Beste mensen,
Graag hulp van jullie want mijn kennis in electronica is minimaal. Het boeit me wel, maar ik heb de basis nooit geleerd. Ik probeer nu een oude bandopnemer te herstellen.
Een Philips N4415 waar de snelheden het niet meer doen. Heb het technisch schema gevonden : de printplaat 'U201' regelt de snelheden van de motor. Omdat ik denk dat daar iets op stuk is, (als ik de printplaat niet op de 'control unit' steek, doet de motor niets, wat normaal is.
Vooraleer ik begin te solderen en te vervangen, graag jullie hulp dus. Heb de condensatoren proberen te meten (niet de juiste methode om een condensator te meten wanneer in circuit, ik weet het), maar een paar geven geen meting. Ik denk ook dat de transistoren de oorzaak kunnen zijn.
Ook hulp graag bij het vinden voor vervangers, want die types vind je niet meer.
Condensator : 5n6 G63 04 geeft bij een meting niets en ik vind dat type niet meer.
Transistoren : BC 548 (3) en 1 : BC558
Die componenten zou ik (stuk voor stuk) willen vervangen: eerst de condensatoren, dan proberen, dan de transistoren, dan weer proberen,.....
Bedankt.

Draait hij helemaal niet meer of is de regeling stuk?
de laatste tor op het schema, als die stuk is doet de motor helemaal niks meer.
en een bc tor kost denk ik 10 eurocent, dus ik zou het voor de kosten niet laten.
Ik ken dit type tapedeck niet, maar zo te zien is het een regelprint om de snelheid constant te houden.Een opnemer "ziet"het vliegwiel, en dan zal het wel vergeleken worden met een of andere stabiele frequentie.

[Bericht gewijzigd door mel op (33%)]

Bedankt,
Draait wel hoor, komt geluid uit en al (maar niet op de juiste snelheid), enkel de snelheden doen het niet. Dat printplaatje zit op de 'control unit', misschien dat daar ook een en ander op stuk is, maar als het printplaatje eruit laat, draait de motor helemaal niet (de 'hoofd'motor dus, de andere 2 van de spoelen draaien wel)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Hartelijk dank Theove, dit helpt me vooruit om andere componenten te bestellen.
Hier het volledig schema online dat ik zonet gevonden heb van de Philips : http://tonbandwelt.magnetofon.de/philips/4415/4415.htm bij elke printplaat staat een onderdelen lijst, behalve bij de kleine printplaatjes zoals de speed control, is wel jammer.

Om ze te vervangen moet je ze uitsolderen. Als je dat doet kun je ze gelijk doormeten. Dat is belangrijk omdat je dan zeker weet of dat het probleem ook was.

Een transistor is eenvoudig te testen. Vaak ook in het pcb. De meeste multimeters hebben een diodetester functie. Bij de tor met het pijltje naar buiten (npn) zet je rood op de basis en zwart op de andere. Hij moet dan in beide gevallen iets van 0,6V aangeven.
Bij pnp zet je zwart op de basis.

Je kunt in een schema zien of je iets in het circuit kan meten. Een condensator die helemaal niks meet is onwaarschijnlijk. Kijk eerst of je meter wel zo'n lage capaciteit kan meten. nF condensators in een laagspanning schema gaan niet snel kapot (uitgezonderd bepaalde typen/merken en mogelijk zitten die in, dat weet ik niet)

Een multimeter meet met DC, een wat onbetrouwbare manier en de minst geschikte om in situ condensators te meten.

maar niet op de juiste snelheid

Is de snelheid te hoog of te laag? Veel of maar een klein beetje? Dat is namelijk belangrijk voor het foutzoeken...

enkel de snelheden doen het niet

Dat snap ik niet helemaal: bedoel je dat de snelheid-omschakelaar niet werkt (als in: de stand maakt niet uit, de snelheid blijft gelijk) of bedoel je iets anders? Ook dit is belangrijk voor het foutzoeken.

Doorgaans gaan condensatoren niet zo snel stuk, elko's kunnen wel verouderen (opdrogen) waardoor de waarde niet meer klopt. Ik zie net dat fred dit ook al aanstipte.
In het schemaatje van de control-unit staat trouwens helemaal geen condensator van 5.6n (theove had het bij het rechte eind), alleen een van 4.7n. Dit zou kunnen duiden op een modificatie. Is het soms die condensator "op steeltjes"?
Dit type condensator (styroflex) met die tolerantie (2%) op die plek (ingang voor een Villard-cascade) is zeer zware overkill: ook een 10% polyester condensator zal goed werken. Zelfs een keramische condensator zal werken, al is dan de temperatuursafhankelijkheid misschien te groot.

Er zitten geen wereldschokkend dure onderdelen op dat printje (ik schat de totaalprijs op een euro of acht), dus je zou kunnen overwegen om botweg alles te vervangen.
Alleen leer je daar zo verrekte weinig van - al is het wel goed voor de (de)soldeervaardigheid.

Bedankt Fred101 en Fatbeard.
Een foto van het printplaatje is bijgevoegd bij de eerste post, ik geef maar de gegevens hoe ze erop staan (op de condensator dus). Dat er een verschil is met het schema ? Ooit eens vervangen ? Dat weet ik niet. Aan het soldeersel te zien is er nooit iets vervangen.
De snelheidomschakelaar doet het dus niet : 19 of 9.5, ik denk dat ie constant op 19 zit (ja, hoe moet ik het anders uitleggen ?), ; ik kan niet testen want ik heb geen andere bandopnemer en een band waarvan ik zeker weet dat er opgenomen is op die snelheid van 19 op die snelheid. Hoe en wat moet ik testen ? De schakelaar zelf : heb ik al gedaan, die lijkt te werken (ik bedoel dus, dat er mechanisch niets aan scheelt en dat ie open of dicht is, getest met simpele ohm meter).
De diodes schijnen ook hun werk te doen (voor zover ik er verstand van heb), de transistoren, daar zal ik jullie raad eens volgen en proberen uit te testen.

Op 14 november 2015 10:21:43 schreef fatbeard:
[...]Is de snelheid te hoog of te laag? Veel of maar een klein beetje?

veel dus, wanneer ie op 19 draait, en je wil hem op 9.5 zetten en dat lukt niet, is dat dus erg veel

Dat is namelijk belangrijk voor het foutzoeken...[...]Dat snap ik niet helemaal: bedoel je dat de snelheid-omschakelaar niet werkt (als in: de stand maakt niet uit, de snelheid blijft gelijk) of bedoel je iets anders? Ook dit is belangrijk voor het foutzoeken.

ja, dat dus, schakelaar omzetten werkt dus niet. Draait ie dus constant op die hoge snelheid : dat weet ik dus niet want ik heb geen band opgenomen op 19,... wel op 9.5 en lagere snelheden.

Is het soms die condensator "op steeltjes"?

Nog vergeten te antwoorden.
Ja, dus diegene die er zo uitsteekt; daar staat op : 5n6 G23 04
Die heb ik proberen te meten (zonder die eruit te nemen) en geeft de meter niets. Ook een van die blauwe; de andere geeft een meting, de ene ook niets.

Beste Fred,

Ik heb de 4 gemeten volgens je raadgevingen (in circuit).
2 meet ik : 0.64 V
eentje aan 0.55, de andere 0.42.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (39%)]

Mooi.
Dat de snelheid te hoog is en niet wijzigt met de snelheidschakelaar vertelt me dat de terugkoppeling niet werkt.

Die wordt hoofdzakelijk geregeld door de linkerhelft van het schemaatje in je openingspost (het stuk t/m D2), al vervult C3 ook een belangrijke rol.
Er zijn nu nog maar een paar verdachten, in volgorde van waarschijnlijkheid:

• de verbinding tussen print1 en het stuurprintje (connector!)
  • C1 (elko van 0.47u op het stuurprintje)
  • C3 (elko van 1.5u op het stuurprintje)
  • de opnemer zelf (kun je ohms doormeten)
  • de verbinding tussen de opnemer en print2
  • R1
  • TS1
  • de rest van de onderdelen (vergeet C210 niet)

Die beide elko's (blauwe) mogen ook vervangen worden door een ander type condensator (film of keramisch), die 1.5u mag zonodig ook 1u of 2.2u worden: die bepaalt de reactiesnelheid.

Hartelijk dank Fatbeard.
Ik denk dat de connectie van de stuurprint goed is, dat soort zaken had ik al bekeken en bovendien, de hoofdmotor doet het niet wanneer ik de stuurprint eruit neem. Alle connecties had ik ook al bekeken, maar zal ze eens doormeten op jouw advies.
Voor het overige ga ik alle componenten, met dan dank aan de andere posters, opzoeken en bestellen.

Op 14 november 2015 11:38:34 schreef koenraad:
Beste Fred,

Ik heb de 4 gemeten volgens je raadgevingen (in circuit).
2 meet ik : 0.64 V
eentje aan 0.55, de andere 0.42.

De exacte spanning is niet zo belangrijk zolang ze geen 0V of oneindig zijn. Overigens moet je twee meetwaarden per tor hebben. Voor germanium ligt de drempel spanning een stuk lager. Gemiddeld iets van 0,35V

Bedankt.
Ik begin te vermoeden dat er niets mis is met dat printje. Heb 3 van de 4 condensatoren losgesoldeerd en ik meet toch iets : 13.10 uf, 1.62 uf, 5.74 nf en 56.60 nf. Bij alle transistoren heb ik 2 meetwaarden per tor (zijn wel niet 2 dezelfde meetwaarden).

Wel op het andere printje heb ik bij één diode geen waarde, en bij één transistor geen 2 meetwaarden. Misschien moet ik het daar gaan zoeken. Ook probeer ik wat wijs te geraken in wat ik zou moeten meten bij de keuzeschakelaar. In de servicemanual zie ik (zie bijlage) 8 pinnetjes, dus dat zijn de 8 van het printplaatje dat op de control unit steekt; daar zou ik toch verschillen moeten meten als ik wat speel met de keuzeschakelaar ? Of niet ? De spanning meet ik alleszins (wel wat hoger dan de 19.3 V), maar de input zou ik toch moeten kunnen meten ? Raar dat er maar één input is, en geen 2, of is het een soort van on/off schakeling. OFF : de volle snelheid : ON : een lagere snelheid, of visa versa.
Nu ja, morgen wat verder spelen.
Phew, electronica is moeilijk !

Hoi beste mensen,

Intussen heb ik alles weer opgeborgen. Heb alles getest wat ik maar kon testen, zaken losgesoldeerd, gemeten, dan meet ik wel wat ik moet meten volgens jullie.
Ik ga er me verder niet zenuwachtig in maken, en ben op zoek naar een andere Philips (nog werkende) N4415. Om op die manier de printjes te switchen, op die manier maak ik misschien de werkende stuk :-) hopelijk niet natuurlijk, maar kan ik zien wat werkt of niet.
Alleszins bedankt iedereen, ik ben alvast hier en daar wat wijzer geworden.
En nu die oude Sony radio eens opendoen, misschien is daar de oorzaak makkelijker te vinden :-)

Laat me eens gokken: die 13.1uF heb je gemeten op de condensator die je niet had losgesoldeerd? ;) Er zit (volgens schema) namelijk geen 13uF condensator op de speed control unit...

Niet om het een of ander, maar precies welk printje van de negen (zes 'gewone' en drie modulen) is "het andere" printje? Deze vage omschrijving maakt het onmogelijk om je metingen te volgen.

De 'output' van de snelheidschakelaar (op pin 4) zou inderdaad met omschakelen moeten wijzigen: de snelheidschakelaar schakelt tussen twee instellingen (R23 en R24).
Maar als de een of andere slimmerik ze in het verleden allebei op 19cm/s heeft ingesteld zul je geen verschil zien...

Dat kan gedaan zijn omdat er alleen banden waren op 19cm/s en meerdere (a-technische) mensen het ding moesten bedienen, op deze manier was er een knop minder om op te letten... Ik heb het wel vaker gezien.

Inderdaad, ik had dat ook gezien dat de waarden niet meteen klopten Fatbeard. Of ligt het aan mijn multimeter die het niet aan kan ? (Brymen BM257). Of hebben we de oorzaak gevonden ? :-)
Met het andere printplaatje bedoel ik de control unit, dus het printplaatje waar de andere opzit (de speed control dus).
Ik heb nog wat verlof te goed, en zal dan eerst wat zaken bestellen, om er nadien nog eens in te vliegen, en als ik tegen dan nog een werkende N4415 kan op de kop tikken, zal het wat makkelijker zijn.
En misschien heb je wel gelijk Fatbeard, omdat op de andere printplaten er wel wat gesoldeerd is, vooral aan de connectiedraden.
Ik ken de geschiedenis niet van de bandopnemer, heb die gevonden in een kast na het overlijden van mijn vader, 2 jaar geleden. Hij zal die vermoedelijk van iemand gekregen hebben omdat ie stuk was denk ik.

Tip: vermeld bij gemeten condensatoren of weerstanden niet alleen welke waarde je hebt gemeten, maar ook welke component in het schema dat is en/of wat de waarde zou moeten zijn volgens het schema; dat geeft weer een mogelijkheid extra om de fout te localiseren.
Maar jouw multimeter zou al deze waardes prima aan moeten kunnen.

De print waar de speed control unit (U201) op zit geprikt (in de service-handleiding heet die print2) heeft geen andere functie in de snelheidsregeling dan het verzorgen van de voeding (die in orde is), het doorgeven van het sensor-signaal en de snelheidskeuze, en het aansturen van de eindtransistor TS701 (die ook in orde is: anders draait de motor helemaal nooit, of ook als de U201 niet aanwezig is). De enige componenten op print2 die iets met de regeling zelf van doen hebben zijn C210 en D215...
D215 is een beveiliging om de maximale motorstroom te beperken en is in elk geval niet kortgesloten (anders draait de motor nooit); met een open D215 zou de regeling eigenlijk gewoon moeten werken.
Als C210 kortgesloten is (of heel veel groter is, een factor 100 of meer) zal de regeling niet werken, met een onderbroken (open) condensator zou het moeten blijven werken.

Op print1 zitten verder nog de snelheidskeuzeschakelaar (SK4) en de weerstanden R22 t/m R26, op het chassis nog de opnemer (K3) en de eindtransistor (TS701); meer onderdelen zijn er niet voor de snelheidsregeling verantwoordelijk.

In een latere post wil ik wel ingaan op de feitelijke werking van deze regeling, mocht daar interesse voor bestaan.

Bedankt Fatbeard.
Heb nog even alles bekeken, vooral aan de opnemer, daar was een draadje los, vermoedelijk omdat er aan kwam, maar hoedanook was het een slechte verbinding. Maar geen resultaat bij het opnieuw solderen.
Heb weer alles opgeborgen en tegen volgende keer moet ik eerst mijn 'workbench' wat updaten en uitbreiden met een deftig vergrootglas en een desoldeerstation; zal dit soort werk wat vergemakkelijken. Vervolgens alle componenten die je hebt vernoemd vervangen.
Verder heb ik nog een Radio Sony 7F-74L uit de jaren '60 die ik werkende wil krijgen en een Geloso 258 (bandopnemer met lampen).
Dus ja :-) Zal nog wel wat vragen hebben.

De condensator van 5n6 zal wel goed zijn als hij 5,74n meet. De condensatoren C1 en C3 zijn zwaar verdacht, kleine elco's in oude Philipsapparaten hebben nogal de neiging om capaciteitsloos te worden. Zou je ook maar iets vervangen zonder te meten en puur op de gok, dan zijn het die twee elco'tjes.