Hallo CO forum gebruikers,
Ik lees hier nu al een tijdje mee en heb onlangs zelfs een account aangemaakt. Er staan veel interessante posts en lees ze graag. Ik probeer waar mogelijk ook hulp te bieden maar wil nu jullie hulp vragen. Ik heb mijn oude hobby elektronica weer opnieuw leven ingeblazen. Maar er is in al die jaren zoveel veranderd in het aanbod van apparatuur dat ik toch jullie hulp wil vragen om me te helpen een goede keuze te maken bij het aanschaffen van de eerste meetapparatuur.
Ik ga allereerst mijn vaardigheden weer een beetje op pijl proberen te krijgen door een paar kleine projecten te doen zoals een paar CO voedingen en wat ander handige hulpmiddelen zoals een decade bank te maken. Maar daarna wil ik graag gaan werken aan het bouwen van o.a. versterkers, luidsprekers, DAC, CD speler maar ook aan domotica en meet en regeltechniek. Ik ben gewend te werken met goede spullen dus ik sla de low budget hobby merken over.
De belangrijkste voor mij een bench DMM, ik heb de volgende types uitgezocht waarbij de eerste mijn huidige voorkeur heeft ik sta natuurlijk ook open voor andere merken en types laat me maaar horen wat jullie er van vinden.
Keysight 34461A of 34465A
Fluke 8846A
Dan wil ik ook een scoop, ik heb ook hier een paar types uitgezocht graag jullie meming.
Hameg HMO2024
Keysight DSO1024A
Keysight DSOX2024X
En als laatste wil ik jullie hulp vragen bij de keuze van een LCR meter. Ik heb wel meer wensen maar helaas moet ik dat even uitstellen tot ik de volgende oogst geplukt heb aan mijn geld boom.
Keysight U1733C
Hameg HM8018
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Welkom, bij de artikelen sectie van het forum staan artikelen over aanschaf van scoop, multimeter en scopen.
De multimeters en scopen zijn goed. Je zult moeten kijken wat je qua functies en bediening wilt. Dat is persoonlijk.
Ik heb bijna de zelfde keuzes de afgelopen jaren moeten maken.
Bij mij waren het de zelfde meters plus een Keithley 2000. Deze laatste is het geworden. Dat was puur op specs/functies die ik belangrijk vond. Nog geen minuut spijt van gehad. Enorm stabiel.Tweede keus was toen de Fluke 8846A.
De scopen idem, alleen net de modellen hierboven. De winnaar was de Hameg bij mij,(350 MHz versie)
De LCR meters is simpel. De Hameg is een plug in. Daar heb je nog een kast bij nodig anders werkt hij niet. Kijk naar specs en bereik. Als je audio doet en met elco's boven 1000 uF te maken hebt is het wel zo handig als de meter dat haalt. Mijn beste C meter haalt bv maar 1uF. Mijn doordeweekse LCR meter is een IET DE-5000. Die zou ik niet nog een keer kopen. Hij is heel accuraat, fijn in gebruik etc maar mechanisch is het een stuk minder. Heb al diverse keren de tweezers en krokclips moeten repareren en een paar keer de bussen/strips voor de adapters. Het probleem is dat je dan steeds aan het ding gaat twijfelen. Ik heb ook de voorloper van zo'n 8018, en diverse bruggen, een WK, diverse GR, een Tek en een HP LCR brug. De HP en WK gebruik ik het meest. De GR's als ik echt serieus moet meten.
Ik gebruik het voor reparaties aan meet en calibratie apparatuur. Dus ik heb waarschijnlijk andere eisen dan voor bv audio en het heeft wat meer te lijden.
Denk ook aan een handmultimeter, zelfs voor mij onmisbaar (agilent 4,5 digits en een paar oude Flukes)
En een soldeerstation, wat meetsnoeren, coax, adapters etc
rbeckers
Overleden
Wat je ook kiest van die lijstjes, het is in ieder geval goed.
Ik heb die LCR meter, en die bevalt goed, en dezelfde scoop als Fred.
De DMM's wijken wat af. De meest gebruikte zijn twee oudere Keithly 199.
fred101 bedankt ik zal die artikelen nog eens goed lezen.
Ik begin niet vanuit het niets ik heb al de nodige spullen.
En er zullen er ongetwijfeld nog veel meer bij komen.
Kleine opsomming wat ik nu al heb
Fluke DSP4000
Fluke 337 ampere tang
Div Fluke handheld DMM's
Agilent handheld DMM
Krimkous printer
Weller WECP-20 (ga een Metcal hot air station erbij kopen)
Weller soldeerpistool
Delta elektronika E030-3 (ben op zoek naar meer ook andere modellen)
2 x CO voeding (in aanbouw)
Lux meter
DB spl meter
Zelfbouw signaal generator (ga ik vervangen door Hameg)
Zelfbouw freq counter (ga ik ook vervangen door Hameg)
Div temp regelaars en zooi PT100 en PT1000 probes
Variac en veiligheidstrafo
Div 13,8 volt lineare voedingen
Tientallen Hirschman meetsnoeren en clips
Vele honderden stuks handgereedschap (en nog heb ik niet alles)
Maar ik ga de bench DMM het eerst kopen dus eerst maar eens wat reseach doen naar Keithley.
De LCR wordt dan waarschijnlijk de Hameg want die heeft inderdaad een groter bereik in C metingen ik koos in eerste instantie voor de Keysight omdat hij ook ESR doet.
Ik wist al dat ik de behuizing met voeding erbij moest kopen maar ik was al van plan meer apparaten uit de 8000 serie te kopen.
Maar ik wacht nog even af of er andere goede suggesties komen.
En de scoop wordt helemaal lastig dus die zal ik waarschijnlijk pas als laatste gaan kopen.
Op 11 januari 2016 16:12:53 schreef rbeckers:
Wat je ook kiest van die lijstjes, het is in ieder geval goed.
Dan heb ik de afgelopen weken toch niet voor niets zoveel uren zitten googlen. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers
Overleden
Ik heb meerdere Hameg, HP etc. spullen, ook oude, maar sommige gebruik ik niet vaak en twee hebben een probleem.
Op 11 januari 2016 16:32:16 schreef Arco:
Je kunt voor LCR ook de TH2822C overwegen. Is vergelijkbaar met de U1733C, maar een stuk goedkoper...
[bijlage]
Bedankt voor de tip.
Ik kan er natuurlijk voor kiezen om in het begin bepaalde zaken iets goedkoper te nemen zodat ik meer geld over heb voor de belangrijkste zaken. Is die meter ook ergens in NL te koop want als ik die uit China laat komen heb ik geen idee hoeveel hij me uiteindelijk gaat kosten. In ieder geval komen er BTW en afhandelingskosten voor de vervoerder bij en misschien nog invoerrechten.
Weer een artikel erbij waar ik research voor kan gaan doen. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb mijn meter (een TH2821) bij Pinsonne in Duitsland besteld. Prima levering.
Tonghui is voor LCR een goed en bekend merk, dus dat zit wel goed...
Hoppa alweer een bookmark erbij.
395 euro is een mooie prijs, de China prijs is 300 maar dan komt de dus minimaal 70 a 80 euro bij voor de BTW en afhandelingskosten.
Ik ken het merk niet maar daarom vraag ik jullie ook om advies.
Tenslotte is mijn kennis op het gebied van dit soort apparatuur enigszins gedateerd.
Ehm ik raak in de war ik was 16 toen ik begon met elektronica als hobby en nu slecht een paar jaar later is alles wat ik weet ineens 35 jaar verouderd. Mischien heeft mijn zoon toch gelijk als hij zegt dat ik geen 21 jaar oud kan zijn.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor de gene die niet weten wat het Hameg plugin systeem is. Ik heb de eerste versie van de 8018. Deze werkt goed maar heeft een vrij beperkt bereik. Hij meet wel vectoriaal maar geeft het reële deel niet weer. Ik gebruik hem wel regelmatig in de AC-weerstand mode.
Het is het reële deel van de impedantie die een LCR meter meet. Het imaginaire deel wordt als capaciteit of zelfinductie weergegeven, het reële deel als ESR = Rs = DF = D = 1/Q = tan δ = verlieshoek = fase. Allemaal grootheden die direct uit Rs kunnen worden afgeleid.
Je hebt al een mooie basis. Veel van mijn apparatuur is ouder dan 35 jaar en nog steeds net zo bruikbaar als toen. En van een kwaliteit die je nu niet veel meer ziet.
Ik heb een Kroy label printer volgens mij is het deze
http://www.cablemarkers.com/k5100.htm
En dit kan je er mee maken
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Aah 
Ik dacht al aan een soort 3D printer waarmee je krimpkousjes kon maken !
Maar dit is wel iets waar ik al een tijdje naar op zoek ben, ik werk nu met losse cijfertjes en letters !
Dit is wel sjiek 
Betaalbaar ? en werkt het met ieder merk krimpkous ?
Betaalbaar nee niet echt.
Maar was zijn geld wel waard toen ik hem nog veel gebruikte.
Er gaan speciale cartridges in en die zijn o.a. bij Farnell te koop.
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?sf=&catalogId=1…
fred101
Golden Member
Dat is een heel erg gaaf ding. Helaas niet bruikbaar waar ik hem voor zou willen gebruiken. Ik moet bij bijna iedere reparatie talloze stekkers en draadjes loshalen. Vooral bij industrieel spul scheppen ze er een satanisch genoegen in om alle connectors gelijk te maken en dan ook nog de zelfde draadkleuren. Vaak zit er niet eens een silkscreen met connector nummers op. Nu schrijf ik een letter of nummer op een smal strookje geknipt van een stikker. Dat draai ik om de draad/draadboom en dan cellotape er omheen. Op het pcb deel plak ik dan ook een stikkertje.
Zo'n bedrukte krimpkous zou super zijn. Dat wordt niet gelijk onleesbaar als ik met ipa en pcb reiniger aan de gang ga. Maar dat krijg ik niet over connectors heen.
Arco
Special Member
Snap-on wire markers zijn een wat goedkopere oplossing. (20 euro voor een meter krimpkous is wel erg straf...
)

Ik gebruikte ze vooral voor netwerkkabels met RJ45 connectoren en daar passen ze nog net over. De krimpkous heeft ook een 3:1 krimpverhouding. Maar zodra mijn Kroy krimpkous op is ga ik hem niet meer gebruiken denk ik. Dymo heeft trouwens ook een labelprinter waar je krimpkous mee kan printen geen idee of dat goedkoper is.
Gadget_inc
Op 12 januari 2016 20:28:11 schreef Arco:
Snap-on wire markers zijn een wat goedkopere oplossing. (20 euro voor een meter krimpkous is wel erg straf...)
Die gebruik in nu vrijwillig verplicht 
Maar met 25 karakters aan beide kanten van de kabel, met een hoop nullen....
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Dratsabylgu,
Multimeter
Als hij echt heel belangrijk is, dan een 34470A, hierbij heb je in ieder geval een autocal functie.
Dat is handig bij wisselende omgevings temperaturen.
Verder is de 34470A de stabielste meter uit de serie met prachtige functies, en natuurlijk de duurste.
Moet het goedkoper dan de 34465A of de Fluke 8846A of de TEK die het zelfde is maar goedkoper de DMM4050 waar er twee hier van op de bank staan.
Van de TEK/Fluke meters weet ik dat ze heel weinig drift hebben, staan hier al jaren altijd in de standby stand als ze niet gebruikt worden.
Bij gebruik vande Power On toets, direct klaar.
Bij de Keysight meter hou dan rekening met 0,5 tot 1 uur opwarmtijd voor he de specs echt haalt.
Er staan hier ook twee 34461A meters op de plank, die halen het niet bij de TEK/Fluke wat stabiliteit betreft.
De omgeving temperatuur drift valt mij tegen al zijn ze wel ruim binnen hun specs.
Het hangt echt af wat je van de meters verwacht en wat voor metingen je er mee doet.
Ondanks de grootste drift wil ik de 34461A niet kwijt, grotendeel door het scherm en de meetfunctionaliteit, prchtig gewoon.
Oja, als je de doormeet pieper wilt gebruiken met de 344xx serie, dat is nog steeds een drama,
vergeet dat maar tot ze een goede firmware update hebben, dit is echt triest van KeySight...
Mazzel dat ik die functie bijna nooit gebruik.
Voordeel van een functie die ik wel heel veel gebruik is de diode tester op de Fluke/TEK multimeters.
Instelbaar op 1 en 0,1 mA en heeft een open spaning van 5V of 10V, nee ik meet bijna nooit diodes en transitoren in de print.
Dan ben je nooit zeker wat je meet, maar b.v. wel vaak zeners en gebruik de meter ook vaak als stroombron 
Mijn meest gebruikte apparaat hier op de werkbank is de Philips PM6303A RCL meter, echter allang niet meer te koop.
Waarom? hij gaat snel aan en geeft als ik een component op de aansluitinge druk, direct de waarde en wat voor soort component het is.
Veel gebruikt ik hem tijdens het bouwen, de kleurcode is tegenwoordig niet meer te lezen van de weerstanden en/of condensatoren.
Scoop
Ik zou voor een 4 kanaals gaan, krijg je nooit spijt van, drie kanalen gebruik is echt ontzettend vak.
KeySight of HAMEG, vind ik moeilijk, ook omdat ik met de KeySight modellen nooit gewerkt heb.
Deze hebben echter wel het voordeel, dat ieder kanaal zijn eigen regelaars heeft, dit is mijn grootste ergenis bij de HAMEG.
De HAMEG kan met een paar trucen ongelovelijk mooie plaatjes leveren, vaak lijkt het dan op een 10 bit scoop.
Staar je niet blind op de eventuele FFT functie in scoops, dat is een drama in het gebruik.
Ik heb een uitgebreide HAMEG waar ik ook de modules voor digitale signalen voor heb, liggen nog ongebruikt op de plank,
deze hebben niet een keer in de scoop gezeten 
Nog een nadeel van de HAMEG heeft geen 10Mhz ref ingang, ik vind dat echt klote, sorry voor mijn Frans.
Ben ik tevreden met de HAMEG, JA, alleen als ik weer 4400 Euro uit ga geven dan vraag ik ook een KEySight model op zicht.
Ik heb hier ook een goedkope OWON USB geisoleerde scoop, zeer handig.
Ook een OWON batterij gevoede scoop handig als je zwevend wilt meten (denk om je veiligheid!)
Hand multimeters.
De beste ervaring heb ik met Fluke, wie niet...
Ik heb een Fluke 287 en na 4 jaar nog spot on! de software die je er bij kan kopen is een lachertje,
en dan heb ik het over waanzinnige prijzen hiervoor Fluke zou zich kapot moeten schamen!
Verder is hier ook nog een Agilent U1272A handmultimeter aanwezig, ook goed maar minder in degelijkheid dan de Fluke.
Ik ga heel zorgzaam om met mijn meetapparatuur dus dat is verder niet zo'n probleem.
Zorg voor minstend twee betrouwbare 4 digits hand multimeters.
Ook heel belangrijk.
Investeer goed in je meetsnoeren, Hirchman of MC banaan kabels van voldoende ader doorsnede in b.v. 0,5 en 1M in diverse kleuren.
Goede BNC-BNC kabels, en rammelt er één, dan direct richting grijze archief sturen.
Voedingen
Zorg voor meerdere lineaire voedingen (zeker 4 stuks) De oude DELTA serie die je al hebt is zeer goed.
Ook de serie ervoor is ondanks zijn hoge leeftijd nog steeds goed bruikbaar van DELTA(D-030-1).
Je kan ook kijken naar zeg een OWON DP832, ondanks een aantal zeer handige functies gebruik is deze weinig.
Te veel rare bokkespongen, mag hem niet aan of uit zetten als er een d.u.t. aan hangt, omdat je dan kans heb dat ik de d.u.t. opblaas.
Rare koppeling tussen de kanalen die ook de van invloed zijn op de sense bedrading in de voeding, totaal gestoord die Chinesen die dit ontworpen hebben...
Waarom niet 3 volledig gescheiden kanalen, de sukkels!
Bij een oude DELTA lineaire voeding weet ik dat het altijd goed is wat ik instel, en de energie wordt ruis en bromarm gelevert.
Ook een aantal oude HP voedingen die ik hier heb, ben ik zeer blij mee.
De gene die ik nieuw heb gekocht is een Agilent E3612A, die kan tot max. 120V bij 250 mA,
zeer handig bij het testen van TVS diodes en VDR's, formateren van elco's enz.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze info,
Gegroet,
Blackdog
Hi Blackdog,
Bedankt voor alle informatie.
Multimeter
Die 34470A zag ik ook als een goede keuze tot ik de prijs zag.
Maar ik zal hem opnieuw overwegen.
Scoop
Ik wil inderdaad een 4 kanaals scoop.
Hameg lijkt me ok maar inderdaad waardeloos dat je geen knoppen per kanaal hebt.
De LeCroy Wavesurfer lijkt me ook wel wat, ik moet dus meer research doen.
Handheld multimeters
Ik heb er al diverse en wil er een nieuwe Fluke 87 bij, mijn oude was zo aantrekkelijk dat die spoorloos is verdwenen. Maar voorlopig red ik het wel met wat ik heb.
Voedingen
De Delta heb ik ooit nieuw gekocht en is nog steeds super.
Ik ga er een paar gebruikte Delta voedingen bij kopen.
Meetsnoeren zijn inderdaad ook heel belangrijk gelukkig heb ik er nog een heleboel en ik ben altijd erg zuinig op mijn spullen dus ze zijn allemaal 100% in orde.
Conclusie:
Ik moet snel een leuke erfenis krijgen of de loterij winnen.
De kans daarop is 0% dus andere opties zoeken.
Dat het niet ging lukken voor een paar honderd euro wist ik al, maar ik moet mijn budget iedere dag omhoog bijstellen. 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Dratsabylgu,
Wat de multimeter betreft, welk type kan je alleen zelf bepalen.
Doe je geen precisie metingen en je wilt veel functionaliteit dan is de 34461A een goede keuze.
Voor de duidelijkheid, beide 34461A die ik heb voldoen aan hun specs.
Wil je kijken of spanning of stroom referenties goed zijn over langere tijd, dan zal je ook een omgevings temeratuur meting moeten doen, dit als een voorbeeld.
Waarschijnlijk doe jij hele andere metingen dan ik met deze multimeters 
De Keithley DMM die Fred aangeeft is ook een betrouwbare meter, maar heeft niet de mooie grafische mogelijkheden.
Tja, wat moet je nu he...
Toch een advies, modern, veel functies, prachtig display dan de 34461A en calculeer de Adjustering na een jaar in bij KeySight.
Laat de 34461A zo veel mogelijk aan staan, dan is hij na een jaar en Adjustering een stuk beter geworden wat lange termijn drift betreft.
Waveserver scoop...
Als je de testen leest en dat heb ik van een aantal typen gedaan, dan komt LeCroy bij mij niet op het lijstje te staan.
Ik zou kiezen tussen de HAMEG en de KeySight, ondanks het gebrek aan de regelaars zou ik de HAMEG niet te snel afschrijven.
Ik kan ook een hele rij positieve eigenschappen opnoemen, en je kan hier op CO zien dat het mijn meest gebruikte scoop is.
Met de duurdere Rigol scoops heb ik geen ervaring, mijn Rigol DS1104Z is een leuke scoop voor zijn prijs, maar geen vergelijk met de door jouw voorgestelde typen vana KeySight en HAMEG.
De support kan ook wat lastig zijn met Rigol en ze staan bekent om hun bugs 
Oja, functie generatoren in scoops, tja, net als de FFT functie krijg ik er een halfbakken gevoel bij.
Er zijn twee functie generatoren die ik veel gebruik, dat is de HP3310B, een oudje maar zeer bruikbaar en de HAMEG HMF2525.
Heb ik meer dan 50Mhz sinus nodig, dan pak ik de Rigol DG4162.
Heb ik en blok nodig met hele stijle flanken, dan pak ik ook de Rigol en
gebruik dan de Sync uitgang en plaats daar een HP variabele verzwakker achter.
Je hoeft niet alles in 1x te kopen, en je hebt aardig wat tijd nodig om de functies te leren van de meet apparatuur.
Gegroet,
Blackdog
Het probleem is eigenlijk dat ik nog niet weet wat ik er allemaal mee ga doen. Alleen weet ik uit ervaring dat als ik iets goedkopers neem ik binnen een paar weken of maanden alweer iets nieuws wil kopen. Maar ook weet ik dat als je serieus bezig bent je nooit teveel spullen hebt.
Dus ik kan bv een goede maar minder nauwkeurige DMM kopen en later als ik hem echt nodig heb er één bij nemen die nauwkeuger is.
Dus voor de DMM wordt het waarschijnlijk de Keysight 34461A om mee te beginnen.
Ik wil eigenlijk een goede scoop waar ik lang mee vooruit kan maar helaas is die een stuk duurder dan ik in eerste instantie verwachte. Dus mischien dat ik hier ook een tijdelijke oplossing moet vinden. De scoop heb ik in het begin alleen nodig voor metingen aan audio versterkers dus ik kan eens gaan zoeken naar een budget type dat wel zo goed is dat hij bruikbaar blijft als ik een duurder model erbij koop. Dus ik moet gaan zoeken in minder bandbreedte en mischien toch voorlopig maar 2 kanalen.
Uiteindelijk zal er dan wel een Hameg met 4 kanalen en ruim voldoende bandbreedte bijkomen maar dat wordt dan later dit jaar.
Is bv een Siglent van rond de 300 euro iets wat bruikbaar is of dit weggegooid geld? Of zijn er andere opties die me niet teveel kosten.
rbeckers
Overleden
1,5 jaar geleden heb ik een HMF2525 vergeleken met zijn Siglent tegenhanger.
De Siglent is veel goedkoper en heeft 2 uitgangen. Maar de Hameg scoort met veel minder vervorming.
De 30 jaar oude HP3336A is op veel punten beter dan die Siglint FG.
Dat oudere apparatuur nog steeds heel goed kan zijn weet ik maar als ik iets ouds wil kopen vragen ze er best nog veel geld voor en dan moet ik nog kosten maken voor revisie en calibratie en wordt het daarmee een duur oud apparaat.
Of zijn er websites waar je oude apparatuur kan kopen voor normale prijzen. Ik zoek marktplaats en ebay ieder dag af maar er zit maar weinig tussen. Als er iets tussen zit dat interessant is dan vragen ze de hoofdprijs.