Beste Allemaal
Even een vraagje : Ik heb een draaimeter en wil graag een energie monitor maken . met informatiedisplay en log functie
iemand tips?
groetjes Jeremy
Hier heeft iemand het gedaan met een arduino:
http://www.engineerathome.com/elektronica/meet+je+energieverbruik+met+…
Ik heb hem nagebouwd maar dan voor een meter met een ledje, wat het iets simpeler maakt, werkt op zich goed. Heb er zelf een LCD scherm bij gemaakt met het gebruikt vermogen en verbruik. Als ik mijn waterkoker aanzet zie ik netjes mijn verbruik met 1,3 kW toenemen.
Alleen de communicatie naar het internet heb ik nog niet rond, wacht nog op een wifi shield met antenne (heb geen ethernet in mijn gangkast)
Kijk eens naar de esp8266. Die kun je ook vanuit de arduino IDE programmeren, en hij kan gewoon via wifi communiceren. Kost ook nog eens maar een paar euro. Mijn absolute favoriet op dit moment.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een raspberry is "makkelijker": je hoeft minder te prutsen om "moeilijke" dingen voor mekaar te krijgen. Data presenteren? PHP scriptje onder apache. 20 regels code en klaar. Da's andere koek als je met een ESP8266 op een arduino gaat klooien.
Idealiter ontwikkel je nu met een gewone rapsberry, en zodra ze verkrijgbaar zijn, koop je een 'zero en parkeer je die in de meterkast....
Ik heb het gedaan met een pi. Het grote voordeel is dat je volledig remote kan werken, eenmaal als de pi netwerkverbinding heeft kan je van overal eraan. Met een arduino moet je nog steeds lokaal via de bootloader programmeren. Hier vindt je wat meer informatie :
http://wiki.robotmc.org/index.php?title=Loggen_pi
Boudie
Vervangen DOOR.
Pi: +1
Volledig Linux OS en dus perfect op afstand te onderhouden.
Inderdaad is apache en php wenselijk voor uitlezing, maar ook als je rechtstreeks data wilt opslaan in een database kan je eigenlijk niet om Linux heen.
[Bericht gewijzigd door Boudie op (18%)]
Arduino, je kan ook een atmega nemen. Als deze aan het netwerk hangt kan je de data direct op een MQTT server pushen.
RPI is leuk, maar je hebt wel heel veel "computer" voor een beetje tellen.
Voor wat betreft arduino en atmega zijn er veel manuals te vinden (vooral voor de draaimeter en de led).
MQTT & Netwerk & display met een atmega:
http://blog.atx.name/building-avr-board-with-mqtt-support-for-iot/
Kwh meting:
http://juerd.nl/site.plp/kwh
Verder kan je altijd een wifi module aan de atmega bouwen en dan kan je dus draadloos communiceren. Als je publiceerd op MQTT kan je de "berekening" op een server doen of automatisch naar een SQL database laten schrijven.
LOG: je zou een eeprom oid aan de atmega kunnen hangen en hierin kunnen loggen. Had dat te laat gelezen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou geen rpi maar een klein dedicated controllertje nemen...
Aangezien zo'n monitor vaak continu aanstaat is het natuurlijk een eis dat het zo weinig mogelijk stroom verbruikt. (lijkt me vanzelfsprekend...
)
Dan is een rpi niet echt de beste keuze.
Mijn idee. Het is een beetje contraproductief om meer dan 40 kWh/jaar aan een rpi te spenderen, terwijl je het met een dedicated controller voor minder dan 0,5 kWh/jaar kunt. Het ledje om de schijf te verlichten is dan de grootverbruiker. Data op een sd-kaartje of zoiets dat je er uithaalt als je iets wilt uitlezen.
Die paar stappen naar de meterkast heb je er wel voor over, toch?
Op 3 december 2015 00:57:26 schreef rew:
Da's andere koek als je met een ESP8266 op een arduino gaat klooien.
Je gaat niet een ESP8266 op een arduino aansluiten, dat is inderdaad geklooi. Je kunt de controller van een ESP8266 via de Arduino IDE programmeren. Ding is sneller dan een AtMega.
Anders zet je er LUA op, leuke scripttaal waarmee je snel zoiets op kunt zetten. Standaard te krijgen op ebay, zoek op NODEMCU.
Op 3 december 2015 11:13:08 schreef Arco:
Ik zou geen rpi maar een klein dedicated controllertje nemen...
Aangezien zo'n monitor vaak continu aanstaat is het natuurlijk een eis dat het zo weinig mogelijk stroom verbruikt. (lijkt me vanzelfsprekend...)
Dan is een rpi niet echt de beste keuze.
Zelfs al laat je een RPi 24/7 aan staan, dan is dat hooguit een euro of 7 per jaar aan elektriciteitskosten (NL), lijkt mij geen reden om het niet te doen 
Op 2 december 2015 21:29:14 schreef wolfje:
Beste AllemaalEven een vraagje : Ik heb een draaimeter en wil graag een energie monitor maken . met informatiedisplay en log functie
iemand tips?groetjes Jeremy
Als je met draaimeter zo'n draaischijfmeter bedoelt, CNY70 sensor met LM393 circuitje of een ADS1115 erachter om er logische nullen/enen van te maken en dat laten verwerken door je RPi. Je RPi kun je dan evt voorzien van een HD44780 display met uitschakelbaar backlight (kun je een paar cent stroom besparen
) en/of je kan er een webserver op zetten dat het verbruik op een pagina weergeeft die je weer met je smartphone/tablet/etc kan bekijken.