stroombegrenzing draairichting veranderen dc-motor

heb een dc-motor waar een 90graden arm via een vertragingskast op zit. nu wil ik dit gebruiken voor carnavalswagen.
12volt is niet het probleem.
echter wil ik het constant op en neer laten gaan.

dit kan met behulp van begin en eindschakelaar.
maar kan ook dit ook door stroombegrenzing detectie.

motor vraagt zonder belasting 12volt 5A tegen blokkade aan 10a of hoger

nu zou ik dus bij een ingestelde amperage de draairichting willen omdraaien.
of gaat dit het beste met een schakelaar

de rede dat ik de schakelaar niet wil gebruiken is dat ik er eigenlijk niet echt de ruimte voor heb en leuk lijkt om via stroombegrenzing dit te laten werken

Een goede stroomdetectie schakeling maken is niet eenvoudig, je moet ook nog de reactietijd kunnen instellen en omdat de motor een vertragingskast heeft zelfs niet wenselijk.
Het verbruik zal ook heel hoog zijn.
Je kunt een googlen op "current relay" in afbeeldingen.

Ik zou er alles aan doen om 2 kleine eindcontacten te plaatsen,er bestaan hele kleine modellen en drukknoppen kunnen ook dienen, kwestie van inspiratie.

Een stroombeveiliging zul je sowieso moeten plaatsen tegen overbelasting en brandgevaar.

Is werken met een excentriek niet handiger, dan kan de motor altijd 1 kant op blijven draaien.

zo iets moet je niet met stroom detectie doen, dat gaat niet werken. Je kan het met eindschakelaars doen, maar bijv. ook met een potmeter.

Hier heb je een voorbeeld.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/4
Dit zou je met jou motor kunnen doen, dan kan je de arm ook naar verschillende posities sturen.

Als motorregelaar zou je deze kunnen toepassen.
http://www.circuitsonline.net/files/images/000444.png
Er komt wel wat programmeer werk bij kijken, dus als dat een probleem is kan je dit vergeten.

Als regelspanning kun je een spanning tussen de 0 en 5VDC naar de ingang van de pic sturen.

@shiptronic.
Klopt idd dat is ook een optie. Maar is altijd leuk om weer ff iets te hebben en werkend te kunnen krijgen.
Grote voordeel is kracht en snelheid van deze motor.

Maar idd voor constante beweging is het te energie verspillend door de stroom eraf te halen en omgeving draaien, om weer op te starten.
Gaat op den duur mogelijk doorbranden.
Bij opstarten vraagt hij al snel meer dan 150 watt, om puur alles in beweging te krijgen.

Heb verder 3fasen 12 volg motor liggen, maar deze kun je ook helaas niet gebruiken dit ivm het anders werkt als een gewone 380motor
Daar kun je 3fasen leveren en de motor werkt. Fase omdraaien en draait andersom.
Echter bij de 12 volg heb je kennelijk een sensor om ervoor te zorgen dat hij precies op het juiste punt voeding erop zet.

Als het wel kan moet ik zoiets maken of zoeken ,

Ik zou dit doen met 1 schakelaar, een omschakel relais (richting motor), een katrolsysteem en een gewicht.
Het katrolsysteem trekt het gewicht omhoog als een eindstand gepasseerd wordt en remt dus af en versneld weer in tegengestelde richting. De schakelaar detecteert of het gewicht in de onderste stand staat. Als dat niet zo is schakelt hij de motor uit.
Het wisselrelais moet omschakelen iedere keer als de schakelaar van uit naar aan gaat (eitje).