hallo, ik heb mijn Peavey 100ss 45w-gitaarversterker 1980 aangepakt.
alle grote en middelgrote elco's en 2 transistors vervangen.
de vervangingstransistors zijn; BD241c en 2N4401
ik deed dit om de telkens terugkerend ruis weg te krijgen.
hij deed het weer goed, een mooi geluid, maar nu, 2 weken later gaat hij weer ruisen.
bij het wegsterven van het geluid van elke noot, hoor je een ruis van dezelfde
toonhoogte. erg hinderlijk! heb je mindere kwaliteit-transistors?
ik weet t niet meer....
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Heb je een geluidsopname van het fenomeen?
Een ruis met een bepaalde toonhoogte klinkt (pun intended) mij enigszins vreemd in de oren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hurricane
Mvg Oswald
Er staat me vaag iets van voor dat ik in een ver verleden ook zoiets tegen kwam.
Zit er een regeling voor de ruststroom op ?
fijn dat er reacties zijn, ik zal zo goed mogelijk beschrijven wat er speelt.
als er niets is aangesloten of gitaarvolume is laag, dat hoor je niets (bijna)
de ruis is een soort restversterking van het signaal, dus klinkt het ook als dat signaal.
ik ben matig bekend met elektronika, dus ruststroom zegt mij niet veel.
de tekening met componenten van de versterker is te vinden op internet met de hele beschrijving. ik hoorde iets over een 'plakkende' transistor. ?!
het gekke is, dat het niet elke keer gebeurt. ongeveer 1 keer per 3 ' sessies'
een geluidsopname ga ik proberen te maken.
Ik heb één keer een Quad 303 gehad die een intermitterend onderbroken R in de terugkoppeling had, waardoor de versterking omhoog vloog. Zoiets zou kunnen, maar lijkt vrij vergezocht.
Ik zou eerst eens zien of de galmveer muting wel goed in orde is. Vaak is dan een shunt schakelaar naar gnd, als die kraakt krijg je ongewild galm mee.
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Heb onlangs ook de 100SS van mijn zwager op de werkbank gehad. Deze ruiste ook echt behoorlijk en, heeft dit ook altijd gedaan. Bij mij was de oplossing om de galmveer van het chassis los te halen en deze tegen de zijkant van de behuizing te plaatsen.
Op 8 februari 2016 18:35:26 schreef jan56:de tekening met componenten van de versterker is te vinden op internet met de hele beschrijving. .
Als je begint met daar een link naar toe te posten zal het een stuk sneller gaan
hurricane
Mvg Oswald
Als voorgaande suggesties niet helpen, zou ik toch eens het signaal voor de eindtransistoren beluisteren....
assets.peavey.com/literature/manuals/pacer100.pdf
deze productbeschrijving bevat ook een tekening met de componenten.
de reverb veer, daar ga ik naar kijken!
om nog te verduidelijken wat ik bedoel met mijn ruis:
in het begin, als de noot klinkt, hoor je alleen de klank en als de pulsgolf zwakker
wordt, gaat hij alle kanten op dwz ruisen. eigenlijk een ouderwetse fuzz
ik ga aan de slag
Lijkt mij op stevige cross-over vervorming. Eindtrap nazien en ruststroom controleren.
Succes.
Gr.
PaulAGM