mijn probleem:
een beeldscherm uit een laptop waarvan de videochip het had begeven ingebouwd in een andere laptop waarvan het beeldscherm defect was.
Gaat over Lcd led scherm: heeft dus gen ccl backlight en geen losse inverter.

Leek prima gelukt.

echter bleek na enige tijd dat er bij muis- of touchpad- of toesenbordactie, horizontale dunne verspringende lijntjes in beeld komen; deze lijntjes zie je alleen tijdens de actie die wordt uitgevoerd met de muis etc. en manifesteren zich bijvoorbeeld tijdens scroll acties.

wanneer er een externe monitor wordt aangekoppeld is er niets aan de hand.
zowel laptop- als extern scherm: geen lijntjes.

wanneeer externe monitor is ingeplugd, maar is uitgeschakeld, ook geen lijntjes.

heb video kabel aansluiting beide zijden gecheckt: zitten goed; kabelbreuk lijkt de oorzaak niet: bij diverse laptopscharnierhoeken geen verschil.

geprobeerd of het verschil maakt wanneer extern scherm is aangesloten op een niet of op een wel geaard stopcontact: maakt niets uit.

ook geexperimenteeerd met driver aanpassingen (binnen win 7, 8 en 10): mmakt niets uit.

Mijn vragen:
iemand dit ook ervaren?
en was de uitkomst een videochip- dus moederbord probleem, of een fout in het lcd scherm?

Met vriendelijke groet,
Jan

lijntjes als strepen door het beeld, of eerder een refreshprobleem van de lcd?

ik zou dan denken dat het 2 verschillende panels waren en dat panel dus niet compatibel moet het MB is.
MB herkend het panel niet en weet ook de refreshrate niet en gebruikt standaard. bij het inpluggen van een ander scherm, kan die wel die gegevens inlezen en gebruikt hij de refreshtijd van het externe scherm.

ik heb ook al panels verwisseld tussen verschillende laptops en t gaat maar zelden goed. zelf bij identieke machienes.
1 ervan werkt perfect tot je een driver installeert van de kaart, en dan krijg je bluescreens. ik trek de lcd los en hang een extern en windows werkt weer. duidelijk een conflict die pas ontstaat als de grafische kaart al haar mogelijkheden gebruikt en één ervan niet compatibel is met de lcd.
sommige laptops hebben namelijk betere schermen dan andere (de ene haalt bv 1024x768 en de andere kan tot 1440x1096, beide hebben een andere controller en panel steken en zijn niet uitwisselbaar)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

thanks Fcapri.

"lijntjes als strepen door het beeld, of eerder een refreshprobleem van de lcd?"

Ik heb geprobeerd er een screenrecording van te maken, maar de lijntjes worden bij het terugspelen niet weergegeven.

De specs van de donor laptop en de ontvangende laptop zijn wat panel betreft allebei 1600x900 (WXGA++)

videochip donor: Radeon Mobility HD5650

ontvanger: AMD Radeon™ HD 7650M

Dus kennelijk toch niet volledig compatible.

Voor uitsluitsel over compatibiliteit is het denk ik het handigste om de typenummers van de panelen even te vermelden. Niet altijd goed opzoekbaar maar beter dan niets.

Storingen met onrustig beeld of dansende lijntjes zouden ook heel goed van de backlight kunnen komen. Die wordt op de een of andere manier gesynchroniseerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

De typenummers zijn:

de oude die stuk is:
chimei N173FGE -L23

http://www.panelook.com/N173FGE-L23_Innolux_17.3_LCM_overview_15944.ht…

de vervanger:
LG
LP173WD1(TL)(C3)

http://www.panelook.com/modeldetail.php?id=12279

de donor laptop is:
HP DV7 4140ed

de ontvangende laptop is:
Sony Vaio
prodname: SVE1712L1EW

[Bericht gewijzigd door DeSchaar op (18%)]

verwonderd me al dat je zelf beeld had.
ik heb al problemen met een 10.1" scherm die beide uit een dell c600 kwam met beide dezelfde schermkaart (maar wel een andere controller in de LCD)

Op 14 december 2015 20:09:53 schreef fcapri:
verwonderd me al dat je zelf beeld had.
ik heb al problemen met een 10.1" scherm die beide uit een dell c600 kwam met beide dezelfde schermkaart

(maar wel een andere controller in de LCD)

hoe kom je achter de soort controller van het lcd panel?

Door de croky chips te vergelijken met de lays :P

Guys.... Hoewel "subtiele timing verschillen" wel eens tot dit soort fouten kunnen lijden, denk ik dat als je beeld hebt, het wel goed zit met de compatibliteit.

Dat het verschil uitmaakt of er externe monitor aangesloten zit, doet inderdaad denken aan "subtiele timing dingen".

Op 13 december 2015 23:15:32 schreef DeSchaar:
echter bleek na enige tijd dat er bij muis- of touchpad- of toesenbordactie, horizontale dunne verspringende lijntjes in beeld komen; deze lijntjes zie je alleen tijdens de actie die wordt uitgevoerd met de muis etc. en manifesteren zich bijvoorbeeld tijdens scroll acties.

is dit touchpad intern aangesloten op PS2 of USB? (kijk even in configuratie scherm -> muis -> tab hardware)

ik vermoed interferentie, zeker omdat het weg is als een externe monitor is aangesloten.

Het trackpad staat in apparaatbeheer vermeld als
"plugged into ps/2 mouse port.

Overigens, als ik een via een usb poort ingeprikte muis hanteer doet het probleem zich ook voor.

Ik moet zeggen dat ik de trackpad driver ook niet helemaal vertrouwde gezien soms rare effecten.

Maar omdat ik zowel met w 7, 8 en 10 heb geexpirementeerd en 8 en 10 doorgaans dat goed regelen, daarop niet gefocusd.

Maar.....
Inmiddels zit ik met een 8.1 installatie te werken.
Heb de Vaio driver site nog eens uitgemolken.
-chipset intel driver geinstalleerd.
-amd video driver geinstalleerd (was amd catalyst kerstboom).
En ik durf het haast niet te zeggen, maar al een half uur geen lijntjes gezien.

Voorafgaand aan deze actie had ik nog geprobeerd of een andere set sodimm ddr3 ram wat uitmaakt: niet dus.

@ rew: ik krijg ook beeld op die ene laptop (gedoopt frankenstein), maar dat is het ook.
1 vaste resolutie werkt, al de rest resulteerd in crashende laptop of bluescreen.
drivers installeren is instant bluescreen.

dus met een default timing heb ik beeld en al de rest is ********.
er zit nu zelf een volledig incompatible panel in en die doet hetzelfde.
originele oorzaak van de pc: schermkaart kapot, onboard doet het niet meer, extern werkt perfect.
na het wisselen van de panel doet extern het niet, en heb ik onboard wel beeld (maar zonder de driver dan).
ik heb er dan een panel ingestoken van een ander soort laptop en dit panel kan wel een 3tal resoluties aan + crashed niet. wel wat moeten foefelen met de datacable en inverter om alles samen te kunnen koppelen
wel beeld, maar niet 100% compatibel. ding heeft ook geen accu mee (accu erin doet ook niks), is een oude HP en gebruikt een oude dell lader (orig HP werkt er ook niet op).
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/frankenstein.jpg

ding heeft zelf 7maand server gespeeld voor mijn website. keyboard eruit, koeler afgekoppeld, grote koelplaat op de heatpipes gelegd en had een muisstille server. :-)
http://users.skynet.be/fa438830/sempron.jpg.

zijn broer ziet er veel slechter uit, die heeft totaal geen panel steken, ook geen displayplaat meer, geen scharnieren, geen keyboard, geen accu,... en dat was mijn game pc die onder een bureau was geplakt. ding wordt bloedheet maar blijft gaan

Ik vind het niet bijzonder voor de hand liggen dat een alternatief LCD-paneel crashes bij instellen van andere resoluties kan veroorzaken. Of zit er enige vorm van feedback op de TCON bij sommige modellen zodat de firmware van de videochip in de war raakt bij onbekende data? Dat lijkt me dan alsnog een bug, maar die gebeuren natuurlijk soms wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

als het OS het scherm niet herkend, heb je meestal geen keuze uit resoluties, of standaard settings (640x480 of 800X600). door nu handmatig een scherm te dwingen (bv door generic 1280x1024 panel te selecteren), kan je hogere resoluties maken. en daar crashed windows dan op. let dus nog wel op dat ik geen schermkaartdrivers kan gebruiken en dus 'default adapter' (of zoiets) gebruik als windows driver.

er is volgens mij wel degelijk communicatie tussen panel en vga kaart in een laptop en als die elkaar niet verstaan, gaat de vga kaart over naar default settings die het grootste deel van de panels wel verstaat (en dan heb je dus toch beeld). en dat is het dan ook.

zijn broertje (een IDENTIEKE laptop) geeft NIKS van beeld op diezelfde panels. en dat was er ene waar het originele gebroken panel wel beeld op gaf

bij TS zal iets gelijkaardigs gebeuren. geen communicatie tussen panel en vga kaart en alles gaat op default settings van timings.
door nu een extern scherm in te pluggen, gaat de schermkaart daarmee praten en kiezen die onderling de resolutie en refreshrates.
op mijn pc kan je dat heel duidelijk zien als windows start en dan zijn background van donker naar lichtblauw laat gaat. die gebeurd echt in lagen die over elkaar schuiven ipv vloeibaar over te gaan. precies een refreshrate van 1Hz.

1. Momenteel werkt de Vaio nog steeds na de driver aanpassing probleemloos.
Heb eens geprobeerd of er akelige dingen gebeuren bij resolutie wijziging: niets aan de hand, perfect beeld.

2. Wat ik wel apart vind:
Als ik inlog op dit forum krijg ik de volgende boodschap:

Momenteel maak je gebruik van een beelschermresolutie die kleiner is dan 1024 x 768 pixels. Circuits Online is geoptimaliseerd voor schermresoluties van minimaal 1024 x 768. Op kleinere schermen is het mogelijk om de rechterbalk van de website weg te laten en de inhoud daarvan links in de balk te plaatsen

En dat terwijl ik op 1600x900 zit of op 1024x786. (oorzaak oude cookie?)

3. Omdat mijn aangedragen probleem kennelijk toch software-gerelateerd lijkt te zijn, ben ik benieuwd wat er gebeurt als ik een herinstallatie met windows 10 uitvoer.
Ga dat uitproberen en meld het resultaat.

ik dacht dat de muis misschien interferentie veroorzaakte, maar als na installatie van drivers het probleem weg is, ligt het daar niet aan.

de boodschap kan natuurlijk komen doordat je taakbalk ook ruimte inneemt. ook je zoomfactor speelt mee (ik krijg diezelfde melding op mijn full-hd smartphone)

Na herinstallatie van windows 10 is het probleem inderdaad weer terug!

Windows installeert zelf samen met amd catalyst een verkeerde driver met als gevolg de dansende horizontale lijntjes.

Wederom opgelost door het laden van de videodriver van de fabrikant vanaf de Vaio site.

Daarna weer oke.

Achteraf knap stom om primair op de hardware te focussen ipv op de drivers.

Een ieder bedankt voor de respons
Groet, Jan