hallo allemaal
voor de carnavals wagen gebruiken wij 2 dezelfde ruitenwissermotoren
deze worden aan gestuurd door 2 pwm controllers.
nou had ik het als volgt aan gesloten
alleen loop ik nu tegen een probleem aan, namelijk
1 van de 2 motoren is regelbaar tussen 0%-40%
de ander motor is wel regelbaar in het volle toeren gebied
maar de glas zekering loop rood gloeiend aan als ik hem open draai
ook word allen bij deze word de mbr30100ct heet
als ik maar 1 pwm en motor aansluit zijn beide motoren wel volledig regelbaar en blijf de glaszekering goed de mbr30100ct word wel warm
ook zit er op de pwm een mosfet irf3205 ic ne555p timer
vastspannings regelaarL7812cs
mijn vragen
waar door word maar 1 pwm zo zwaar belast en kan ik de ander motor niet volledig regelen
nog wat fotos
Waarschijnlijk hangt de behuizing van de motoren aan de massa, als die behuizingen vervolgens via het frame weer conact maken krijg je rare verschijnselen/problemen.
Peter_dtn
Golden Member
Zit bij de motors de min ook aan het huis en zijn ze onderling op die manier verbonden? Misschien dat de PWM controller in de min schakelt waardoor er onbedoelde stromen gaan lopen..
bedankt voor de snelle reactie, de massa van de motoren maakt contact met de behuizing en de cv wagen dus dit betekent dat ik mijn motoren moet isoleren van elkaar en de wagen ? of zou ik een zwaardere pwm moeten nemen die allebei de motoren kan regelen heb nu 10A pwms
of bestaat er dan een kans dat er grote snelheid verschillen optreden
[Bericht gewijzigd door qongon op (32%)]
Probeer ze eerst maar eens van elkaar te isoleren, houd er wel rekening mee dat de fets op je pwm regelaars mogelijk een opdonder hebben gehad.
dat isoleren word nog vrij lastig aangezien de motoren met ophang aan de wagen zijn gelast en er een redelijk gewicht aankomt zoals op de foto's is tezien weet niet of er nog ander opties zijn ?
[Bericht gewijzigd door qongon op (10%)]
@peter
weet niet of die heel verstandig is aangezien de massa's van de accu dan ook verbonden worden,
@ ruben
had iets te snel gereageerd zag in ander topic dat het wss mogelijk is om de massa van de behuizing te isoleren
ga eerst proberen de min op de behuizing te plaatsen ipv de witte draad, las in een ander topic dat dit ook nog kan schelen.
houd jullie op de hoogte!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Ik verwacht dat de FET juist naar de GND/massa/min schakelt, dan is je probleem niet verholpen, in je tekening heb je maar één verbinding tussen beide motoren, de GND, dus daar moet je echt de oorzaak zoeken.
Anoniem
IRF3205 is een N-Channel mosfet en schakelt dus de min.
Als je twee pwm controllers gebruikt en de massa van beide motoren ligt aan elkaar (via chassis) komt dit nooit goed. Of je beide controllers moeten perfect synchroon (blijven) lopen.
En de min van de batt mag niet aan het chassis liggen.
Eventueel beide motoren aan 1 geschikte controller. Als beide motoren identiek zijn en de belasting zowat gelijk is zal de snelheid niet veel afwijken.
En weet wat je doet, met de stroom die een batt van 12v kan leveren steek je een praalwagen zonder moeite in de fik. Hoe het veilig. 
heren bedankt ik heb de motor nu de plus aan gesloten op de witte draad (langzame stand) en de pwm er tussen uit gehaalt de massa van de motoren en de draden van de het frame naar de gnd van de accu
allen word 1 motor nu heet maar ik vermoed dat dit komt door de mechaniek naar de motor
Als je ruitenwissermotoren op deze manier wil gebruiken moet je hem ombouwen. Hier kan je lezen hoe.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/4
Niet het hele verhaal gaat op voor jou toepassing, omdat het in het artikel staat wat over servo's gaat.
kwestie van het koolborsteldraadje los maken en aan een draad verbinden, dit had ik al gedaan maar meet aan eind van de draai nog steeds dat die contact maakt met de behuizing dus
(borstelhouder ofzo?).wat is het verschil dan van een draad als massa of frame ? als ik hem niet meer regel met de pwm
Op 22 januari 2016 18:52:56 schreef qongon:
kwestie van het koolborsteldraadje los maken en aan een draad verbinden, dit had ik al gedaan maar meet aan eind van de draai nog steeds dat die contact maakt met de behuizing dus
(borstelhouder of zo?).
Je moet zorgen dat je borstelbrug helemaal vrij ligt van de behuizing, dus als je op de aansluitdraden meet ten opzichte van de behuizing mag je niets meten.
wat is het verschil dan van een draad als massa of frame ? als ik hem niet meer regel met de pwm
Als je de motor soms om moet polen omdat ze niet de zelfde kant op moeten draaien heb je een probleem, dan maak je sluiting.