Hallo,

ik heb een Samsung S6 edge die in het water gevallen is en niet meer werkt.
Ik heb deze volledig open gehaald en de elektronica gereinigd met IPA + enkele dagen laten uitdrogen.
Nadien heb ik deze opnieuw in elkaar gezet, bij het aansluiten van de usb-laad kabel bleek de smartphone terug te werken, op de display kwam te staan dat de batterij aan het opladen was (stond op 25%). Heb hem op dat moment dan ook volledig kunnen aanzetten en gebruiken. Maar toen ik enkele minuten later de laad-kabel uit het toestel verwijderde viel hij volledig uit. Sindsdien krijg ik hem niet meer opgestart. Heb al geprobeerd om hem minimum 24 uur aan de adapter aangesloten te laten maar ook dan start hij nog niet op.
De batterij zou normaal 4,4V moeten leveren, maar als ik deze onbelast uitmeet geeft deze al maar 3.7V.
Zou ik er vanuit kunnen gaan dat dus enkel de batterij defect is? Gezien hij wel heeft gewerkt totdat ik de adapter verwijderde.. Of wat denken jullie?

Uit je verhaal opmakende zeg ik 'ja'.

Koop desnoods een imitatie accu die in de Samsung past, dan heb je voor een paar Euro een nieuwe en kun je gelijk zien of dit werkt. Bij geen succes heb je dan maar weinig verlies. Of je moet iemand in de buurt kennen met zo'n zelfde telefoon waarvan je de accu eerst even mag gebruiken om te testen, alvorens je zelf een nieuwe (originele) accu koopt.

Op 11 december 2015 16:41:39 schreef T-sec:
Uit je verhaal opmakende zeg ik 'ja'.

Koop desnoods een imitatie accu die in de Samsung past, dan heb je voor een paar Euro een nieuwe en kun je gelijk zien of dit werkt. Bij geen succes heb je dan maar weinig verlies. Of je moet iemand in de buurt kennen met zo'n zelfde telefoon waarvan je de accu eerst even mag gebruiken om te testen, alvorens je zelf een nieuwe (originele) accu koopt.

Dat zou ik kunnen doen.. Maar het probleem is dat dit niet zo'n standaard type batterij is denk ik..

https://www.gsmpunt.nl/accessoires/samsung/galaxy-s6-edge-plus/batterijen/

Ook om de batterij er uit te halen moet deze hele achterplaat losgemaakt worden dewelke stevig vast gelijmd zit..

Op 11 december 2015 16:41:39 schreef T-sec:
Koop desnoods een imitatie accu die in de Samsung past,..

Veel smartphones kunnen niet meer open, zoals deze. Er kan geen batterij gewisseld worden en bv ook geen extra geheugenkaartje meer worden bijgestoken.

Helaas zul je ook geen garantie kunnen claimen. Bij de S5 hadden ze er nog een IP67 tegenaan gelogen, bij de S6 hebben ze dit wijselijk achterwege gelaten.

Accu's zijn te koop voor de Galaxy S6(Edge), op Youtube staan video's hoe te openen. Een föhn gebruiken om de lijm te verwarmen. Zie oa.
https://www.youtube.com/watch?v=a0Cvhl2Fc2g
Happy S6 owner.
edit te laat gezien dat ie al open was...

Misschien zitten er in de batterij losse cellen en is in de package water doorgedrongen. Kun je hem openklikken? Ook kan het opladen foutgaan.

Daarom is het ook beter om een apparaat in een bak met silicagel, rijst, o.i.d. te leggen om al het vocht eruit te krijgen...
(dat 'zuigt' ook vocht weg van plaatsen waar je nooit bij kunt komen)

Het kan best dat de batterij rot is. Hij zal uit 1 cel bestaan, verwacht ik. Als Samsung ze tegenwoordig tot 4,4V pusht is dat een heel goede reden om met een grote boog om Samsung heen te lopen. Ik verwacht voor een 100% volle batterij ongeveer 4,20V. Bij 3,70V moet hij toch nog wel minstens een procentje of 10 aangeven, maar het kan natuurlijk dat de beveiligingselectronica in de batterij (indien aanwezig) gaar is.

Wat je zou kunnen proberen is om een labvoeding op 4,0V 250mA in te stellen en die op de losgekoppelde accu aansluiten. Als hij dan lading accepteert en na een paar uurtjes laden met een lampje te belasten is, zit de fout in het toestel.

Het zit Bram niet echt mee. Vorig jaar z'n iphone defect en nu z'n samsung...

Volgende keer een goedkopere kopen en gedisciplineerd backups bijhouden.

Op 11 december 2015 21:20:03 schreef Boudie:
Het zit Bram niet echt mee. Vorig jaar z'n iphone defect en nu z'n samsung...

Er zijn maar zeer weinig telefoons, "smart" of niet, die echt tegen zwemmerij kunnen. Ligt niet aan de foon, maar aan de gebruiker deze keer. ;)

allemaal hetzelfde probleem, ze zijn alleen waterdicht als je de dopjes in de stekker aansluitingen steekt, en max 30 cm onder water ook nog. en dan binnen 3 maanden na aankoop, want erna zijn de dichtingen al niet dicht meer..

op t werk al diverse gsm's gehad die waterdicht zouden zijn, maar het ophopende stof achter het display zegt daar al genoeg over..

Ik heb een samsung xcover 3 die ik rustig onder water durf afwassen. Geen gezeur met dopjes en dichtingen, gewoon in water leggen, spoelen en klaar. Niet dé snelste, wel erg goed en stevig... En ben er uiterst tevreden van.

.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (97%)]

Google maar op bouwvakker smartphone, velen zijn waterproof volgens IP67.
Zelfs Caterpillar heeft er een...

Panasonic heeft er ook eentje geloof ik. Als je moet vragen wat die kost, kun je waarschijnlijk beter elk jaar een nieuwe goedkope kopen.

de gewone waterdichte gsm's zijn er op t werk al best oud geworden. oa wat nokia's en samsung toestellen zijn dik 6 jaar oud geworden. goede smartphones wilde men niet echt aan ( goedkope toestellen die na 5 foto's al geen geheugen meer over hadden voor apps ) uiteindelijk de storingsmonteurs een galaxy S gegeven, wel een model van 4 jaar terug, dat scheelt in prijs. anderen die apple waren gewend hebben een oude smartphone van kantoor gekregen. zo kan men op kantoor toch een nieuwer model kopen, want je krijgt anders toch gezeur onderling..

heb al vaker van 2 of 3 gsm's 1 gemaakt omdat men alle nummers in het toestel geheugen had gezet en het display was overleden.

Op 12 december 2015 00:00:18 schreef Appel:
Ik heb een samsung xcover 3 die ik rustig onder water durf afwassen. Geen gezeur met dopjes en dichtingen, gewoon in water leggen, spoelen en klaar. Niet dé snelste, wel erg goed en stevig... En ben er uiterst tevreden van.

Mijn vriendin heeft net een nieuwe XCOVER 3, nadat de vorige xcover 1 na of 4 jaar een dode batterij had.

Deze weet ik niet, maar die vorige ging gewoon mee in bad....

Op 12 december 2015 11:37:36 schreef Jan klaasen:
[...]
maar die vorige ging gewoon mee in bad....

Kan ze echt niet zonder ....? :P

Ik ben ooit een met een Galaxy S2 de sloot in gereden, kopje onder. Snel de batterij eruit gehaald. Thuis helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt met IPA. vervolgens nog een week in een bak met rijst laten drogen. Daarna nog een half jaar gebruikt en vervolgens heeft mijn broertje hem nog zo een 2 jaar gebruikt :-)
Het is dus wel mogelijk

Het meest ideale zou eigenlijk een telefoon zonder connectoren zijn die je met zo een draadloze lader oplaad, maarja hoe plaats je daar dan de simkaart in..

Op 11 december 2015 16:35:52 schreef Bram_1234:
De batterij zou normaal 4,4V moeten leveren, maar als ik deze onbelast uitmeet geeft deze al maar 3.7V.

Dat is een "gewone" lipo batterij. Die geven nominaal (gedurende een groot deel van de ontlaad-curve) 3.7V. De accu slijt sneller boven de 4.0V. En terwijl vroeger dan 4.2V als "absolute max" werd opgegeven, wordt nu 4.3 of bij jou zelfs 4.4V opgegeven als maximum.

Idealiter als je hem opgeladen wil meenemen en het laden duurt 2 uur tot 100%, dan hang je hem pas 2 uur voordat je weggaat op de lader! Dat doet niemand in de praktijk.

Maar goed. 3.7 is "tussen de 20 en de 80% opgeladen" en zou goed moeten zijn.

heb ooit een gsm gekregen van een neef, die op de bodem van de loosdrechtse plassen had gelegen. ding had de bekende witte plekken op de ic pootjes. schoongemaakt met contactspray, dat weer opgedept en een dag laten drogen. vervolgens heeft een ander familielid er nog 2 jaar mee gebeld. toen was de accu versleten ( siemens c25 ).

Op 12 december 2015 13:26:30 schreef rew:
En terwijl vroeger dan 4.2V als "absolute max" werd opgegeven, wordt nu 4.3 of bij jou zelfs 4.4V opgegeven als maximum.

Het is nog erger, de USB oplader van deze phone kan ook met 9V snelladen. Dat heet bij Samsung Adaptive fast charging en bij Qualcomm Quick Charge.De phone (accu) wordt wel warmer maar is snel geladen. IC chipset voor die toepassing
http://www.dialog-semiconductor.com/products/power-conversion/acdc-cha…
D- en D+ op de USB plug detecteren het soort device: 5-9-12V resp oude/nieuwe phone/tablet/

Op 12 december 2015 13:26:30 schreef rew:
[...]Dat is een "gewone" lipo batterij. Die geven nominaal (gedurende een groot deel van de ontlaad-curve) 3.7V. De accu slijt sneller boven de 4.0V. En terwijl vroeger dan 4.2V als "absolute max" werd opgegeven, wordt nu 4.3 of bij jou zelfs 4.4V opgegeven als maximum.

Idealiter als je hem opgeladen wil meenemen en het laden duurt 2 uur tot 100%, dan hang je hem pas 2 uur voordat je weggaat op de lader! Dat doet niemand in de praktijk.

Maar goed. 3.7 is "tussen de 20 en de 80% opgeladen" en zou goed moeten zijn.

Dus de kans is groot dat het probleem met het vervangen van de batterij niet opgelost is?
Hoe kan ik eenvoudig en op een juiste manier testen dat de smartphone nog in orde is? Want de batterij is dan volgens jouw nog in orde?
(Heeft gewerkt tot ik de adapter loskoppelde, vandaar ik dacht dat de batterij misschien toch defect was?)

Wat ik wel gemerkt heb is dat de shielding (groen omcirkeld op de foto) wel vrij snel warm wordt als ik de adapter aansluit.. Weet niet of dit normaal is?
Als de adapter enkele seconden tot een minuut insteekt gaat vooraan de rode LED wel aan (tweede foto), maar verder niets..