tektronix 2213 oscilliscoop position probleem

hallo,
ik ben jeffrey, een 19 jarige student aan het ROC van Twente in hengelo.
doe de opleiding elektrotechniek vakrichting electronica.
zit in het 4de leerjaar.

nu had ik al lange tijd het plan een oscilloscoop aan te schaffen.
wou voor een analoge gaan, kan altijd nog naar digitaal.
na wat rond te hebben gezocht een tekronix 2213 kunnen kopen voor 25 euro.
geen ingebrand beeld, verf van de bovenkant van de behuizing was in slechte staat. maar als hij goed werkt, geen probleem.

deed het in eerste instantie goed. maar moet nu de position knop volledig naar rechts draaien om maar iets te zien... draai ik hem naar links verdwijnt het beeld te ver naar links.
wat kan hier het probleem van zijn?
google kon mij niet genoeg vertellen, en wil graag wat basis informatie over waar te beginnen met foutzoeken.

of als iemand ook eens dit probleem heeft gehad, en de oplossing weet van deze offset...

hierbij foto's van het probleem:
http://i1073.photobucket.com/albums/w400/Jeffrey_Kruize/DSC_0355_zpssj…

http://i1073.photobucket.com/albums/w400/Jeffrey_Kruize/DSC_0356_zpsrt…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 26 januari 2016 19:01:04 (9%)

is dit op kanaal A en op kanaal B? zo ja denk aan de afbuiging welke niet goed is. kan ook zo simpel zijn als een losliggende spoel om de buis..

een keer alle knoppen bewegen haalt er ook vaker rare storingen uit, ding is al dik 25 jaar oud..

zet de CAL knop op kanaal A ook goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit probleem doet zich voor op beide kanalen.
knoppen draaien en schakelaars bewegen maakt het signaal niet anders.

die cal knop was ik vergeten om goed te zetten met de foto...

flash2b

Special Member

Staat de rode CAL knop van je tijd basis niet uitgetrokken ?

Hallo jeffreykruize,

Een kant doof :( je kunt al een onderzoek doen zonder de scope open te maken.

Zet je scope in de X-Y positie en ik hoop dat je een voeding heb sluit op je X-ingang je voeding en draai deze van 0 naar 10V je trace moet dan van links naar rechts bewegen.
Als dit het geval is en je kunt de rechter kant bereiken dan zit je fout in de tijdbasis en niet in de afbuig versterker.
Probeer dit eerst dan kan je verder kijken.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Op 13 december 2015 14:28:23 schreef jeffreykruize:
hallo,
ik ben jeffrey, een 19 jarige student aan het ROC van Twente in hengelo.
......... deed het in eerste instantie goed. maar moet nu de position knop volledig naar rechts draaien om maar iets te zien.
... draai ik hem naar links verdwijnt het beeld te ver naar links.Wat kan hier het probleem van zijn?
google kon mij niet genoeg vertellen, en wil graag wat basis informatie over waar te beginnen met foutzoeken.

Heb je het servicemanual al dat werkt een stuk makkelijker. https://www.hellspark.com/dm/ebench/tools/Analog_Oscilliscope/tektroni…

Met de fout kan ik je niet direct helpen.
Maar ik zou beginnen in dat deel waar de betreffende potmeter zich bevindt in het schema.
Zoek daar naar slechte (bolle) elko's, verlopen weerstanden en niet onbelangrijk probeer vast te stellen of alle voedingsspanningen aanwezig zijn en de goede waarden hebben.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!! PAS HEEL GOED OP voor de hoogspanning in de Scoop van !!
!! enkele kilovolts! Anders wordt je geen 20 jaar :-( ......... !!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
rbeckers

Overleden

Verlaag de helderheid. Beeld mag nauwelijks kleiner worden.
Zet de scoop in x-y mode en beweeg de dot m.b.v. de x-pos knop naar rechts.

alvast bedankt, ik ga eerst proberen in de X-Y mode, even de handleiding ervoor lezen, en de service manual had ik al gedownload...

jullie horen meer van mij...

Op 13 december 2015 14:28:23 schreef jeffreykruize:
hallo,
ik ben jeffrey, een 19 jarige student aan het ROC van Twente in hengelo.
doe de opleiding elektrotechniek vakrichting electronica.
zit in het 4de leerjaar.

nu had ik al lange tijd het plan een oscilloscoop aan te schaffen.
wou voor een analoge gaan, kan altijd nog naar digitaal.
na wat rond te hebben gezocht een tekronix 2213 kunnen kopen voor 25 euro.
geen ingebrand beeld, verf van de bovenkant van de behuizing was in slechte staat. maar als hij goed werkt, geen probleem.

deed het in eerste instantie goed. maar moet nu de position knop volledig naar rechts draaien om maar iets te zien... draai ik hem naar links verdwijnt het beeld te ver naar links.
wat kan hier het probleem van zijn?
google kon mij niet genoeg vertellen, en wil graag wat basis informatie over waar te beginnen met foutzoeken.

of als iemand ook eens dit probleem heeft gehad, en de oplossing weet van deze offset...

hierbij foto's van het probleem:
[afbeelding]

[afbeelding]

Ha Jeffrey,

Ik ben een Servicemonteur werkzaam bij de ROC's in Almelo en Hengelo, ook jouw school. Mocht je er niet uitkomen, dan kan ik je eventueel wel een handje helpen.

Groet, Ross.

ik heb geprobeerd:
- alle knoppen bewogen, geen rare dingen.
- rode CAL knop van tijd staat goed, kan niet ingedrukt of uitgetrokken worden, is een simpele draaiknop.
- X-Y modus gaf hetzelfde probleem, kon maar tot max rond het midden.

- opengemaakt, en naar alle elkos gekeken, geen bolle etc.
- vervolgens de potmeters doorgemeten, alledrie die voorop zitten geven dezelfde waarde, en zijn bijna gelijk (zeer kleine afwijkingen) aan de waardes die erop staan.
-voedingsspanning zijn goed.

hierna de moed opgegeven en op marktplaats gezet.... met winst verkocht...
ik zoek dus een goede analoge scoop liefst 60Mhz.

dit draadje is dus klaar, mag gesloten worden als dat op dit forum gebeurd.

miedema

Golden Member

Jammer....
Die Tek was een prima scoop. En uitstekend repareerbaar, met alle documentatie beschikbaar.
Je hebt een kans voorbij laten gaan om meer te leren van elektronica en foutzoeken.....

groet, Gertjan.