technics receiver sa-gx130 dimmend display

beste mensen,

heb hier een technics receiver die heeft het probleem dat als ik hem harder zet de display wat inzakt als de ventilator gaat draaien.
als de motor opgang is dan zie je dat niet aan display .

kan geen slechte elco,s vinden iemand zo probleem gehad ?

Op 14 december 2015 20:47:41 schreef vraag1:
beste mensen,

heb hier een technics receiver die heeft het probleem.....

Vraag2:
welk type, model?
Zo krijg je echt GEEN enkele reaktie! Op die van mij na dan :-)

Is de fan wel goed aangesloten? De eerste versies hadden geen fan, die werden er soms later bijgezet, al dan niet op de juiste wijze... ;)

ja de fan is goed aangesloten dacht eerst aan dat de motor te veel stroom zo trekken maar had even de fan bladen er afgehaald maar dan nog zie je de display even flauw branden als de motor gaat draaien en merk dat de spanning in elkaar zakt zeker als je de motor tegen houd .

de spanning zelf klopt wel is niet te laag als de motor niet draait
ook hier heb ik de elco,s al vervangen maar geen verbetering sterker nog de meeste elco,s zijn nog zeer goed zeker voor die tijd

en op vallend is dat als ik de receiver op cd zet zonder cd speler en dan geluid hard zet de fan gaat draaien zonder er geluid uit komt ja een kleine brom als nog harder zet is de fan uit brom weg , dus lijkt het er op dat er toch een onderdeel niet goed werkt maar welke dat is me een vraag ? want de fan gaat draaien zonder dat er muziek op sta dat vreemd , zonder box werkt de fan niet , wel als deze op radio st en dat is normaal

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

dat is bij technics normaal, boven een x volume gaat die fan lopen, of het koelblok nu warm is of niet.

je kijkt beter eens naar de hulpvoeding, deze kan best inzakken onder last van de fan. men gebruikt bijna nooit spanning regelaars, maar losse torren en weerstanden als spanningsregelaar. als de tor gaar is dan krijg je dit probleem ook.

ja dat is een punt waar ik ook nog aan dacht maar kan een transistor zomaar minder worden ? daar heb ik geen ervaring mee namelijk

ja dat was het dank voor de info heb een andere tor er in gedaan en nu is het weer stil in display

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

de tor wordt heet en weer koud, op den duur komt er een los contact in en krijg je spanningsval over het ding. ook zijn er bekende problemen met de 2s reeks torren welke door oxidatie op de pootjes ook intern problemen kunnen krijgen.

heb ook al vaker gezien dat de tor een mindere HFE heeft gekregen als zou moeten, waardoor deze bij hogere last minder uitstuurt. vaak zijn die gare torren al te herkennen aan 1 blauw pootje of gare soldering..

wat me ook op viel in de receiver dat de torren in houders vast zitten zodat je deze makkelijk kan vervangen echter lijk me dit ook niet een super contact voor de torren .

denk die voor de zekerheid gelijk op de print monteer

Voetjes zijn vaak een bron van ellende. Ik heb een Telequipment D61a scoop gehad.
Daarin zit (bijna) alles in voetjes, je moest er bijna maandelijks induiken, om de transistoren aan te drukken, als er weer eens iets vreemds gebeurde... ;)

aha ja is een vreemde bouw en dacht ook al aan oxidatie in de houders zelf. maar goed is nu duidelijk wat er aan de hand was :-)

Nu toch weer een probleem met mijn versterker nu is zo als de volume harder zet ik een piep hoor en het geluid dicht klapt , dat doet hij niet als deze op mute functie staat , deze functie dempt alleen het geluid iets

iemand ervaring hiermee ? condensatoren na gemeten maar die zijn nog goed

klinkt als oscillatie in het versterkings circuit wat de beveiliging triggert..

zit het piepen links of rechts? of op beiden kanalen? op 1 kanaal kun je vergelijken met het goede kanaal, ook een andere ingang nemen, kan ook de voortrap zijn die dit veroorzaakt..

ja zou goed kunnen als me hand op de koelblok leg dan klinkt de piep anders

het is beide kanalen dus ergens in de voor versterker zoeken ander ic misschien ? heb daar de elco,s niet nagekeken