motor shield/driver voor elektromagneten

Hoi,

Voor mijn elektromagneten project wil ik een motor driver gebruiken.

Ik ga twee van deze magneten gebruiken: 12V, 11W ~= 1A

Nu twijfel ik tussen:

Motor driver module L298N Dual H-Bridge

Double H bridge drive Chip L298N
Drive voltage 5V-35V
Drive current 2A(MAX single bridge)
Max power 25W

Dual Channel H-Bridge Motor Shield

two DC motor with max current 8A max 22V
8 N-channel MOSFET IRF3205S and 4 pcs of half bridge motor controller IR2104

Kan iemand mij een van de twee aanraden ?

En kan ik mijn magneten direct aansluiten op deze prints of moet ik nog extra componenten gebruiken ?

Alvast bedankt

One man's junk is another man's treasure...

Je bent hier lang genoeg om te weten dat je daar geen nieuw topic voor hoeft te openen, lijkt me.

Ik kan niet direct vinden wat de weerstand van die dingen is, maar als dat ongeveer 12 ohm is, en er dus nooit meer dan 1A kan lopen, zou de eerste genoeg zijn.

Je hebt geen hele bruggen of zelfs maar halve bruggen nodig; een enkele MOSFET en een vrijloopdiode is genoeg. Op beide boards zou je dus 4 elektromagneten kunnen aansluiten, maar je kunt ook een MOSFET shield zoeken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kunt ze beiden gebruiken zonder bijkomende onderdelen.

De onderste is veruit de beste en kan ook nog voor zwaardere motoren gebruikt worden in de toekomst, maar is ook merkelijk duurder.

Als je 4 magneten gebruikt per sturing zal de L298 veel warmer worden.

Aan u de keus.

LDmicro user.

@SparkyGSX: Ja ik ben er al een tijdje :) Maar sommige dingen zijn wel nieuw, electronica is niet mijn "main hobby"

Wat betreft de magneten, van één van de twee wil ik ook de polariteit omkeren. Vandaar dat ik dus dacht aan een motor driver zodat ik dit met minimale code kan regelen vanuit de arduino.

Maar goed om te weten dat ik geen extra componenten nodig heb.
Dat de L298 meer warmte ontwikkelt is ook een overweging.

Ik ga dan denk ik toch voor optie twee. Is wel duurder maar dan kan ik 'm ook nog goed gebruiken voor wat zwaardere motoren.

One man's junk is another man's treasure...

Ik bedoelde dat deze vraag prima in je andere topic over die spoelen had gepast.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 10 november 2015 20:53:54 schreef SparkyGSX:
Ik bedoelde dat deze vraag prima in je andere topic over die spoelen had gepast.

Ah ja ok, eens, maar dit topic is intussen alweer verplaats naar "robotica". Ik vind het soms lastig te bepalen of ik een nieuw topic moet starten of in het eerdere moet verder gaan terwijl de vervolgvraag beter past in een andere sectie.

Anyway, ik heb net dat elecrow motor shield, optie twee, besteld en ga komende dagen wat experimenteren.

Thanx

One man's junk is another man's treasure...

Je moet je ook realiseren dat die L298N een 20 of 30 jaar oude chip is, dus niet MOSFET outputs maar bipolaire outputs. En dan kennelijk nog "darlington" configuratie ook: De "saturation voltage" is rond de 1.2-2V. Vergelijk dat met de 64mV van de IRF3205 (bij 8A).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok... Ik ben gaan testen met dat tweede elecrow motor shield.

De magneten bleken te zwak voor wat ik wilde dus ik ben wat gaan spelen met een 12v dc pc fan. Maar ook dit gaat niet helemaal zo als ik verwachtte.

Als ik alles netjes aansluit zoals hier beschreven:
http://www.elecrow.com/wiki/index.php?title=Dual_Channel_H-Bridge_Moto…

en ik gebruik de volgende code:

code:

int pwm1 = 3;
int dir1A = 4;
int dir1B = 5;

int pwm2 = 6;
int dir2A = 7;
int dir2B = 8;


void setup() {

  pinMode(3, OUTPUT);
  pinMode(4, OUTPUT);
  pinMode(5, OUTPUT);

  pinMode(6, OUTPUT);
  pinMode(7, OUTPUT);
  pinMode(8, OUTPUT);
  
  pinMode(9, OUTPUT);
  

  //beginstate
  analogWrite(pwm1, 255);
  digitalWrite(dir1A, LOW);
  digitalWrite(dir1B, HIGH);

  analogWrite(pwm2, 255);
  digitalWrite(dir2A, LOW);
  digitalWrite(dir2B, HIGH);
  
  
  digitalWrite(enable, HIGH);
}

void loop() {

  
}

Deze code zet dus beide uitgangen op 100% (255) PWM.

1. Als ik op de uitgangen meet, meet ik geen spanning. Zou dit kunnen omdat er geen belasting is ?

2. Als ik de 12V 0.3A pc fan aansluit draait deze alleen bij PWM 255, dus niet bij 254 of lager.

3. Als ie dan draait, dan draait ie veel langzamer dan wanneer ik m direct op 12V aansluit.

Heb ik dat motorshield dan gesloopt met die magneten ?

One man's junk is another man's treasure...