Ik heb een poging gedaan om een subwoofer te repareren zie:http://www.circuitsonline.net/forum/view/129838/1/mordaunt
Als het luidspreker relais inkomt dan werkt de sub goed. Maar het probleem nu is dat het relais niet altijd inkomt. Ik meet geen gelijkspanning op de luidspreker. In een poging er achter te komen wat het probleem is loop ik vast op de werking van een zenerdiode in deze schakeling. Kan iemand mij uitleggen wat de functie van deze D132 3,3V zener is? Ik meet ongeveer 2,7 volt op de kathode tov. massa. Maar ook door de gekozen weerstanden lijkt mij dat er nooit een fatsoenlijke stroom kan gaan lopen om het relais betrouwbaar te schakelen?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
D132 lijkt mij ervoor te zorgen dat tor Q103 een hogere schakeldrempel krijgt. Bij 2,7 volt zou Q103 nog niet in geleiding moeten komen. Het is wel mogelijk dat de zener al bij een veel lagere spanning gaat zeneren, maar 2,7 volt lijkt me te laag.
Thevel
Golden Member
Maar ook door de gekozen weerstanden lijkt mij dat er nooit een fatsoenlijke stroom kan gaan lopen om het relais betrouwbaar te schakelen?
Dat is op het schema niet te zien, de stroom kan alleen geleverd worden door M11 pen2 (control), dat gedeelte staat niet op het schema.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Wanneer je goed naar de schakeling kijkt en weet wat het geheel moet voorstellen, dan zit R131 wel aan het geheel.
Alleen is er iets te zeggen over de manier van tekenen. Dit is best slordig gedaan. De tekenaar moet terug naar de tekenkamer. 
Op 11 januari 2016 15:31:10 schreef Fuzzbass:
Kruisende lijnen zitten niet aan elkaar vast bij deze tekenmethode [...]
Als het goed is zitten kruisende lijnen niet aan elkaar bij welke tekenmethode dan ook.
(Met de mogelijke uitzondering van schema's voor FM-bugjes, getekend door veertienjarigen; maar die leren dat vanzelf af.
)
Hm, R131, inderdaad. Had wel doorverbonden moeten worden.
Da's de zoveelste die denkt dat een 'soldeerklodder' ook goed is - maar die valt vaak weer weg tegen de tijd dat het 'in het net' getekend en gedrukt is.
Vandaar het advies niet de soldeerklodder te tekenen, maar gewoon twee T-kruisinkjes. Verwarring is dan bijna niet mogelijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bert_Camper
Golden Member
Als die kruisende lijnen bij R131 niet aan elkaar zitten, kan Q132 niks nuttigs doe. Maar het is een slordig schema, mee eens.
Punt is, dit schema is niet volgens een bepaalde 'tekenmethode' getekend; het is gewoon een zootje.
De meesten hier halen de meeste fouten er wel uit, maar dat is niet de bedoeling van een schema. Meestal kijk je er juist in als het om een schakeling gaat die je niet kent.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (47%)]
Thevel
Golden Member
Op 11 januari 2016 14:59:51 schreef Thevel:
[...]Dat is op het schema niet te zien, de stroom kan alleen geleverd worden door M11 pen2 (control), dat gedeelte staat niet op het schema.
Op 11 januari 2016 15:31:10 schreef Fuzzbass:
Kruisende lijnen zitten niet aan elkaar vast bij deze tekenmethode, dus R131 zit niet aan Q103.
Bij mijn antwoord was ik ook uitgegaan wat Fuzzbass schrijft.
Maar inderdaad, het hele schema is een zooitje....
Dit is het enige wat ik op het web kan vinden over de ms409, zoals in de titelbalk staat en ms309 zoals rechtsonder op de tekening staat? Net zoals door verbindingen en kruisingen is dat ook niet consequent. Als ik op de print kijk is de onderkant van R131 een soldeerdruppel zoals iedereen al dacht.
Maar ook door de gekozen weerstanden lijkt mij dat er nooit een fatsoenlijke stroom kan gaan lopen om het relais betrouwbaar te schakelen?
Dat is op het schema niet te zien, de stroom kan alleen geleverd worden door M11 pen2 (control), dat gedeelte staat niet op het schema.
Het stukje opzetprint is rechtsboven op het schema getekend. Maar wat ik ervan begrijp kan deze geen spanning leveren aan pin 2, alleen spanning welke er is omlaag trekken?
[Bericht gewijzigd door MJN op (44%)]
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Q204,Q110,Q131,Q133 kunnen er ieder voor zorgen dat Q103 (relais driver) niet in komt.
Dus even meten welke van de torren de oorzaak is. En dan natuurlijk uitzoeken WAAROM die desbetreffende tor in geleiding staat.
TonHek
Ik heb pin 2 van het opzetprintje, de collectors van Q110, Q131, Q132 en Q133 los gesoldeerd zodat geen van deze de spanning omlaag kunnen trekken maar dan nog heb ik maar 3V tov massa op de kathode van D132? Over weerstand R110 meet ik dan 0,7V en het relais is op. Als ik de sub aan zou sluiten werkt deze. Vorige week heb dacht ik dat het zo goed was, zaakje weer in elkaar gezet, sub heeft aantal dagen gewerkt en toen weer niet. Bij het aanzetten hoor ik het luidspreker relais niet opkomen.