Ik wil weten hoe je nu op een juiste manier de wikkelingen van een dahlander motor kan doormeten.
Motor in ster/dubbel ster en driehoek?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je moet wel eerst weten wat voor een motor het is.
Een Dahlander Ster/dubbelster driehoek ken ik niet.
Bij een dahlandermotor zijn doorgaans de verbindingen tussen de wikkelingen intern gemaakt
Je hebt dan maar 6 aansluitingen in je aansluitkast.
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar dat is meestal zo.
Als dat zo is dan zijn alle wikkelingen aan elkaar gemaakt.
Isolatiemeting kun je alleen uitvoeren tussen alle wikkelingen en motorhuis. Tussen wikkelingen onderling niet.
Als je weet hoe de wikkelingen in je motor liggen , en dat moet je weten aan de hand van je soort dahlandermotor, dan kun je voor je zelf wel nagaan wanneer je dezelfde weerstandswaarden je moet meten, en wanneer ander weerstandswaarden.
Zoek een een na in het schakelschemaboekje, daar kun je veel vinden over de verschillende dahlandermotoren.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Zie hier vanaf hoofdstuk 8 en verder.
Meetgegevens voorbeeld
Meten is Weten.
Wikkeling combinaties
MVG Gerard.
Thnx voor de informatie,het begin mij allemaal weer te dagen!!
Het is voor mij erg lang geleden dat ik met deze motor schakeling te maken heb gehad.
en vergeet niet, bij het hoge toerental, om de klemmen van het lage toerental in ster te zetten.....daar ging ik ook eens de mist mee in.
NielsDerksen
Ik soldeer op gas :P.
Als ik zoiets tegen kom, dan meet ik meestal eerst de weerstandswaarden van de spoelen (alle toevoer draden los), ook nog een keer t.o.v. behuizing, dan aan, en met een tang de stromen meten. Als het te veel afwijkt, opnieuw laten wikkelen / vervangen.
Er moet toch wel een verdomd goede reden zijn voor ik alle spoelen lostrek voor een meting (=nooit?). Gewoon met 1000V de isolatie checken en de stroom meten op beide toerentallen moet normaal genoeg zijn.
Edit: @hieronder: ah, dat had ik zo niet begrepen. Ik dacht dat je alle draden onder de aansluitingen los wou halen. Leek me al wat overdreven 
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (27%)]
NielsDerksen
Ik soldeer op gas :P.
Ja, zo bedoel ik het ook. Niet richting de spoelen, maar de toevoerkabel. Als er een PKZ, of weet ik veel wat voor iets voor zit waar ik mogelijk overheen kan meten sluit ik dat altijd liever uit. Een magneetschakelaar, oke, genoeg scheiding.
Op vrijdag 4 december 2015 23:35:31 schreef GerardMonique:
Zie hier vanaf hoofdstuk 8 en verder.
[bijlage]
Meetgegevens voorbeeld [bijlage] Meten is Weten.Wikkeling combinaties [bijlage][bijlage]
MVG Gerard.
Begrijp ik het goed, dat als alleen laag toeren nodig is, alleen 1U, 1V en 1W aangesloten dienen te worden? tbv Linksom en rechtsom, hier is de wens een simpele omkeerschakelaar als dat mogelijk is.
Op dinsdag 9 april 2024 18:09:11 schreef stegie69:
[...]Begrijp ik het goed, dat als alleen laag toeren nodig is, alleen 1U, 1V en 1W aangesloten dienen te worden? tbv Linksom en rechtsom, hier is de wens een simpele omkeerschakelaar als dat mogelijk is.
klopt.
En inderdaad een beetje oude koe.