Hoi,
Ik ben van plan om in mijn boot automatische zekeringen te maken inplaats van steekzekeringen.
Nu heb ik gehoord en gelezen dat je 230 volt ac/dc zekeringen ook kunt gebruiken voor 12 volt dc. Alleen heb ik nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden. Ook kon ik nergens 12 volt zekeringautomaten vinden.

Dus mijn vraag is: kan ik een 230 volt ac/dc zekeringautomaat gebruiken om 12 volt gelijkstroom mee af te zekeren?

Mvg wouter

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zal wel kunnen denk ik. Gaat tenslotte om de stroom die er door gaat.
Zoiets kan ook: https://www.baco-army-goods.nl/elektromateriaal/carling-dc-zekeringaut…

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een gewone zekeringautomaat voor dinrail welke je normaal in de groepenkast zet is niet voor DC bruikbaar.

je hebt er inbouw modellen van, maar ook din rail modellen welke DC kunnen schakelen. deze worden doorgaans gebruikt voor bijv centrale noodverlichting welke op 300VDC werkt.

voor in voertuigen worden andere modellen gebruikt. je laat een gewone automaat niet makkelijk trippen met laagspanning dc, zeker kortsluiting laat het ding te laat reageren in tegenstelling tot een zekering.

deze kunnen zowel AC als DC aan..

http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/242790

https://www.rexel.nl/beveiligingscomponenten/schneider-electric/a9n175…

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 11 februari 2016 16:57:36 schreef Wouter_v:
Hoi,
Ik ben van plan om in mijn boot automatische zekeringen te maken inplaats van steekzekeringen.

Ik zou gewoon smeltzekeringen nemen. Een brandje in bv een auto is tamelijk vervelend maar daar stap je simpel uit.
Midden op het IJsselmeer valt er niet veel uit te stappen, en naar de kant zwemmen is geen optie. Een polyesterboot brand in slechts enkele minuten volledig af.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zekeringen zijn betrouwbaarder als automaten.

De 12V steekzekeringen zijn er ook in automaatmodel tot 40A. Zelfde bouw, iets hoger, zit een drukknopje op. Maar idd, ze gaan soms stuk na vaak gebruikt te zijn.

Op 11 februari 2016 17:04:35 schreef testman:
je laat een gewone automaat niet makkelijk trippen met laagspanning dc, zeker kortsluiting laat het ding te laat reageren in tegenstelling tot een zekering.

Je zou best gelijk kunnen hebben, maar dit snap ik niet. Waarom zou een automaat op DC trager reageren dan op AC? Het gaat toch om de grootte van de stroom?

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

De meeste Veel automaten zijn geschikt voor AC en DC al moet je voor DC in sommige gevallen wel contacten in serie zetten

Ik zoek eigenlijk zekering automaten voor op een din rail en geen autozekeringen die automatisch zijn.

Hoe kan het dat sommige zeggen dat ze te langzaam zijn terwijl ze in grotere jachten wel gebruikt worden?

testman

ik heb dat afgelopen jaar nog geprobeerd gehad. een gewone b20 automaat met dc laten trippen. zelfs met 28A lange tijd ging dat ding er nog niet uit, en begon sterk te meuren want de bimetaal begon al licht te geven.

een korstsluiting bij DC laat de spoel niet trippen welke de automaat sneller laat uitvallen. tevens is het contact niet gemaakt om dc te schakelen, dus doet 1x knetter en werkt geheel niet meer of blijft gewoon instaan. automaten die dc kunnen schakelen hebben een andere samenstelling van hun contacten en zijn niet standaard.

dat ze er wel degelijk zijn weet ik, heb er van GE gehad uit een 10KVa ups en op t werk ligt een 250A automaat welke ook DC kan schakelen..

als je toch automaten gaat gebruiken, neem geen C automaten en pak de waarde niet te ruim. in grote schepen zullen best automaten zitten, maar is dat boordnet niet gewoon AC?

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 februari 2016 19:16:42 (11%)]

Op 11 februari 2016 19:15:25 schreef testman:
ik heb dat afgelopen jaar nog geprobeerd gehad. een gewone b20 automaat met dc laten trippen. zelfs met 28A lange tijd ging dat ding er nog niet uit, en begon sterk te meuren want de bimetaal begon al licht te geven.

een korstsluiting bij DC laat de spoel niet trippen welke de automaat sneller laat uitvallen. tevens is het contact niet gemaakt om dc te schakelen, dus doet 1x knetter en werkt geheel niet meer of blijft gewoon instaan. automaten die dc kunnen schakelen hebben een andere samenstelling van hun contacten en zijn niet standaard.

dat ze er wel degelijk zijn weet ik, heb er van GE gehad uit een 10KVa ups en op t werk ligt een 250A automaat welke ook DC kan schakelen..

als je toch automaten gaat gebruiken, neem geen C automaten en pak de waarde niet te ruim. in grote schepen zullen best automaten zitten, maar is dat boordnet niet gewoon AC?

Dus als ik een automaat voor ac en dc heb kan ik hem gebruiken voor 12 volt gelijkspanning?
Blijft de hoeveelheid amperé wel hetzelfde ookal is het 12 volt?

Op 11 februari 2016 17:04:35 schreef testman:
een gewone zekeringautomaat voor dinrail welke je normaal in de groepenkast zet is niet voor DC bruikbaar.

je hebt er inbouw modellen van, maar ook din rail modellen welke DC kunnen schakelen. deze worden doorgaans gebruikt voor bijv centrale noodverlichting welke op 300VDC werkt.

voor in voertuigen worden andere modellen gebruikt. je laat een gewone automaat niet makkelijk trippen met laagspanning dc, zeker kortsluiting laat het ding te laat reageren in tegenstelling tot een zekering.

deze kunnen zowel AC als DC aan..

http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/242790

https://www.rexel.nl/beveiligingscomponenten/schneider-electric/a9n175…

Maar je hebt toch snelle automaten en langzame automaten dus zou ik zeggen dat ik dan gewoon snelle nodig heb. Of klopt dat niet?

benleentje

Golden Member

Èen zekering heeft een bepaalde karakteristiek. Een B reageert veel sneller op een kortsluiting dan een C of D. Voor een overbelasting zijn ze redelijk gelijk. Een B reageert bij 3x Inom direct een C bij 5x en een D bij 10x

De kortsluitstroom word bepaald door de systeem impedantie en dat is bij DC dan gewoon de weerstand van de kabels ed. In een 12V systeem is weerstand een grotere factor dan in een 300V systeem. De weerstand zorgt voor een spanningsval over de kabels. 10V spanningsval bij kortsluiting is bij een 300V systeem geen probleem bij 12V blijft de kortsluitstroom om een lage waarde waardoor de zekering veel trager reageert.

Er zijn ook speciale zekeringen voor vermogens halfgeleiders. Die zijn zo snel dat de halfgeleider dat overleeft.

Blijft de hoeveelheid ampère wel hetzelfde ook al is het 12 volt?

Ja die blijft hetzelfde zo betrouwbaar is de zekering wel. Alleen zijn karakteristiek bepaald zijn toepassingen probleem bij zekeringen is altijd dat het een compromis is. JE wilt een 1A zekering niet precies bij 1A laten springen dat moet iets hoger liggen. Hoeveel overbelasting wil je dat zekering aankan en hoe snel moet het reageren op een kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 11 februari 2016 19:27:10 (23%)]

Op 11 februari 2016 19:23:04 schreef benleentje:
Èen zekering heeft een bepaalde karakteristiek. Een B reageert veel sneller op een kortsluiting dan een C of D. Voor een overbelasting zijn ze redelijk gelijk. Een B reageert bij 3x Inom direct een C bij 5x en een D bij 10x

De kortsluitstroom word bepaald door de systeem impedantie en dat is bij DC dan gewoon de weerstand van de kabels ed. In een 12V systeem is weerstand een grotere factor dan in een 300V systeem. De weerstand zorgt voor een spanningsval over de kabels. 10V spanningsval bij kortsluiting is bij een 300V systeem geen probleem bij 12V blijft de kortsluitstroom om een lage waarde waardoor de zekering veel trager reageert.

Er zijn ook speciale zekeringen voor vermogens halfgeleiders. Die zijn zo snel dat de halfgeleider dat overleeft.

Dus met die speciale zekeringen kan ik ze gebruiken voor 12 volt dc?
Zo ja, hoe kan ik die ergens vinden zodat ik ze kan kopen?

buckfast_beekeeper

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 februari 2016 19:15:25 schreef testman:
... in grote schepen zullen best automaten zitten, maar is dat boordnet niet gewoon AC?

Zo ver ik weet is dat 24V DC. De sailor marifoons zijn ook gewoon DC. Naar keuze 12 of 24V.

Op 11 februari 2016 19:30:25 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Zo ver ik weet is dat 24V DC. De sailor marifoons zijn ook gewoon DC. Naar keuze 12 of 24V.

b

Ja ook voor de 12 en 24 volt gebruiken ze automaten

Als ik het dus goedbegrijp kan ik met onderstaande zekering(link) 12 volt dc goed en veilig af zekeren??
https://www.conrad.nl/nl/gewiss-gw92508-zekeringautomaat-1-polig-16-a-…

Henk H.

Golden Member

Bij ons aan boord (containerschepen ca 400-800 containers, ca 100-135m) is de meeste apparatuur 230V of 380V AC gevoed. Een klein deel van de (vooral navigatie-)apparatuur heeft een 24V DC noodvoeding, gevoed uit accu's. Vaak zie je dat deze apparatuur een 230V AC voeding heeft met omvormer naar 24V DC en parallel een 24V DC ingang voor voeding vanaf genoemde noodaccu's.

24V DC is afgezekerd als dezelfde automaten als de 230V AC.

Op 11 februari 2016 20:24:48 schreef Henk H.:
Bij ons aan boord (containerschepen ca 400-800 containers, ca 100-135m) is de meeste apparatuur 230V of 380V AC gevoed. Een klein deel van de (vooral navigatie-)apparatuur heeft een 24V DC noodvoeding, gevoed uit accu's. Vaak zie je dat deze apparatuur een 230V AC voeding heeft met omvormer naar 24V DC en parallel een 24V DC ingang voor voeding vanaf genoemde noodaccu's.

Kan ik hieruit opmaken dat dat een ja is op mijn vraag of ik die zekeringsautomaat kan gebruiken voor 12 volt dc?

testman

als je wel eerst kijkt bij de specs, niet elke automaat kan DC schakelen als eerder al gezegd..

Henk H.

Golden Member

Nee. Het kan natuurlijk dat bij nieuwbouw voor de 230V AC ook automaten heeft gebruikt die zowel voor AC als DC geschikt zijn. Ik weet het zo niet uit mijn hoofd.

Ik zou gewoon de datasheet opzoeken van de spullen die je op het oog hebt, en kijken of daar iets in staat over DC gebruik. Anders even een vriendelijk mailtje naar sales support met de vraag of de betreffende spullen geschikt zijn voor DC.

Ik heb een variac die ik secundair heb afgezekerd met een automaat van Schneider Electric. Mailtje (vanaf mijn werkadres) gestuurd met de vraag of die ook geschikt is voor lage AC spanning. Kreeg keurig antwoord.

EDIT: Wat Testman dus net wat sneller kon typen: Gewoon specificaties opzoeken en kijken of die DC gebruik vermelden. END EDIT

Zekering die ik nu gevonden heb van gewiss is ook voor 12/24 volt dc systemen dus lijkt mij geschikt.
Ik ga ervan uit dat het karakteristiek B moet zijn?
En het aangegeven amperé waarbij die uitschakelt blijft hetzelfde toch ookal is het 12 volt dc?

EricP

mét CE

Lees dat datasheet van de betreffende automaat en ga niet af op wat je op de een of andere website (webshop) ziet staan.
De stroom is gelijk, en neem die niet te ruim (voor je kabelwerk; dat beveiligt die automaat tenslotte) maar ook niet te krap.
Ik zie het ook nog wel eens gebeuren dat automaten als schakelaars worden gebruikt. Dat gaat een tijdje goed. Een tijdje...

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 februari 2016 20:24:48 schreef Henk H.:

Zeeschepen zijn meestal 230/400 volt. de radarinstallaties ook, de radio is meestal 12 volt, en idd via een aparte voeding.
De binnenvaartschepen gebruiken over het algemeen 24 volt dc.