Beste,

Ik heb net een huisje in Hulshout gekocht dat ik wil renoveren en aangezien ik elektricien ben wil ik hierin graag een plc stoppen. Mijn PLC kennis is echter beperkt tot de schoolkennis maar ik heb van mijn eindwerk nog een s7-300 liggen.

Mijn vraag is: zijn hier mensen (bij voorkeur een beetje in de buurt) die hier redelijk thuis in zijn en mij eventueel tegen betaling hiermee te helpen ?..

enkele vragen die ik nu al heb zijn:

1. Ik heb nu een s7-300 nog liggen met meer dan genoeg I/O's, is het volgens jullie verstandiger om alles te verkopen en een 1200 te kopen omdat die start packs redelijk goed ik prijs zijn ?

2. Ik wil graag touch panels gebruiken maar kan ik een nieuw TP nog op mijn PLC aansluiten of moet ik dan een soort van uitbereidingskaart vr profinet kopen..

3. Kan de s7 300 via ethernet benaderd worden om te programmeren ?

4. kan ik mijn huidige s7-300 CPU314 nog met tia programmeren ?

mvg,
Kevin Van Kerckhoven

ik zie geen voordelen in de 1200, een 314 is dan nog niet zo slecht, heb ik het idee.

ik heb met 315 geprogrammeerd op ethernet, ook met de nieuwe comfort panels.

die zijn alleen in tia te programmeren, en volgens mij kun je daar nog steeds de 314 in programmeren..

Op 2 december 2015 23:27:20 schreef Progger:
ik zie geen voordelen in de 1200, een 314 is dan nog niet zo slecht, heb ik het idee.

Ik ook niet, mooi die 314 blijven gebruiken.
De S7-300 serie is nog zeer courant en zal het wel voorlopig blijven (zal met de 1200 dus wel niet zo zijn, zie het S7-200 "drama").

Op de MPI bus kun je nog steeds alle panels aansluiten, geen enkel probleem.

Of die met ethernet programmeerbaar is weet ik niet, zit er een ethernet plug op jouw versie?

Op 2 december 2015 23:38:39 schreef henri62:
Of die met ethernet programmeerbaar is weet ik niet, zit er een ethernet plug op jouw versie?

Neen, zit geen op.. Ik had het wel makkelijk gevonden omdat ik graag visueel de tp's wil kunnen zien en bedienen. Vanop pc.. Maat hierin ben ik helemaal niet thuis (qua programmatie ? )

Dan heb je waarschijnlijk een MPI adapter nodig (of een losse CP3... module). Anders even wachten of GJ_ nog een opmerking heeft, die heeft vaker met dit bijltje gehakt.

Het enige dat ik ooit met een PLC gedaan heb was een schoolpracticum. Met een Siemens S7-300. En die werd via Ethernet geprogrammeerd, mogelijk via een extra module, bij het practicum was alle hardware kant-en-klaar.

dit practicum, maar het is wel al even geleden...

Kijk ook hier eens: Tweakers.net: Domotica met plc's

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (22%)]

Op 2 december 2015 23:13:45 schreef Kevin vk:...een s7-300 nog liggen met meer dan genoeg I/O's, is het volgens jullie verstandiger om alles te verkopen en een 1200 te kopen omdat...

De 300 serie overleefd de 1200 serie van nu.
Een PLC is niet speciaal geschikt voor domotica

Op 2 december 2015 23:13:45 schreef Kevin vk:
4. kan ik mijn huidige s7-300 CPU314 nog met tia programmeren ?

Ik ken niet veel programmeurs die blij zijn met TIA

Er zijn al een aantal topics meer hierover geweest. Lees eerst alle topics eens door die je op de site kan vinden (keyword: "plc huis"). Daar staat al nuttige informatie in.

1. Bepaal eerst wat je wensen zijn en wat je daarvoor nodig gaat hebben in de toekomst. Als je bijvoorbeeld veel digitale kaarten hebt liggen, maar geen analoge: €€€

2. Afhankelijk van je touchscreen heb je Ethernet/Profinet, MPI, Profibus. Voor Siemens: nieuwe panelen zijn enkel in TIA Portal te programmeren.

3. Ethernet module CP-343: €€€, voordeel is dat je geen adapter meer nodig hebt. Enkel een standaard ethernet kabel. Ook handiger om je touchscreen ergens in huis te hangen.

4. Afhankelijk van de leeftijd van de CPU.
Zover ik in TIA v13 zie:
- 6ES7 314-1AG13-0AB0 (FW2.6)
- 6ES7 314-1AG14-0AB0 (FW3.0).

Als je de keuze hebt tussen Step7 en TIA zou ik toch voor TIA gaan.
De nieuwste versie inclusief alle service packs draait bij mij toch al een tijdje stabiel en gebruik ik liever dan Step7.
Bij voorkeur in een VM-Ware, waarvan je een back-up ergens bewaart.

Ook de moeite waard om eens te bekijken: Beckhoff BX/CX.
Vooral door de verscheidenheid aan IO-modules (Dimmer, rolluik, ...)

Ik heb zelf ook lang getwijfeld om een PLC in huis te plaatsen. Dat gaat nu toch KNX worden omdat er toch nog wat nadelen aan een PLC hangen; Vooral een goed bussysteem. Daar kan ik dan nog altijd een PLC met KNX module aan hangen.

Mvg,
Leon

Leon,

bedankt voor je reactie.

analoog heb ik ook liggen, alleen touch panels heb ik niet..

bedoeling is dat ik centraal de PLC heb. dan wil met een bus naar een 2e bord in een losstaande garage, ik heb hiervoor een CP342-5 (6GK7 342-5DA02-0XE0) voor bij de cpu en ET200M (153-1AA02-0XB0) voor in mijn garage.

alleen ik heb nog geen touch panel.. ik heb wel nog 2 OP's liggen:
-6AV3 607-1JC00-0XA1
-6AV6 641-0CA01-0AX0

die 2e is nieuwe en heeft een SD-slot

bedoeling is idd dat ik niet 10 verschillende buskabels moet leggen om alles werkende te krijgen.. en mijn kennis hiervan is niet zo groot.. toch wil ik graag met de s7 verder gaan voor mijn woning.

maar kan ik eindeloos uitbreiden met de s7 ik bedoel kan ik bvb als ik via PB naar mijn garage ga kan ik daar op de rack een kaart toevoegen om bvb profinet ofzo te maken of is het niet zo simpel..

ps mijn CPU is 6ES7 314-1AE02-0AB0

mvg,
Kevin

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (45%)]

dag Kevin,

Als ethernet en afstandbediening voor u belangrijk zijn dan zou ik eerst een rekensom maken. Mogelijk zijn er de laatste jaren in die reeks nog prijsgunstige modules bijgekomen maar ik herinner me ethernet als een vrij dure oplossing binnen de S7-300 reeks. Ik ben al een paar jaar met pensioen maar op mijn werk gebruikten we de voor ethernet coprocessoren. We hadden de CP341IT versie de enige die een webserver bevat. Daarnaast had je ook de standaard ethernet coprocessor en de CP341 lean. Die coprocessoren zijn vaak duurder dan de eigenlijke CPU. Er bestaat ook een CPU met internet interface maar die modellen hadden geen webserver.

Ik zou eens uittellen wat uitbreiden van de S7-300 gaat kosten en vergelijken met de 1200 reeks die wat kleinschaliger is en standaard ethernet heeft.

Bij de 300 zou het ethernet verhaal de prijs de hoogte kunnen injagen.
Het step 7 pakket had ook een stevig prijskaartje en moet up-to-date zijn tov de gebruikte onderdelen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

De 300 heeft intussen toch ook standaard ethernet? (vipa wel in ieder geval)
En de 1200 gaat qua ondersteuning de 200 achterna, niet op vertrouwen dus. De eerste modules zijn nu al niet meer leverbaar, zonder vervanger. Dat wil je in je huis hebben.

6ES7 314-1AE02-0AB0
dat is nog zo'n 314 met grote rom kaart en draaisleuteltje?
die is dus zo goed als antiek, en kun je niet met tia programmeren
vraag me zelfs af of je profinet wel aan de gang krijgt met zo'n cpu of dat hij de nieuwste CP kaarten gewoon afstoot
en die OP7 protool displays zou ik ook niet meer in mijn huis durven vertonen

zoiezo is het af te raden om de 300/400 serie met tia te programmeren en gewoon mooi bij het oude simatic manager te blijven.

verder is de ondersteuning van de 1200 de laatste jaren veel vooruit gegaan, V13 SP1 draait vele malen beter dan alle voorgaande, ook de cpu firmware update werkt nu goed wat de houdbaarheid nogal vergroot.
die oude cpu's zijn ook geen probleem, je kunt ze alleen niet meer met V13 programmeren, maar als thuissituatie zul je toch niet strak de nieuwste versie TIA blijven volgen

verder voor domotica, ik ben geen fan van domotica in het algemeen, zit teveel verandering en te weinig standaard componenten in, en helemaal wegblijven van alles met "serieel of protocollen"
enige aanrader is alles op 1 plek bouwen zodat je alles er ook weer uit kunt trekken als er grote veranderingen in komen.
En natuurlijk moet je er hobby tijd en geld in willen blijven steken
Als ik een plc zou gebruiken zou ik op dit moment een licht type s71500 plaatsen. zie ik het meeste toekomst in

Beter die plc verkopen en een domotica systeem kopen.

Domotica systeem kun je geheel zelf maken, gedeeltelijk zelf maken, of helemaal zelf.

bv Fibaro met zwave inbouw
Domoticz met hele rits uitbreidingen.

knx

Zipato

hier een hele rij https://domoticavergelijken.nl/systemen

zoals gezegd een plc kan het wel met wat omwegen, en meer kosten. Degelijk is het wel.

Ik heb zelf domoticz, ook met smartphone/tablet te bedienen. https://www.domoticz.com/forum/ voorbeelden tablet van kruidvat aan de muur.

Op 3 december 2015 18:03:30 schreef DK:
6ES7 314-1AE02-0AB0
dat is nog zo'n 314 met grote rom kaart en draaisleuteltje?

is idd nog een van de eerste met zon draaisleuteltje en een grote sleuf vr een mem. kaart..

zijn er mensen hier die met de s7 bezig zijn en eventueel via pb concreet kunnen zeggen wat wel/niet mogelijk is ?..

Domotica is wss wel makkelijker om te programmeren maar ik vind het leuker om alles zelf te kiezen dus ook de lay-out van de schermen ed.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Die 6AV3607-1JC00-0AX1 die je hebt liggen is een S5 versie en dus niet geschikt voor je S7 314 PLC.

Als je met je huisnetwerk wilt praten via ethernet zul je een CP343 in je hardware configuratie moeten opnemen of een MPI<>Ethernet gateway bv http://www.ibhsoftec.com/IBH-Link-S7-PP-Eng. Beide kosten je al een slootb geld. Als je een deftig programma in je PLC wilt zetten zul je snel een geheugenkaart moeten plaatsen. Uit het hoofd is het basis geheugen 28Kb, welke redelijk snel vol is met een paar fc,fb en db's.
Vergeet ook niet regelmatig de batterij te vervangen.

Met een (tweede hands) panel kun je van alles in en uit schakelen, uit de Oscat bibliotheek kun je leuke modules halen als zon op/onder.

Misschien met dit systeem eens nadenken als je gaat verhuizen en de woning verkoopt. Wat gebeurt er als jij niet thuis bent maar een leek/vrouw alleen thuis is.