Eigenlijk ben ik best tevreden met de mogelijkheden van het programma Yenka, maar vind het lastig om te moeten wachten tot 15.00 h.
Dus heb ik het maar eens geprobeerd met LTspice.
Wel boeiend, dat simulatie-scherm, dat mis ik nou in Yenka.
Maar voor de rest, de symbolen zijn bedroevend, geen schakelaar, geen IC-tje (behalve dan een 555), nog geen potmeter te vinden. Hier kan ik niet veel mee.
Weet iemand misschien een programma waar je wel wat aan hebt?

Ik vindt die simulatie programma's sowieso waardeloos, geef mij maar een bread board. :)

SparkyGSX heeft eens een keer een link gegeven van LT-spice, volgens mij stonden daar veel componenten in. Ik kan het alleen niet meer vinden.

Anders moet je onder zoeken even LT-spice in geven.

ja, ben al 2 dagen aan het zoeken, met een library met IC-tjes kom ik een heel eind, maar kan niets vinden

Ben het met @Lambiek eens betreffende simulaties... :)
Echte schakeling geeft veel meer voldoening en is op een breadboard net zo snel opgezet. (en heeft als extra rook en licht bij sluitingen...)
Verder is een succesvolle simulatie geen enkele garantie dat een echte schakeling ook zal werken.
(ic's doen meestal wat hun datasheet opgeeft. Als je die aanhoudt werkt het meestal prima)
Alleen MPSim gebruik ik regelmatig om microcontroller timing loops te controleren, da's heel handig...

ltspice krijgt standaard het halve leveringsprogramma van LT mee.
En anders moet je zelf op zoek naar een spice-model. Van heel veel (analoge) ic'tjes bestaat dat, maar niet van alle.
Van een AVR of PIC kun je het eigenlijk wel vergeten.

Je moet je realiseren dat LTSpice (net als alle andere Spice-varianten) alle stromen/spanningen in een circuit uitrekent. Dat zijn er enkele tientallen (of zelfs honderden) in een simpel discreet schema. Maar als je IC's gaat meesimuleren moet je alle spanningen/stromen IN het IC ook meesimuleren. Dat is goed te doen voor een opamp, die je met een tiental discrete componenten modelleerd. Maar een complex digitaal ic is geen doen.

@Arco, ben het wel met je eens, van echt bouwen leer je meer, maar ik heb niet zo veel IC's hier liggen, en trouwens, als de boel affikt, zie er dan maar eens achter te komen hoe het komt.
Bijvoorbeeld in Yenka zie je al gauw waar het probleem zit.

Als je een schakeling goed bouwt fikt er niks af...
(meestal gebeurt dat doordat een schema onjuist wordt nagebouwd. Simuleren lost dan dus totaal niks op)

dat is het probleem nou juist, ik ben een beginner en vind wel eens een schema-tje waar zelfs ik mijn bedenkingen bij heb.
Bouw je dat even in een simulatie dan kom je er wel achter dat ze bv een weerstandje vergeten zijn en dat je dan dus 3 A door het eerste de beste transistortje probeert te jagen.

Als je schema kan lezen dan kom je daar ook achter natuurlijk. Maar als je net begint kan ik me er ook iets bij voorstellen dat je het eerst wil testen met zo'n programma.

Ik gebruik simetrix vrij veel. Als je goed overweg kan met een sim dan zijn ze erg handig. Ik heb toen ik begon veel "gebouwd" en geexperimenteerd in electronic workbench. LT spice is op zich een goede keuze. Ik ben toevallig bij simetrix beland.
Als ik nu iets ontwerp en twijfel gooi ik eerst stukken in een sim ter controle. Ook gebruik ik het bij meetopstellingen achteraf ter controle.
Zoal hier de ESR van een elco ter verificatie.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/1KHzMeting2.png