Hallo allemaal!
Ik moest mijn versterker een andere plaatst geven, daarvoor heb ik alle kabels los genomen. Na herplaatsing en aansluiting bleken alle schakelaars voor de verschillende invoerkanalen niet meer te werken: na indrukken blijven ze niet in ingedrukte stand staan.
Wat kan er stuk zijn gegaan en is dit eventueel nog te repareren?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Beste Arco,
Bedankt voor de snelle reactie, maar wat bedoel je met "demo mode geschoten"?
En als iets is geblokkeerd hoe deblokkeer ik dat.
Groet, GK
Zo te zien kan het de mute switch zijn die aan staat....
Schema staat op http://elektrotanya.com/yamaha_a-500.pdf/download.html
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Is zo te zien een radio button schakelaar, misschien is het balkje wat intern over alle schakelaars heen loopt net over een dood punt heen geschoten.
Met een beetje mazzel kun je dat weer op zijn plaats krijgen.
Beste Raaf12 en henri62,
Het was niet de mutefunctie.
Omdat alle 6 knoppen niet meer werken, dus direct terugveren na te zijn ingedrukt lijkt het me inderdaad een mechanisch probleem.
Bij het indrukken is ook weerstand voelbaar, zoals gebruikelijk was, en gaat het lampje branden, maar bij het loslaten springt de knop weer terug en gaat het lampje uit. De gedachte dat "het balkje" alle schakelaars in gelijke mate beïnvloedt spreekt me aan.
Ik neem aan dat het balkje wat jij noemt henri, in de kast zit. Je spreekt over "het balkje", voor jouw is het dus heel herkenbaar, maar is het dat ook voor mij die, wel is waar wat technisch gevoel heb, maar de kast nog nooit heb geopend, ook gemakkelijk te herkennen?
Ik wacht in spanning op een nadere aanwijzing.
Groet, GK
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou zeggen , geef een tikje op het front. vaak komen de knoppen dan weer los. wrs blijft er 1 knop hangen waardoor de reset geleider voor alle knoppen mechanisch blijft hangen. snel over de knoppen gaan wil het ook weleens oplossen..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als ik zo foto's zie van die A500, dan zijn dat toch geen mechanisch werkende (vergrendelende) schakelaars?
testman
ik heb hier een versterker van yamaha uit dezelfde tijd, maar daar zitten wel degelijk van diezelfde kanalen kiezer knoppen in.. echter zitten die nooit vast. het zou met niet verbazen dat de verhuizing wat droge mechanica heeft opgeroepen..
Goede morgen testman en Arco,
Testman, jouw advies heeft nog geen resultaat gehad.
Arco jouw foto beeldt mijn versterker af. Je twijfelt aan een mechanisch probleem. Eerlijk gezegd begin ik ook te twijfelen, nu ik wat nagedacht heb hoe dat mechanisme dan zou moeten werken, want het moet werken als men de knoppen in willekeurige volgorde bedient, als men een nieuw kanaal kiest schakelt het andere automatisch uit. Zo redenerend moet er dus iets zijn dat weet welke knop uitgeschakeld moet worden als er een nieuwe wordt ingedrukt. Er moet als het ware een geheugen in zitten. Ik weet niet hoe je dat mechanisch zou moeten doen.
Dus toch maar een elektronicus naar laten kijken denk ik, of zien jullie nog een andere mogelijkheid.
testman
het werkt echt puur mechanisch, je knoppen komen wel terug na indrukken, maar intern blijft die knop hangen. dat kon je voorheen voelen toen het ding nog werkte. de al ingedrukte knop schakelt dieper als een niet gekozen knop.
dit zit achter die knoppen. door het railtje waar die 6 knoppen mee aan elkaar zitten schuift een metalen stripje. dat reset de gekozen knop als je op een andere drukt. als er vuil tussen is gekomen of de veer is stuk, reset deze de knoppen niet meer. je kunt de versterker wel gebruiken, gewoon een cocktail prikker tussen de knop steken die je wilt gebruiken..
Testman,
Inderdaad alles werkt als je de knop maar ingedrukt houdt. Een cocktail prikker werkt niet, maar ik bedenk wel iets anders om de knoppen ingedrukt te houden, dus toch muziek met Kerst.
Bedankt voor de tip!.
testman
je kunt proberen om een stuk isolatietape om de voorkant van de versterker heen te plakken, een stuk potloodgum tussen plakband en knop steken om de juiste ingang te kiezen..
isolatie tape geeft geen plak af, beter geen plakband, pleistertape of ducktape gebruiken..
testman
niks mis mee, maar de ts heeft daar minder kaas van gegeten zo te lezen..
als apparaten hier stukgaan ben ik dat vlot aan het repareren terwijl ondertussen het eten aanbrand ( want ik was eigenlijk aan het koken ) 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat balkje waar ik het over heb zit onderin het U-profieltje wat op de foto van "testman" te zien is of er boven op (weet ik zo ook niet meer zou er eentje in mijn rommeldoos moeten zoeken).
Het lijkt dat de foto van testman net een voorbeeld is dat geen radio buttons zijn, maar juist aan/uit knoppen.
Maar als je de versterker open maakt en je drukt een knop in moet je eens kijken of je een metalen stripje van links naar rechts ziet schuiven.
De oorzaak kan vanalles zijn zoals testman al zegt.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (10%)]
Klopt hoor, een simpele metalen strip die de knoppen lost als je een andere indrukt. (net als ouderwetse transitorradio's)
Die strip moet alle knoppen bedienen en aangezien een schakelaartje weinig kracht heeft.....
Vroeger had je van die pianoschakelaars, werkten dito.
Puur mechanisch "geheugen"dus.
Die knoppen worden vaak vastgehouden door een paparclip-achtig tuimelaartje dat de positie aan of uit moet aanhouden net als een balpenmechaniek.
Vaak raken ze te droog of lopen door stof, droogte en vuil vast.
Kontakten geoxideerd en een beetje kontaktspray doet wonderen.
Het vuil zou je eerst met een spuitbus perslucht kunnen wegblazen, voor je smeert.
De schakelaartjes zelf zijn pertinax stripjes met een strookje schakelfolie.
(Koperspoortje)
Volgens mij heeft mijn mama ook die versterker of een broertje of zusje daarvan. Bij mijn mama doet alles het nog. Zie ik op de foto niet tape 1 en tape 2 zitten? Die "tapes" zouden niet terug moeten komen als je een van die vier rechtse knoppen bedient. Als de "tapes" het nog wel goed doen kun je die nog gebruiken alvorens het ding te repareren.