gaspedaal elektrische Berg skelter

Hallo iedereen,

Ik heb een ben bezig om een berg skelter om te bouwen naar elektrische aandrijving. Ik kan alles erop bouwen en lassen maar van elektro heb ik geen kaas gegeten. Ik kom er niet uit wat betreft het gaspedaal. Ik zou het liefste 2 pedalen hebben. 1 voor vooruit en 1 voor achteruit. Iemand adviseerde mij om een naaimachine pedaal te gebruiken. Ik heb een transaxle van 24v 400 watt, Curtis motor controller 1210 24V 45A. Iemand een idee?

Henk H.

Golden Member

Cool project. Ik kan je niet helpen maar ik denk dat we meer gegevens nodig hebben van de motorcontroller. Merk en type kan al helpen, of een foto van de aansluitingen.

Andere vraag: Zit er iets van een differentieel in? Als het puur een doorgaande as met motor is dan zal sturen lastig gaan vermoed ik?

Dit is inderdaad een differentieel en het is een Curtis motor controller 1210 24V 45A.

Heb je zelf de handleiding van de controller al doorgelezen ?
http://www.idtechnology.nl/files/1210-ss1.pdf

Vooruit/achteruit kan ook middels schakelaar (rev).

Lijkt er sterk op dat je dit systeem ook nog moet instellen/ programeren.
Heb je daar ook de mogelijkheden toe ?

Ik ben inmiddels al wat wijzer geworden. Inderdaad voor en achteruit instellen met een schakelaar. Dat is veel mooier dan 2 pedalen. Zoals ik al schreef 0 verstand van elektronica, Er komt onder het zadel een bak voor de accu's waarin ik tevens de controller monteer, de aan/uit schakelaar en het stopcontact van de lader. Dit bouw ik allemaal zelf en heel de boel word dan bedraad en afgesteld door een expert. Nog 1 vraag, is het dan ook mogelijk om hem zo in te stellen dat hij vooruit Ca. 8 km rijd en achteruit ca 3/4? hij is tenslotte voor de kids

dat instellen ( vaak met een pc verbinding en rs232 link )heeft vaak ook de mogelijkheid om de max snelheid te bepalen. dat is bij oa elektrische rolstoelen ook zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je hebt hierbij verschillende mogelijkheden. Je kan 2 snelheden instellen, zowel voor vooruit als voor achteruit (2 snelheden vooruit, 2 achteruit). De maximum en minimum daarvan kan je apart instellen. De selectie tussen de beide instellingen kan je kiezen met een schakelaar voor buiten of binnen gebruik (of leeg/beladen etc...). Vooruit en achteruit zijn apart instelbaar.

Volgens mij kan je best een hoog en laag schakelaar monteren en de beide snelheden programmeren. Kies ook voor de gas-veiligheid, dat is een functie die er voor zorgt dat je skelter niet vooruit schiet als je het gas ingetrapt houdt en dan de schakelaar inschakelt.

Ook nuttig zijn de torque instellingen, hiermee bepaal je hoe groot je versnelling is. De trekkracht van je motor zeg maar. Of, hoe lang het duurt voordat je de maximum snelheid bereikt.
Ook het afremmen kan je zo instellen. De controller remt normaal de motor af als het gas wordt losgelaten. Je kan deze ook laten coasten, uitbollen dus. Maar dat alles kan je instellen. Als je een 0-5V paneelmetertje monteert kan je daarop eenvoudige de accu-lading opvolgen.

Heel veel mogelijkheden met deze controller, instellen en afregelen is de boodschap.

Een andere leuke functie is de montage van een extra potmeter zodat je zelf de snelheden kan instellen en een stoelschakelaar, zodat je niet kan rijden als er niemand op de stoel zit.

Voor de info wat betreft snelheden voor en achteruit bedankt daar voor, zeer interessant!! Ik denk dat ik mezelf moet gaan verdiepen in de werking van dit apparaat.
Wat betreft een hoog en laag schakelaar, je bedoelt zo'n schakelaar met een haas en een schildpad teken? Dat zou ook een mooie oplossing zijn.
Dus als ik het goed begrijp kun je deze controller aansluiten op je laptop en met een programma alles regelen wat je wilt?

Die Curtis controllers zijn mooie dingen. Ik heb er zelf ook 1 uit een rolstoel.

De gaspedaal is wel iets speciaals: een potentiometer in serie met een weerstand.

Dit voor de veiligheid: draadbreuk en ingedrukte pedaal tijdens het opstarten van de controller wordt hiermee beide gedetecteerd.

Je kan ook een aparte potentiometer aansluiten om de snelheidsbegrenzing in te stellen.

Zit er een rem op de motor? Want ook die wordt bediend in gecontroleerd door de controller.

Zo'n programmeertoestel kost jammergenoeg ook wel wat. Iets van een 500€ via ebay als ik me goed herinner.

Hallo,

Ik heb er 1 zelf gemaakt. Ik moest er lang over nadenken maar tis gelukt. Een potmeter in een zelfgemaakt voetpedaal.

Ziet er netjes uit.
En heb je hem al rijdend?

Ja hij rijdt. Het was een geslaagd project. Ik heb er veel werk aan gehad maar de smile van mn dochter deed dat allemaal vergeten.

Lambiek

Special Member

Mooi gemaakt hoor, en nu naar Zandvoort. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Golden Member

Geen idee hoe je het gemaakt hebt, maar is er iets voor zien (pulldown) dan mocht de loper of massa losraken het ding er niet volgas van door gaat? (automotive doet het met 2 tegengestelde potmeters )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Er zit draadbreukdetectie in volgens mij: weerstand in serie met potentiometer. Is toch zo in mijn curtis controller.

@TS: hoe heb je de controller geprogrammeerd? met handheld of via pc? Ben zelf aan het overwegen om een programeertoestel aan te schaffen, daarmee.

Zie er gaaf uit zo!
Ik heb alleen 1 opmerking van de voetsteun naar het bankje lijkt nu open.
Als haar voeten eraf glijden kun je over je eigen voeten rijden ik zou dat dicht maken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl