Goedeavond,

Ik probeer al een tijdje te achterhalen wat er gebeurt met een component, in dit geval een PLC als men deze gebruikt in een te koude omgeving.

De PLC heeft een minimum operating temperature van 0 graden. Stel dat de schakelkast te koud wordt en onder het vriespunt zal komen wat gebeurt er met de PLC, bijvoorbeeld naar -20 graden?

* gaat deze kapot en zal niet meer functioneren ook niet bij de juiste temperaturen?
* blijft de plc online maar zal helemaal de kluts kwijt raken waardoor het proces op een hoop loopt?
* blijft de plc online maar zal trager reageren?

Welke zoektermen gebruik ik het best op internet? Ik krijg vooral temperatuur controllers maar niks over operating temperature

de plc zal wel doorwerken volgens mij. op een werf van mijn werk hadden we ook zo een situatie waarbij de plc en ganse sturingskast in de koude stond. Normaal zit er in deze schakelkasten een of meer verwarmingsmodules al dan niet thermostatisch afgeregeld.
Ons probleem was dat de werf op een grote stroomgroep draaide tijdens de dag. S'nachts was daar niemand, de stroomgroep was uit en het was dan uiteraard ook koud tijdens de vorst periode.
Het enige probleem was dat we slechte kontakten begonnen te krijgen door condens.

Lees dit eens: http://www.extremetemperatureelectronics.com/tutorial2.html

Verder zal een PLC niet trager worden. Het enige wat ik ooit gezien heb is een LCD dat erg traag werd rond het vriespunt, maar daar zit ook een vloeistof in.

Waarschijnlijk verliezen de elco's hun capaciteit, wat problemen geeft op de voeding. Dit merk je dan door rare crashen en spontane uitval.

(per ongeluk verkeerd bestelde) geprobeerd standaard componenten in een -45 graden vriescel te plaatsen,
9/10 sneuvelde binnen 2 uur, de 10e in het verloop van de dag.

voornaamste problemen zullen weerstanden en condensatoren zijn die buiten specs gaan bij die temperaturen
daarbij geeft een beetje googlen verdere problemen als condens, mechanische krachten door verschillende uitzettens-coëfficiënten in bijvoorbeeld printplaatverbindingen, maar ook intern in de IC's

en dan hebben we nog de fabrikant die hun belofte houden tot de standaard xx graden om aan een bepaalde norm te voldoen, en aan de andere kant alles proberen te wegbezuinigen zodat dat ding een graad minder ook echt niet overleeft.

Bedankt allemaal,

@Progger, Handige pagina hier staat inderdaad iets over die condensators en weerstanden. Als de capaciteit van een condensator daalt is deze voor altijd weg of is deze weer terug als de plc weer warm is en de caps zijn opgeladen?

@DK Dat had ik ook wel verwacht. Het wil dus zeggen dat als de PLC eenmaal uit is gevallen dat deze ook kapot is? De kast is natuurlijk verwarmd de kast is 1000x1000 en heeft 2x 800W verwarmingsweerstanden en de kast zelf wordt nog geïsoleerd en ingebouwd in een bekisting.

Is het dan ook bij het opstarten van de kast, dan is de kast nog koud en heeft nog geen spanning gehad. Moet deze dan eerst op temperatuur komen voordat de PLC wordt ingeschakeld?

De kast is natuurlijk verwarmd de kast is 1000x1000 en heeft 2x 800W verwarmingsweerstanden en de kast zelf wordt nog geïsoleerd en ingebouwd in een bekisting.

Pardon?
800 Watt in een geïsoleerde kast van 1x1 meter, dat kan wel 200 graden worden, ver buiten de spec van de PLC
Dan heb je meer aan een koeling dan aan een verwarming.

Ik kan je vraag niet maar zo beantwoorden, maar hou het volgende maar als leidraad:
Een PLC die in bedrijf is wordt warm. Nu moet je er voor zorgen dat het inwendige van de PLC niet onder 0 graden komt.
Als de PLC inwendig 10 graden opwarmt, dan mag het in de schakelkast nog -10 graden worden voor dat je buiten de specificatie komt.

Condens is vaak funester voor je PLC dan de lagere temperaturen.
En de specificaties zijn door de fabrikant altijd ruim. Als deze aangeeft dat deze minimaal 0 graden moet zijn, dan valt deze echt niet uit bij -2.

Een kast met apparatuur de warmte geeft is dus altijd iets warmer dan zijn omgeving. Zij die vroeger opgelet hebben bij natuurkunde weten dat condens het eerste optreed bij de laagste temperaturen. Omdat de kast iets warmer is zal er dus niet maar zo condens optreden. Moet je wel de schakelkastdeur goed dicht houden.

Het wordt natuurlijk anders als de kast lang uitstaat, en dus geen warmte produceert.

Bij Rittal kun je kostenloos een 30 dagen proefverie van een warmetberekengsprogramma ophalen.
http://www.rittal.com/nl-nl/content/nl/produkte/softwareservice/planun…

Kun je niks van zeggen,
Krimpen wat condensators totdat de voeding stoort en de plc over de zeik gaat.
Zal hij na een harde reset nog wel herstarten

Breekt er 1 slechte soldering door het afkoelen/opwarmen is het meteen einde oefening.

Tis maar net wat je plc krijgt in dat geval

Op 18 november 2015 20:37:00 schreef Toeternietoe:
[...]
Pardon?
800 Watt in een geïsoleerde kast van 1x1 meter, dat kan wel 200 graden worden, ver buiten de spec van de PLC
Dan heb je meer aan een koeling dan aan een verwarming.

Hmm, Ik heb een licentie van rittal climate bereken programma dit allemaal ingevuld en kwamen uit op ongeveer 1400W? Rittal adviseert je vermogen te verdubbelen bij een kast in een buiten opstelling. Er zitten ook Rittal thermostaten in die de verwarming zal regelen.

Ik zal morgen het document eens inscannen en hier posten.

Er draaien al jaren oude telemecanique TSX'en bij temperaturen van -40. Probleemloos.

Ik weet een aantal S5-100U's te zitten die misschien wel al 20 jaar in een stalen kast zonder kastverwarming buiten hangen.

Het enige wat daar misschien iets van warmte opwekt zijn een setje hulprelais en een 24V voeding.

Die dingen hebben werkelijk nooit problemen.

Maar officieel zijn ze daar heel erg niet voor bedoeld.

Temperature
Operating
- horizontal design 0 to+60° C (32 to 140° F)
- vertical design 0 to+40° C (32 to 104° F)
(Air-intake temperature,
measured on the underside
of the module)
Nonoperating - 40 to +70° C

[Bericht gewijzigd door Sine op (35%)]

Ik beschik over een WAGO 750-881 Ethernet PLC

De chips doen het prima hoe kouder het wordt. Maar sommige specs die zijn temperatuur afhankelijk.

STEL je wilt een mosfet aansturen. Om hem goed open te sturen moet je een XX spanning aanleggen. Prima, dat regel je dan. Maar er is ook een spec: Als je NIET wilt dat ie open gaat mag je maximaal YY spanning aanleggen. Als nu die hele mosfet "beter" gaat werken, gaat ook die YY omlaag. Om een realistische waarde te kunnen ogeven moet de fabrikant ook een minimale temperatuur opgeven.

heel vaak is er voldoende marge dat het allemaal blijft werken. Maar het is zodanig veel extra uitzoekwerk wat bijna niemand nodig heeft, dat veel fabrikanten maar gewoon zeggen: niet uitgezocht er is een minimum. En als ze denken: Onze klanten hebben onze apparatuur toch nooit nodig onder de 0 graden, dan nemen ze een makkelijke max(min-temp-van-alle-componenten). En komt daar "0" uit specificeren ze dat.

Ik heb wel eens problemen gehad met profibus modulen, die kregen timing problemen. Waarschijnlijk door kristallen en C's welke te veel gaan afwijken en de zaak niet meer sync loopt.
Voor PLC's kan het weel meevallen als ie maar altijd aanstaat dan blijft het zaakje warm genoeg om zonder problemen verder te draaien.
Echte problemen ontstaan vaak door plotselinge klimaat veranderingen waardoor condensatie op de print kan ontstaan en dan is het snel einde oefening.

Vandaag weer een nieuwe berekening gedaan en de kast grootte veranderd naar 1000x600. Hier kwamen we op een element van 800W uit voor een kast te verwarmen naar +10 bij een buitentemperatuur van -30. In de kast is een Thermostaat voorzien en een Hygrostaat voor condensvorming te voorkomen. Alweer vergeten het bestandje mee te nemen waarop de berekening staat. Er is wel rekening gehouden mochten de elektronische componenten failen dan kunnen we dit nog altijd hardwarematig oplossen.

Mijn gevoel geeft aan dat er iets niet klopt.
Heb je rekening gehouden met het feit dat je kast geisoleerd is ( dat geef je aan) en nog in een bekisting zit.
Volgens mij is 100 Watt meer dan voldoende .
Maar je mate van isolatie is sterk bepalend voor je berekeningen.
Waar isoleer je de schakelkast mee?

toet, Klopt ik heb gesproken over isolatie materiaal rond om de kast maar gezien jullie reacties lijkt het me niet echt nodig. Het zou dan de bedoeling zijn geweest met een soort geperste schuimplaten de kast te bedekken. De bekisting rond om de kast zal wel nog blijven. Dit zal gewoon een leeg IBC vat zijn zodat de kast niet in de wind staat.

All eens naar wago xtr gekeken?

Ja, zat niet in het budget, was zeker 40% duurder. Deze heb ik vrijwel gratis gekregen.

Heb je al gekeken wat de energieprijs is ter plaatse?
Als jij uitgaat dat je schakelkast in een kist staat, en dan nog met -30 rekent dan komt die kast ergens in de buurt van de noord of zuidpool.
Elektrisch verwarmen is vrij prijzig. Isoleren is de eerste winst.
Bijkomend voordeel is dat je daarne minder hoeft te investeren in een verwarmingselement met bijbehoren..
En het mileu bespaar je, maar of je daar aan denken wilt.....

Volgens mij zijn temperatuurschommelingen gevaarlijker dan gewoon koud omwille van mogelijke condensvorming.

Er staan massa's weegtoestellen buiten op een paal in een inox kast naast een weegbrug. Ook in koudere gebieden zoals de Hoge Venen

Daar zit gewoon een klein verwarmingselement in van misschien 50W om de temp boven het vriespunt te houden.

Als de electronica 24/24h blijft aanliggen dan kan die wel wat verdragen.

@evelo
Ik kan helemaal met je meegaan.
Temperatuurschommelingen zijn vervelender dan een lage of hoge temperatuur.
Probeer maar eens na te gaan wat je temperatuurschommeling is bij aan/uit thermostaatje en (zoals de TS denkt nodig te hebben) van 1,6 kW.
Een belangrijke zaak is de warmteopwekking van je apparatuur in de kast. Daar kun je niets mee, maar mag je wel gebruiken om je kast warm te houden.

Voorbeeldje,
ik ben nu bezig met een schakelkastje (760x600x210) waarin de apparatuur ongeveer 50 Watt aan warmte afgeeft. De opdrachtgever wil er per ce nog een El verwarming bij hebben van 10 Watt!
Deze kast komt in een inox buitenkast.
De opdrachtgever had om zn apparatuur te beschermen beter in een ventialtie unit kunnen investeren, dat is veel beter voor zijn apparatuur in de zomer. De Elektriche verwarming zal nooit nodig zijn.
Maar tja, ik heb het hem voorgelegd, maar je wilt het antwoord niet weten..
(We doen het altijd zo, en een andere afdeling beslist er over).
Het word dan wel betaald, maar dat is niet mijn insteek.

Dat is trouwens niet het enige 'vreemde' dat deze opdrachtgever wil.

ik weet dat er in de schakelkasten welke parkeerbeheer systemen op kenteken doen ook maar een 100W kastverwarming inzit. dat spul is minder makkelijk als een plc kwa temperatuur. ook in kasten voor stoplichten zit een elementje van een dikke 100W. scheelt ook of je een metalen kast neemt of een kunstof kast. metaal koelt erg snel af met een beetje oostenwind..

als je de bouw logisch maakt, en een onderdeel wat veel instaat als een relais onder de plc zet, komt er warmte zat vrij voor dat ding, zeker als dit alleen maar voor de winters is. het is wat anders in een vriescel van -40 natuurlijk.

heb weleens gehad dat men wilde dat ik tlbakken ombouwde met noodvsa voor in een vriescel. ik zeg vergeet het, accu's laden niet onder nul. uiteindelijk een ups in de meterkast gezet op die groep..