Hallo Iedereen
ik had een vraag i.v.m de term encapsulation bij het referentiemodel van osi
Wat betekent de term precies? En wat heeft het als functie binnen het model?
Progger
GMT+1
Letterlijk betekent het 'inkapseling'. Hiermee wordt bedoeld dat de userdata tussen de headers inzit. Dat is kort door de bocht, maar de precieze functie weet ik even niet uit mijn hoofd
.
Neem als voorbeeld maar eens dat onderste frame. Het complete TCP/IP-pakketje wordt hier over ethernet verstuurd. Ethernet verpakt hier het TCP/IP-frame door er zijn eigen headers en checksum aan toe te voegen.
Dat het toevallig TCP/IP is maakt ethernet niet uit; het had ook iets anders kunnen zijn. Pas na het uitpakken aan de andere kant wordt dat weer belangrijk.
Encapsulation kan met praktisch alles. Soms zie je daar gekke voorbeelden van, bijvoorbeeld als iemand een ethernet-frame via TCP/IP gaat versturen - dik kans dat dàt frame opnieuw in ethernet verpakt wordt natuurlijk, maar het hoéft niet zo te zijn, en het kan de 'gebruiker' van dat eerste ethernetframe ook niet schelen hoe hij het gekregen heeft.
e: Deksels; @joopv heeft gelijk.
EricP
mét CE
Als je iets binnen een protocol gaat versturen, heb je een stuk 'protocol overhead' en een stuk 'payload' (de eigenlijke data).
De 'protocol overhead' zorgt ervoor dat de software die het protocol implementeert weet of een compleet packet 'goed' over de lijn gekomen is, voor wie het bestemd is ed.
De payload is de data die je eigenlijk wilt overdragen.
Als je een datapacket als een entiteit beschouwt, dan is jouw data 'encapsulated' (ingepakt) in een packet, tesamen met wat protocol data.
Dat trucje kun je meerdere keren uithalen. Zo heb jij een blob data die je over internet wilt versturen. Die wordt encapsulated in een IP packet. Netwerkinterfaces praten geen IP, maar ethernet. Dus het complete IP packet wordt ingepakt in een packet wat 'ethernet' snapt (op dat moment is het complete IP packet de payload). Een ethernet packet kun je niet zomaar 'op de lijn' zetten'. Dat wordt 'ingepakt'. Hoe is afhankelijk van het medium: op 10BaseT ziet het er anders uit dan op coax of Wifi. Bij het modem wordt dit weer uitgepakt, je hebt je ethernet packet. Dat wordt uitgepakt en je en dan heb je je IP packet weer terug. Je hebt weer een ander soort packet nodig om 'de lijn' op te gaan (die kletst tenslotte ook hier geen ethernet en ook geen IP).
Waarom zo ingewikkeld? Nou, verschillende hardware maakt verschillende protocollen 'handig'. Die hebben allemaal zo hun eigen setje data nodig.
Door het geheel in lagen onder te verdelen en een packet van de bovenliggende laag als 'payload' te beschouwen, krijg je zo een lagen model.
Nou heb ik zelf nooit zoveel gehad met dat OSI model. Het is erg theoretisch en in de praktijk worden vaak 2 of meerdere lagen samen gepakt. Het zal zo nu en dan z'n nut wel hebben en sommige docenten krijgen er een harde plasser van.