Welke sensor

Dit topic is gesloten

IK zoek de specifieke benaming van deze sensor. Volgens mij zou het gaan om een Hall-sensor. Graag had ik wel een bevestiging gehad.

Het zal een inductieve sensor zijn, met een hall sensor heb je een magneet nodig, om tanden te tellen niet.

Heb je geen typennr.?

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 29 november 2015 17:55:34 (10%)

LDmicro user.

Nee spijtig genoeg niet. Ik zal daar proberen op te letten. Dat zou mij inderdaad kunnen helpen.

Inderdaad een hall-sensor zal het niet zijn.

Op 29 november 2015 17:52:23 schreef Tomn.:
IK zoek de specifieke benaming van deze sensor. Volgens mij zou het gaan om een Hall-sensor. Graag had ik wel een bevestiging gehad.

Proximity sensor
https://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_sensor

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
LDmicro user.

die proximity sensor is da ook met andere woorden een inductieve nabijheidschakelaar?

Weet de fabrikant van de machine niet welk type het is. Dat is toch vaak het beste uitgangspunt.
Ik ben wel nieuwsgierig wat voor machine het is?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Op 29 november 2015 17:54:45 schreef MGP:
Het zal een inductieve sensor zijn, met een hall sensor heb je een magneet nodig

Niet mee eens, er zijn zat Hall-sensoren die op voorbijkomende tanden schakelen, deze hebben de magneet ingebouwd, staal wat voorbijkomt sluit de kern, en sensor schakelt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hall sensoren (met ingebouwde magneet)reageren alleen op magnetisch staal. Inductieve sensoren reageren op alle metalen, alhoewel de gevoeligheid beduidend lager kan zijn met alu / brons. Wordt normaal in de documentatie aangegeven. Daarnaast kan de uitgang van het type PNP (schakelt de plus)of NPN (schakelt de min) zijn. Standaard voedingspanning in de industrie is 24 VDC.

@ship.. eerst schrijf je dat je het niet eens bent en daarna herhaal je juist hetzelfde ;)

Nu, ik weet wel wat je bedoeld maar die sensors worden niet gebruikt op industriele machines, ik heb er althans nog nooit gezien maar ben er al een paar jaar uit en er kan al veel veranderd zijn.
Btw, waar kun je die kopen?

Edit:

Op 29 november 2015 22:06:15 schreef Tomn.:
die proximity sensor is da ook met andere woorden een inductieve nabijheidschakelaar?

Het moet niet persé een inductieve zijn, een capacitief model is ook een proximity sensor (naderingsschakelaar).

Ik zie dat je in een ander topic een machine wilt ombouwen maar volgens mij is dat nog een beetje te vroeg voor u om daaraan te beginnen als je nog zoveel vragen hebt.
Mijn antwoord op die machine is een nieuwe schaar monteren als er teveel sleet opzit.
Iets veranderen vergt veel ervaring en kennis.

LDmicro user.
GJ_

Moderator

Deze lijkt me een gewone inductieve sensor van IFM efector. Een met de bouwvorm van een microswitch: bouwvorm IN 40x12x26.
bijvoorbeeld deze:
https://www.ifm.com/products/nl/ds/IN5370.htm

Dit topic is gesloten