Hallo
ik heb een foto geüpload van een soort hub voor optische bekabeling waarvan ik ten eerste eigenlijk de juiste term of benaming wil vinden.
Bij ons hebben we verschillende opstellingen doorheen ons bedrijf waar er zelfs per opstelling twee van die beesten boven elkaar opgesteld staan. Achteraan het toestel is een heel wat dikkere zwarte optische kabel die de opstelling verbindt met andere opstellingen.
Nu vind ik dit raar want goedkoop zijn ze waarschijnlijk niet terwijl ze weinig ingangen(zie cijfers op foto) ervan gebruiken. Ook zie ik dat ingang 1 en 2 een lus zijn naar het toestel eronder ( ook 1 en 2), alsook verbinden ze ingang 3 en 4 op deze manier!
Dus denk ik dan dat het geen hub is maar dat de ingangsnummers wel degelijk van belang zijn.
Bij deze dat het beter is dat ik er een pdf-je van vindt.
Is geen hub maar een PatchPanel voor glasvezel verbindingen.
glasvezels zijn in dit geval multimode met ST connectoren.
Steeds 2 verbindingen omdat je steeds 1 vezel in beide richtingen nodig hebt.
joopv
Golden Member
Als je een groot bedrijfspand hebt moet je je computer apparatuur onderling verbinden met glasvezelkabel. Koperkabel (cat5/cat5e/cat6 enz) gaat maar tot 100 meter, deze glasvezel bekabeling kan 550 meter overbruggen. En in een industrieele omgeving heeft glasvezelbekabeling nog meer voordelen.
Het patchpaneel is voor doorkoppeling van die glasvezelkabels, en om netwerk apparatuur zoals de 3com switch erboven op aan te sluiten. Er zit geen elektronica in, het zijn alleen stekkertjes.
Progger
GMT+1
Glasvezel is relatief goedkoop, per strekkende meter. Een bos koper is makkelijker te monteren, maar 12 Gbit kabels is veel koper.
Afmonteren is duur, is speciale apparatuur voor nodig. Koper kan iedereen met een tang van 10 euro.
Daarom wordt glaskabel op patchpanels afgemonteerd, zodat je later een extra paar in gebruik kan nemen, zonder de monteur te laten komen.
Idd pmaesele: voor optische bekabeling zijn twee draden nodig, dus twee aansluiting per verbinding. Daarom dat ik het raar vind dat ze twee patchpanelen lussen met 4 van die draden.
Mja. Op deze foto en deze opstelling staat maar 1 patchpaneel waarvan 5 aansluitingen naar een eindtoestel gaan. Andere plaatsen in ons bedrijf hebben meerdere patchpanelen waar 1 dikke kabel aankomt en het eerste patchpaneel twee verbindingen ( met telkens twee draden) maakt naar het andere?
Mijn vraag is of de plaats van aansluiting ook van belang is. Kun je die lussen die beide panelen op klemmen 1en2 met elkaar verbindt aan 1 kant op 7en8 aansluiten zonder problemen?
Op tweede foto kun je zelfs duidelijk 3 lusparen zien. Tussen 1en2 tussen 7en8 en tussen 9en10. Enkel 3en4 en 5en6 gaan naar een rs2-3tx/2fx van hirschmann.
Progger
GMT+1
ik snap het probleem niet.
stel je hebt 3 locaties, verdiepingen of gebouwen. A, B en C.
tussen A en B ligt een kabel, tussen B en C ligt een kabel.
als je van A naar C wil, moet je dus in rack B de twee kabels aan elkaar patchen, om zo van A naar C te komen.
Op 27 november 2015 08:27:44 schreef JayTkirk:
Mijn vraag is of de plaats van aansluiting ook van belang is. Kun je die lussen die beide panelen op klemmen 1en2 met elkaar verbindt aan 1 kant op 7en8 aansluiten zonder problemen?
ja, die is van belang. zie het als een dikke kabel van de telefooncentrale naar jouw straat. iedere buurman zit op een ander draadje (paar). in de centrale zit iedere gebruiker op een aparte ingang. tenzij je graag het nummer van je buren krijgt, wissel je die niet om.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik ken dit systeem wel, voorheen gewerkt waar zo een stuk of 20 patchkasten werden doorgekoppeld. er liep zowel netwerk, brandalarm en bewaking over. elke kast had 1 of meer converters van glas naar utp, welke regelmatig problemen gaf, adapters of converters werden gaar en dan zat de helft van t terrein zonder netwerk.. soms was het alleen een vuile kop ( door hitte wordt de gepolijste kop zwart ) van de patchkabel, hitte in de converters is niet goed..
nadien is gekozen voor een ster glasvezelnet ipv rijgsysteem. duurder maar wel minder doorlussen nodig..
welke glasvezelader je gebruikt is belangrijk idd. net als bij verwarming buizen heb je een heen en terug lijn. draai je die om werkt het niet meer.
ik mik van die boxen weleens weg, ze komen vaker retour van verbouwingen nu het een jaar of 15 al zit her en der..
[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]
als je deze dingen niet kent, moet je uit die kast wegblijven. 1 fout en je kan het hele bedrijf platleggen
Inderdaad bekijk ik het vanop afstand. Ik wil er gewoon wat meer van opsteken maar aangezien interne opleiding bij ons vrij schaars is zoek ik mijn vulling ergens anders. Meestal door pdf-jes op te zoeken maar hiervan vind ik niets van praktische uitleg.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 27 november 2015 08:27:44 schreef JayTkirk:
Het onderste ding is denk ik een ding waar "kabels naar andere plekken" op gemonteerd zitten. Dus 1-2 gaat naar de machine kamer, 3-4 naar de secretaresse en 5-6 naar de andere patchkast. Zoiets. (verstandig om eens uit te zoeken en te noteren wat waarheen gaat).
Het bovenste ding lijkt een optische router. Die kan signalen doorzetten op een andere optische link of evt vertalen naar andere soorten netwerkverbindingen. In de "cat5 netwerken" wereld kan je die dingen kopen die "suf" zijn en "zichzelf configureren". Ze deduceren zelf live welke machine waar zit en proberen te voorkomen onnodig verkeer naar verkeerde poorten te sturen. Maar om het te laten werken moet ie zo nu en dan "proberen" om iets op de uiteindelijk "verkeerde" link te zetten.
Als je dat niet wilt (b.v. "een hacker bij de secretaresse mag NOOIT het verkeer tussen de machine kamer en de andere patchkast afluisteren"), dan moet je een duurder ding kopen. Ik verwacht dat omdat het optisch gebeuren toch al zodanig duur is dat hier zo'n geavanceerder ding in zit. Dit betekent dat er geconfigureerd kan zijn dat 1-2 de machine kamer is, en dan werkt het dus niet meer als je die in 11-12 stopt.
Wel opletten bij losmaken van een jumper verbinding. De actieve lichtstraal is heel schadelijk voor de ogen.
Etienne
Progger
GMT+1
@ REW,
wat je daar ziet zijn alleen patch panels.
in de eerste foto zie je daarbij ook een gewone switch, maar hier zit geen optische poort op (in ieder geval niet op de voorzijde).
je kan deze wel uitrusten met fiber door een SFP module:
https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_transceiver