special Member
Maar ik heb een hexfile van mgp een krediet schakeling dus ik kan het niet in proton veranderen want het is gemaakt in een ander programma
Arco
Special Member
Normaal staat LVP al uit, wordt zelden gebruikt. (omdat het een extra pin kost)
Edit: Config in die hexfiles is 3F70, dus LVP staat uit.
[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]
Net op de laptop gezeten en met pic eraan hij vond hem ik heb een hexfile geimporteerd en heb op write gedrukt en het was sucesvol stond er dus morgen even proberen als hij moet doen wat hij moet doen.
Alleen de led op op het breadbord volgens picbasic brand of flikkert niet
[Bericht gewijzigd door klaassiegekkie op (16%)]
Het is gelukt mijn bevinding staan in topic krediet schakeling het gaat tenslotte nu om de schakeling en niet meer om het picje te programeren