beste forumleden ik ben sinds kort in het bezit van een General Electric Elfa logic EL D 8040R 230U Plc deze heeft gediend in een installatie voor het aansturen van een pomp en dergelijke nu waren alle progamma's er nog in geprogrammeerd maar ik heb deze per ongeluk gereset uit nieuwsgierigheid nu heb ik hier en daar al gelezen dat er verschillende Plc's van Siemens ook de zelfde connector hebben en waarschijnlijk ook met de zelde kabel te progammeren zijn op ebay heb ik zo een dergelijke kabel gevonden voor het Siemens LOGO systeem nu is mijn vraag of dit ook gaat werken of dat ik ook de progamma's met de hand erin kan zetten
alvast bedankt
hier heb ik wat foto's van het Plc ik heb het klepje er even vanaf gehaald
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]
Dat zit er dik in.
General Electric koopt PLC's over het algemeen gewoon in en plakt het eigen merkje er op. Ik heb nog nooit een eigen GE PLC gezien.
Dus software van het origineel is gewoon bruikbaar.
dan ga ik dit proberen voor mij is dit de eerste keer dat ik een plc in handen heb maar wil er graag meer over leren ik heb gekeken hoeveel de orginele kabel van siemens kost deze zijn erg duur dus ik heb een namaak op ebay gekocht die hopelijk ook doet waar hij voor is gemaakt het viel me inderdaad op bij het zoeken dat er niks te vinden is van GE maar wel dat de LOGO! serie van siemens bijna identiek is aan deze
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
De General Electric Elfa Logic is identiek aan de Siemens LOGO.
Je kunt hem ook met LOGO-Soft van Siemens programmeren.
Ik heb ze ook een oaar jaar gebruikt, waren wat goedkoper dan die van Siemens, maar de levertijden werden slechter en slechter, iets waar GE nu nog steeds last van heeft.
Haal deze maar eens open en zie wat er op het printje staat....
Ik denk dat deze overeenkomt met de 0BA4 serie van Siemens, dus al een poosje uit de tijd.
Siemens is thans bij de 0BA8 serie.
Als je hulp nodig hebt met je programma dan laat je het maar weten
Toet
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (45%)]
ik heb heb eens opengemaakt dat trouwens best makkelijk gaat en dit is het resultaat het vreemde is is dat het printje van het LCD van januari 2006 is maar het printje waar het relais op zit is van februari 2007
ik heb ne even zoeken een schema gevonden die ik wil uitproberen
nu heb ik 2 vragen
1.wat is de betekenis van het symbool beneden voor de voeding van de lamp
2.kan ik op de ingangen bovenop het plc 230v zetten
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 20 december 2015 22:43:24 schreef connector:
ik heb ne even zoeken een schema gevonden die ik wil uitproberen
nu heb ik 2 vragen
1.wat is de betekenis van het symbool beneden voor de voeding van de lamp
2.kan ik op de ingangen bovenop het plc 230v zetten
1: thermisch magnetisch maximaal beveiliging. Ook wel een installatieautomaat genoemd. Met een zekering kan het ook. In het handboek staat hoe zwaar je de relaisuitgangen mag belasten en waarmee je ze beveiligen.
2: De ingangsspanning voor de digitale ingangen is hetzelfde als de voedingsspanning. Je LOGIC is voor 230 Volt, je moet de ingangen dus met 230 VAC aansturen.
ok bedankt voor de info het symbool was wel eens terug gekomen in mijn opleiding maar dat is ook weer een tijdje terug ik heb toch nog wel wat hulp hierbij nodig want ik merk dat ik bij sommige dingen nog kennis te kort kom
Hallo allemaal een tijdje geleden heb ik dit topic geopend en toen had ik de progameerkabel besteld via e bay nu heb ik als het goed is alle driver geïnstalleerd maar ik heb nog geen progamma waarmee ik de plc kan progammeren nu heb ik wel codesys gedownload maar ik kom er niet echt wijs uit is iemand die mij hier meer over kan uitleggen
alvast bedankt
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Ik gaf het eerder al aan, de Elfa Logic is identiek aan de Siemens LOGO, behalve de kleur van de behuizing..
Jou Elfa Logic is volgens mij gelijk aan de 0BA4 serie van Siemens. Siemens is nu met de 0BA8 serie op de markt. Je Elfa Logic is dus al wel een oudje, maar kan best nog jaren dienst doen.
Programmeren kan op 2 manieren.
1: met de hand intikken. Als je programma niet te groot en ingewikkeld is dan is dat een mogelijkheid.
2: met je computer. Daarvoor heb je ook een programmeerkabel nodig (heb je inmiddels) maar ook een programma.
Met Codesys heeft het allemaal niets te maken.
Er is programmeersoftware van General-Electric, maar of deze nog verkrijgbaar is, geen idee.
LOGO-Soft van Siemens kan de Elfa Logic programmeren, ik heb het jaren gedaan.
Hiervoor moet je de beschikking hebben over een officiële versie van Siemens.
Een demo kun je kosteloos ophalen bij Siemens, maar die heeft GEEN mogelijkheid om je programma naar de Elfa-logic te sturen en omgekeerd. Daarvoor moet je de officiële versie hebben.
Verder kan de Demo alles wat het volledige programma ook kan.
Je moet een versie van LOGO-Soft Comfort hebben van minimaal versie 4, maar hoger mag ook. Nu is er de versie 8, die kun je instellen op een LOGO versie 0BA4 (de jouwe). Een oudere versie mag ook, die kun je kosteloos opwaarderen op de Siemens Site.
Via deze pagina kun je van alles vinden: Demo's Handboeken voorbeelden lessen etc.
http://www.industry.siemens.nl/automation/nl/nl/industriele-automatise…
Wil je het met de hand doen:
Maak je programma eerst met de Demo, print het uit en ga aan de gang.
Zo kun je kosteloos toch aan de gang.
Met de hand op je Elfa-Logic:
Je programmeert te beginnen bij een uitgang of merker, en dan stapje voor stapje terug. De Elfa houd zelf de bloknummers bij, daar heb je geen invloed op. Dus met pen op papier het printje bijwerken.
Met de hand kun je GEEN tekstblokken voor je display invoeren.
ik ben eens gaan rondzoeken op het internet en in ieder geval de software van general electric is niet echt te vinden nu heb ik op conrad wel de software van siemens gevonden maar er staat dat de gegevensoverdracht alleen kan plaatsvinden via een rs232 kabel is er misschien iemand die weet waar ik de software kan kopen of heeft iemand deze misschien liggen
alvast bedankt
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
De overdracht kan met een USB, maar ook met een RS232.
Dat hangt af van je kabeltje em je kopmjoeter
De Software, LogoSoft-Comfort is overal te koop, ook bij Con...
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op 9 januari 2016 22:32:26 schreef connector:
dan moet k gaan sparen en 65 euro neerleggen maar dan heb ik wel een werkende versie
Het programma van Siemens is niet beveiligd. Je kunt dus zoveel kopietjes maken als je zelf wilt.
Dat is (tot op heden) nog altijd goed gegaan.
Als je iemand weet als is het maar een oude versie, upgrade is tot op heden ook altijd kosteloos geweest, zolang je maar een volledige versie hebt.
Je mag ook bij me langs komen.